شهید آوینی

 

برای اولین بار و سالها پس از دفاع مقدس ، رمانی درباره ی خرمشهر منتشر می شود

علی رضا پور بزرگ وافی - شاعر و نویسنده ، به تازگی دو رمـــان تازه در حال و هوای جنگ هشت ساله ی ایران و عراق به رشته ی تالیف در آورده است.


بزرگترین ظلم به دفاع مقدس ما این است که دائم بگوئیم : " دیگر حرف های ما در این زمینه  تمام شده است ... "
در حالی که هنوز دنیایی از حرف های ناگفته باقی مانده است

پور بزرگ وافی که پیشتر با کتاب هایی چون " سنجاقک های روی آب " و " هشتمین رنگ رنگین کمان " خود را به جامعه ی ادبی معرفی کرده است ، به تازگی درباره ی " عملیات ثامن الائمه " و " خرمشهر " ، دو رمان خلق کرده است .  

این شاعر و نویسنده در گفت و گو با مهر ، با تایید خبر فوق ، تصریح کرد : در رمانی که برای خرمشهر نوشته ام ، پیرمردی را به عنوان آخرین مدافع این شهر زخم دیده معرفی کرده ام که اتفاقا روی جلد این کتاب نیزتاثیر پذیرفته از اوست و رمان " آخرین مدافع خرمشهر " نام گرفته است .   

علی رضا پور بزرگ وافی که پیشتر خاطره نویسی دفاع مقدس را به عنوان عرصه ای زنده و تاثیرگذار تجربه کرده است ، یاد آور شد : برای نوشتن این رمان ( آخرین مدافع خرمشهر ) ، دو ماه تمام در این شهر مقیم شدم و سعی کردم درفضای این شهر پرغرور ، تا حد ممکن تمرکز و تامل کنم ، در مدتی که ساکن این شهر بودم ، تمام تلاشم این بود که از این فضا غفلت نکنم و خود را یکی از شهروندان این شهر - قبل و بعد از جنگ - بدانم .


این شاعر و نویسنده افزود : چند دوست و همرزم سالهای دفاع مقدس من ، در حال حاضر در خرمشهر ساکن هستند که در طول مدت یاد شده ، توفیق ملاقات با آنها برایم به وجود آمد ، یکی از آنها درشمارجانبازان گرانقدر جنگ ماست.

 

پوربزرگ وافی با انتقاد از کسانی که پرداختن به ادبیات ، هنر و تاریخ دفاع مقدس را فاقد تاثیرگذاری بر نسل های جدید می دانند ، خاطرنشان ساخت : این زمزمه ها و حرف ها ، یا ناآگاهانه و از سر جهل است و یا این که با اهداف خاصی صورت می گیرد ، چرا که در تمام دنیا ، روشنفکران ، هنرمندان و نویسندگان سالها بعد از جنگ ، تازه به این فکر می افتند که خاطرات رشادت ها و مسائل مربوط به جنگ خود را برای فرزندان خود زنده و پرحرارت نگاه دارند.


نویسنده ی رمان " آخرین مدافع خرمشهر " گفت : بزرگترین ظلم به دفاع مقدس ما این است که دائم بگوئیم : " دیگر حرف های ما در این زمینه تمام شده است ... " در حالی که هنوز دنیایی از حرف های ناگفته باقی مانده است و گوش نسل جدید باید با آنها آشنایی پیدا کند .

وی افزود : جنگ ما تحمیل شده از سوی بیگانگان بود ، ضمن این که دفاع جانانه ای که ایران ما از ملیت ، دین ، ناموس و کیان خود کرد ، در دوران معاصر بی نظیر است ، هنوز در لحظه به لحظه ی جنگ ، نکته های ایمانی و آموزه های بسیاری وجود دارد که کشف آنها بر عهده ی اهل هنر و ادب و قلم است . 

علی رضا پور بزرگ وافی ، دومین رمان خود را اثری با موضوع " عملیات ثامن الائمه " معرفی کرد و گفت : قصد دارم رمان های تازه ام را همراه با هم منتشر کنم .


وی تصریح کرد : از بدقولی های ناشران دولتی خسته شده ام و دوست ندارم که کتاب های تازه ام با تاخیری چند ساله به دست مخاطبان برسد ، به همین دلیل ، این بار رمان هایم را به ناشرانی خواهم سپرد که در بخش خصوصی فعالیت می کنند ، اتفاقا تا به حال چند ناشر فعال در این زمینه درخواست کرده اند که کتاب هایم را به آنها بدهم ، اما در این مورد هنوز تصمیمی نگرفته ام.  

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo