شهید آوینی

 

نگاهی به عملکرد جوامع مسلمانان اروپایی در سالی که گذشت

متن زیر تلفیقی از چند گزارش است که در سایت اسلام آن لاین منتشر شده است . این گزارش ها، عملکرد جوامع مسلمانان را در سه کشور اروپایی ایتالیا، انگلستان و فرانسه بررسی کرده و بر نقش و حضور موثر آنها در جوامع اروپایی تاکید می کند.


نمایی از یک مسجد در رم

نیاز مسلمانان ایتالیا برای سامان یافتن

به نقل از  اسلام آن لاین ، علی رغم وجود جناح راست افراط گرا و بیگانه هراسان، سال 2004 را می توان در ایتالیا سال ادغام مسلمانان با جامعه نامید. با وجود این ، مسلمانان ایتالیایی به سازمان و یا اتحادیه ای نیاز دارند تا فعالیت ها و تلاش های آنها را علیه چالش های پیش رو ساماندهی کند.

ادغام مسلمانان ایتالیا را تا حدی می توان به دلیل نگاه مثبت دولت  برلوسکنی  نخست وزیر این کشور  دانست. چرا که وی جایی برای تبعیض دینی و تعصب باقی نگذاشته است، علاوه بر این، او مسلمانان را ترغیب کرد تا به نحوی در جامعه ادغام شوند که ریشه افرا ط گرایی  از میان برداشته شود.

تدریس اسلام در مدارس دولتی از وقایعی بود که به برای مسلمانان این کشور فضای خوشایندی به وجود آورد. برخلاف برخی کشورهای اروپایی ، به ویژه فرانسه ، حضور زنان محجبه در خیابان های ایتالیا مسئله عجیبی نیست. زمانی که مسئله حجاب در ایتالیا مطرح شد، وزیر کشور ایتالیا همواره به مادر محجبه خود اشاره می کرد که تا دم مرگ روسری را از خود جدا نمی کرد.

در سال 2004 تعداد مساجد پایتخت ایتالیا، شهر رم به 400 رسید و کشتارگاه ها و رستوران هایی که گوشت حلال ارائه می کنند در این کشور کاتولیک افزایش پیدا کرد، اگر چه در این کشورهنوز اسلام را همچون دین یهودیت و بودیسم به رسمیت نمی شناسند.

از سوی دیگر، دولت ایتالیا تصمیم گرفت امامان جماعتی را که افراط گرا هستند، از کشور اخراج کنند، اما در تاریخ 22 آذر ماه یک دادگاه ایتالیایی اخراج  مامور یکی از امامان جمعه را غیر قانونی دانست و گفت اظهارات او تنها دیدگاه های شخصی او بوده است. با وجودی که مسلمانان ایتالیا با یکدیگر در یک سازمان مشخص هماهنگ نیستند، اما در وقایع مهمی که رخ می دهد صدایشان را به گوش همه می رسانند. یک میلیون مسلمان در ایتالیا به یک سازمان اصلی نیاز دارند تا تلاش ها و اشتیاق خود را برای مبارزه با ایدئولوژی بیگانه هراسی به نحو موثرتری ارائه دهند.

دولت این کشور گام های نخستین را برداشته و هیئت مشاوره مسلمانان را تشکیل داده تا در باره امور جامعه مسلمانان به بحث بپردازند و همچنین با جناح راست که کابینه را اساس اظهارات خود «به دلیل سیاست های ملایم در برابر مسلمانان تروریست» مورد انتقاد می دهند مبارزه نمایند.این در شرایطی است که رهبران مسلمان در مقابل چنین اظهارات افراط گرایانه ای ساکت نمی نشینند و در سومین سالگرد حملات تروریستی یازدهم سپتامبر تظاهراتی به راه انداختند تا نشان دهند اسلام تروریست را محکوم می کند. مسلمانان ایتالیا همچون دیگر شهروندان این کشور نسبت به حمایت دولت از اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی به شدت اعتراض کردند.

در کل تلاش های جناح راست برای از بین بردن سیاست وحدت گرایی دولت با شکست مواجه شد. در سال 2005 اگرمسلمانان همچون یک جامعه متحد به نظر برسند، می توانند وضعیت بهتری برای ادغام با جامعه داشته باشند.

سال اسلام در فرانسه

یک بررسی سالانه در سال 2004 در فرانسه مسلماً تایید می کند که سال میلادی که گذشت با تمام اتفاقات مثبت و منفی «سال اسلام» بوده است.

براساس آمار وزارت کشور فرانسه در سال 2004، 50 هزار نفر مسلمان شدند و فروش کتابهای درباره اسلام افزایش چشمگیری داشت. چندین برنامه تلویزیونی درباره اسلام و مسلمانان از شبکه های تلویزیونی پخش شد و توجه بسیاری را به سوی خود معطوف کرد.

از منظر سیاسی، دو شهروند مسلمان فرانسوی آفریقایی تبار به مجلس سنا راه یافتند. آلیما بامندی تیری از حزب سبز و بریزا خیاری ( Khiari) از حزب سوسیالیست در انتخابات روز پنجم مهرماه (26 سپتامبر) به مجلس سنای فرانسه راه یافتند.

ازدستاورد های مسلمانان  در سال 2004 آزادی دو روزنامه نگار گروگان در عراق بود. رسانه های فرانسوی از نقش جامعه مسلمانان این کشور در آزدی دو روزنامه نگار قدردانی کردند؛ چرا که با آزاد شدن کریستین چسنات  و جرج مالبرانت چند روز قبل از کریسمس شادی به جامعه فرانسه بازگشت.

روزنامه های مطرح این کشور از جمله  لیبراسیون و فیگارو ، حاج تامی بریز، رئیس اتحادیه سازمان های فرانسه (UOIF) و دلیل بوبکر، رئیس شورای دین مسلمانان(CFCM) را برای بازدید ماه سپتامبر آنها از عراق و همدردی صمیمانه با شهروندان فرانسوی مورد تقدیر قرار دادند.

در میان وقایع مثبت فوق ، باید  به وقایع تاسف انگیزی که برای 6 میلیون مسلمان فرانسه رخ داد نیز اشاره کرد. پس از ممنوعیت حجاب و نمادهای دینی، موج های نارضایتی در ماه سپتامبر(شهریور) افزایش یافت. چرا که با شروع سال تحصیلی، 40 دانش آموز محجبه از مدارس دولتی اخراج شدند. یک دانش آموز دختر برای اعتراض به  ممنوعیت حجاب سر خود را تراشید.

کانت دوگانی 15 ساله همانطور که به دبیرستان لوئیس پاستور لوسی در شهر استراسبورگ وارد می شد روسری خود را برداشت تا تنها سر تراشیده خود را نشان دهد. این اقدام فرانسه موجی را همچون یک شک در دنیا به ویژه در کشورهای مسلمان به وجود آورد و توسط سازمان نظارت بر حقوق بشر تبعیض آمیز خوانده شد.

نیکولاس سارزوی وزیر سابق کشورفرانسه ، مدت مدیدی با تصویب این قانون مخالفت کرد و هشدار داد که این امر موجب واکنش شدیدی در میان مسلمانان می شود، چرا که مسلمانان این امر را توهین می دانند.

نقش امامان جماعت در جامعه فرانسه همواره تحت نظارت وزارت کشور بوده است. وزارت کشور تهدید کرده بود اگر امامان جماعت سخنرانی های افراط گرایانه ایراد کنند، آنها را از کشور اخراج کرده و مساجد را تعطیل می کند. وزارت کشور با اخراج امام ترک میزت گولار و امام الجزایری عبدالقادر بوزیان این تهدید را عملی کرد.

با توصیه وزیر همبستگی دینی ، امامان جماعت باید درباره اسلام و تاریخ سکولاریسم در فرانسه مطالعاتی داشته باشد. اثر ژان ژاک روسو، قرارداد اجتماعی(1762)، ایده های مونتسکیو و تعابیر ابن خطیر از قرآن کریم درمیان موضوعاتی است که براساس طرح وزارت  کشور باید مورد مطالعه امامان جماعت فرانسه قرار گیرند. امامان جماعت باید موضوعات اسلامی  همچون اصول علم حقوق، وحدانیت و تعابیر قرآن علمای برجسته اسلام را مورد مطالعه خود قرار دهند.

فرانسه در سال 2004 همچنین شاهد یک نبرد معنایی درباره استفاده از واژه اسلام هراسی بود. این واژه به تعیض دینی و آزار و اذیت مسلمانان اشاره دارد. جنبش مبارزه با نژاد پرستی و طرفدار دوستی درمیان مردم در همایشی که در ماه نوامبر برگزار شد این واژه را بهترین توصیف برای تعصبی توصیف کرد که علیه مسلمانان به کار می رود.

موفقیت مسلمانان انگلستان در سال 2004

مسلمانان انگلستان در سالی که گذشت موفقیت چشمگیری در ادغام با جامعه انگلیس داشتند. آنها به در مقابل ایدئولوژی بیگانه هراسی وحزب صهیونیست ایستادگی کرده و ثابت کردنند که مسلمانان، جامعه بانفوذی هستند و در این راستا احترام مقامات رسمی، و نمایندگان مجلس را بدست آورند.

داستان موفقیت جامعه مسلمانان انگلستان به دنبال حملات یازده سپتامبر، منجر به ایجاد یک نظم جهانی تازه شد. حملات یازدهم سپتامبر از یک طرف به باورهای نادرست و تصورات غلط درباره مسلمانان و اسلام هراسی دامن زد و از طرف دیگر، باعث شد تعداد بسیاری از اروپاییان درباره اسلام مطالعه کنند و متوجه شوند این دین آسمانی بخشش، رحم و عشق را می آموزد.

در سال 2004 انگلستان شاهد تعداد بسیاری از افرادی بود که به اسلام روی آوردند و مسلمان شدند. در فوریه 2004 (بهمن ماه سال گذشته) روزنامه ساندی تایمز گزارش داد تعداد بسیاری از مالکان و افراد مشهور انگلستان مسلمان شدند. جاناتان بیرت ، پسر لرد بیرت، و اما کلارک، نوه هربرت آسکیث نخست وزیر سابق لیبرال، تنها دو نمونه از 14 هزار نفری هستند که مسلمان شده اند.


نمایی از یک مسجد در لندن

مسلمانان انگلستان 5/2 میلیون نفر از 60 میلیون جمعیت این کشور را تشکیل می دهند. آنها در حمایت دو سازمان اصلی شورای مسلمانان انگلستان(MCB)، انجمن مسلمانان انگلستان (MAB) جامعه اسلامی انگلستان(ISB) همچون یک گروه متحد عمل کرده اند.

بازجویی های بی دلیل پلیس  و تبعیض دینی باعث نشد تا آنان از تلاش خود برای مبارزه با این امر دست بردارند. وزارت کشور انگلستان اخیراً طرح هایی را برای مبارزه قانونی با آزار و اذیت دینی ارائه کرده است. نخست وزیر انگلستان تونی بلر در راستای اقدامات ضد ترور، 16 آذر ماه در مجلس اعیان حکم کرد دستگیری خارجیان مظنون به ترور بدون دادگاه غیر قانونی است.

مسمانان انگلستان به عنوان کاندید در چندین انتخابات احزاب سیاسی این کشور و همچنین در انتخابات پارلمانی اروپا شرکت کردند. اوایل ماه جاری کن لیوینگستون شهردار لندن یک زن مسلمان را به عنوان مشاور حقوق بشر خود انتخاب کرد.

اویل ماه جاری پلیس انگلستان نیک گاریفین، رهبر حزب ملی جناح راست انگلستان (BNP) را به دلیل اظهارت ضد اسلام در یک برنامه مستند تلویزیونی دستگیر کرد. در ماه جولای (تیر) در سایه نفوذ فزاینده جامعه مسلمانان برکلی ، سومین بانک بزرگ انگلستان، حساب بانکی حزب ملی جناح راست انگلستان (BNP) را بست.

در ماه ژانویه (دی ماه سال گذشته) ، شورای مسلمانان انگلستان شکایتی را به کمیسون شکایات مطبوعات و بی. بی. سی. ارائه کرد و خواستار برخورد با ستون نویس و مجری برنامه تلویزیونی بی. بی. سی. رابرت کیلروی- سیک شد. در نتیجه اقدام فوری مسلمانان شبکه بی بی سی برنامه صبحگاهی او را تعلیق کرد و ازکیلروی- سیک  خواسته شد از مسلمانان عذر خواهی کند.

تلاشهای حزب صهیونیست در زمان بازدید شیخ  القدراوی، از علمای برجسته مسلمان، در ماه جولای (تیر) با شکست مواجه شد و جایگاه مسلمانان را در جامعه انگلیس به طور واضح روشن شد. شهردار لندن پس از آن واقعه از طرف مردم لندن برای اعتراضاتی که بر بازدید القدراوی سایه انداخت عذر خواهی کرد و از او دعوت کرد در ماه اکتبر2005(مهر84) به انگلستان بازگردد.

یکی از اتفاقات برجسته در سال 2004 در انگلستان برگزاری دهمین همایش  بیداری اسلام بود. سالن تأترگلوب شکسپیر در لندن میزبان این همایش بوده که توسط جامعه اسلامی انگلستان تحت عنوان  همسایه مسلمان شما برگزار شد. این همایش یک هفته ای بر نقش با ارزش مسلمانان انگلستان تاکید کرد.

نظر به افزایش حملات نژاد پرستانه به مسلمانان یک کتاب راهنمای جیبی در 25 سپتامبر(25 مهر ماه) منتشر شد تا جامعه مسلمانان را درباره حقوق و مسئولیت های خود آگاه سازد تا آنها بتوانند بر ترس های خود غلبه کنند. حقوق و مسئولیت های خود را بشناس عنوان این کتاب راهنمای 16 صفحه ای است که توسط ی شورای مسلمانان انگلستان منتشر شده است.

علاوه بر این ، بزرگترین مرکز مسلمانان اروپا در تاریخ 11 ژوئن (22 خرداد) در لندن افتتاح شد. این مرکز شش طبقه  می تواند 10 هزار نمازگزار را جای دهد . علاوه بر این، از سالن کنفرانس، کلاس های درس، کتابخانه و سالن ورزش نیز برخوردار است.

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo