شهید آوینی

 

همايش عشق الهى در اشعار عرفانى امام خمينى (ره ) در باکو برگزار شد

همايش عشق الهى در اشعار عرفانى امام خمينى (ره )" روز سه شنبه با حضورجمعى از نمايندگان فرهنگى و اجتماعى جمهورى آذربايجان و ايرانيان مقيم اين کشور در باکو برگزار شد.

سخنرانان اين همايش که به ابتکار رايزنى فرهنگى جمهورى اسلامى ايران درجمهورى آذربايجان و نشريه نبض چاپ باکو تشکيل شد، حاضران را با ابعاد عرفانى و فلسفى اشعار امام خمينى (ره ) از جمله غزلها، رباعيات و ترجيع بندهاى ايشان آشنا ساختند.

قربان جبرايل سردبير نشريه " نبض " گفت : امام خمينى (ره ) علاوه بر اين که در تاريخ معاصر جهان الگوى مبارزه با ظلم و بىعدالتى است ، بعنوان دانشمند و فيلسوف برجسته اشتهار يافته است .

وى برگزارى اين همايش را در آستانه سالروز پيروزى انقلاب اسلامى مهم خواند و افزود : با توجه به اين که مردم جمهورى آذربايجان آشنايى نزديکى با اشعار امام خمينى(ره) ندارند، تبليغ ديدگاههاى عرفانى و معنوى اين شخصيت بزرگ از اهميت زيادى برخوردار است .

انور نظرلى يک نويسنده و شرق شناس جمهورى آذربايجان نيز گفت : براى درک اشعار امام خمينى (ره ) بايد با عرفان ، فلسفه اسلامى و احکام شرعى آشنايى داشت و در جست وجوى محتواى آن بايد هر چه بيشتر به راه راست خدا نزديک شد.

وى افزود: عشق الهى در اشعار امام خمينى (ره ) در اولويت بوده و آن شخصيت بزرگ در خلاقيت عرفانى خود به درجه عارف و عاشق واقعى که فقط نصيب پيامبران ، امامان ، اوليا و شهداى اسلام مىشود، ارتقا پيدا کرده است .

نظرلى تصريح کرد : اشعار شاعرانى در تاريخ باقى مىماند که منبع خلاقيت آنان عرفان و عشق الهى بوده و از اين نظر اشعار پرمحتواى امام خمينى(ره) جاودان است .

حاجىآقا نورى اف رييس حزب اسلامى جمهورى آذربايجان نيز در سخنان خود گفت : امام خمينى (ره ) حکومت على (ع ) را در ايران برقرار کرد و مکتب امام حسين (ع) را در سطح جهان شناساند.

وى افزود : علاوه بر فعاليت هاى سياسى و دينى، از آن حضرت ، مکتب علمى و ادبى برجسته اى باقى مانده است و چنانچه هر مجتهد و دانشمندى به اين مکتب متوسل شود، صاحب ميراث بزرگى خواهد بود.

ابراهيم نورى معاون رايزنى فرهنگى ايران در جمهورى آذربايجان با اشاره به ابعاد سياسى، معنوى، عرفانى و فلسفى شخصيت امام خمينى (ره ) گفت : دانشمندان برجسته قرن بيستم نيز به بزرگى آن حضرت اعتراف کردند.

به گفته وى، هدف سياسى امام خمينى (ره ) برقرارى حکومت اسلامى بود که وىاين حکومت بى سابقه را در ايران تشکيل داد.

نورى با تاکيد بر اين که کتابهاى زيادى درباره ديدگاههاى سياسى، دينى و فلسفى امام خمينى (ره ) به زبانهاى مختلف منتشر شده است ، آن ها را براى شناساندن ابعاد شخصيت بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران مهم خواند.

در اين همايش ، کتابى از اشعار عرفانى امام خمينى (ره ) با عنوان "قبله عشق " که به زبان آذرى برگردانده شده بود، به حاضران اهدا شد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo