شهید آوینی

 

ديدار رئيس و اعضاى شورايعالى انقلاب فرهنگى با رهبر معظم انقلاب اسلامى

رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار رئيس و اعضاى شورايعالى انقلاب فرهنگى، اين شورا را مركز بسيار مهم و حساس مهندسى فرهنگ ملى و مسؤول صيانت و رشد فرهنگى جامعه برشمردند.

حضرت آيت‏ الله خامنه ‏اى، فرهنگ را اساس هويت و منشأ عمده تحولات مثبت يا منفى هر جامعه خواندند و با اشاره به تأثيرگذارى عوامل و جريانهاى مختلف داخلى و خارجى بر فرهنگ عمومى افزودند: با توجه به اين حقايق و واقعيات، مهندسى كلان فرهنگ كشور يعنى ترسيم راههاى صيرورت و تكامل فرهنگ ملى، درك اشكالات و نواقص فرهنگ جامعه، تعيين راه‏حلهاى كلى رفع اين نواقص، زمينه‏سازى و جهت‏دهى به حركت صحيح و پرشتاب فرهنگى و صيانت و مراقبت صحيح از فرهنگ ملى مسؤوليت بسيار سنگينى است كه بر عهده شورايعالى انقلاب فرهنگى گذاشته شده است.

ايشان ضرورتهاى اجتناب‏ ناپذير فرهنگى را منشأ تكامل ستاد انقلاب فرهنگى و شكل‏گيرى شورايعالى انقلاب فرهنگى برشمردند و افزودند: شورا براى عمل به وظايف خود، نيازمند عقبه علمى و فرهنگى و خط مقدم اجرايى است.

رهبر معظم انقلاب اسلامى در همين زمينه افزودند: عقبه فكرى شورايعالى انقلاب فرهنگى بايد با بررسى عميق مسائل مهم فرهنگى زمينه را براى تصميم‏گيرى نهايى شورايعالى در مهندسى كلان فرهنگ كشور فراهم سازد و قواى سه گانه و همه دستگاهها و سازمانها نيز بايد بعنوان خط مقدم شورايعالى و متناسب با وظايف خود، به تصميمات اين شورا، جنبه اجرايى و عملى ببخشند.

در اين ديدار كه بمناسبت بيستمين سالگرد تشكيل شوراى عالى انقلاب فرهنگى صورت گرفت حضرت آيت ‏الله خامنه ‏اى با توصيه به اين شورا براى ورود به مسايل مبنايى و اساسى و نيز مسائل مطرح در جامعه، از فعاليتها و اقدامات شوراى عالى انقلاب فرهنگى قدردانى كردند.

آقاى خاتمى رئيس شوراى عالى انقلاب فرهنگى نيز در اين ديدار با بيان گزارشى از عملكرد اين شورا گفت: در سالهاى اخير شورا توجه بيشترى به مسائل كلان و سياستگزارى در عرصه علم و فرهنگ داشته است.

رئيس جمهور با اشاره به اينكه شورايعالى انقلاب فرهنگى مركز مهم سياستگزارى، ارزيابى و نظارت بر فعاليتهاى علمى، پژوهشى و فرهنگى كشور است گفت: در سال گذشته، ساماندهى اطلاع رسانى، تأسيس كرسيهاى نظريه‏پردازى در معارف و علوم انسانى، ساماندهى بحث و مناظره در حوزه و دانشگاه، تبيين شاخصهاى ارزيابى علمى و فرهنگى و تدوين منشور جايگاه زن در نظام اسلامى مهمترين فعاليتهاى شورايعالى انقلاب فرهنگى بوده است.

در اين ديدار همچنين دكتر كى‏نژاد دبير شورايعالى انقلاب فرهنگى گزارشى از عملكرد يكساله دبيرخانه شورا بيان كرد و گفت: پيگيرى اهداف چشم‏انداز بيست ساله كشور، آينده‏نگرى و رصد مسائل عمده فرهنگى از جمله مسائلى است كه مورد توجه دبيرخانه شورا قرار دارد.در اين ديدار چند نفر از اعضاى شوراى عالى انقلاب فرهنگى نيز ديدگاههاى خود را درباره مسائل مختلف مطرح كردند.

در ابتداى اين ديدار حضرت آيت‏الله خامنه‏اى از مجموعه‏اى از بيست سال فعاليتهاى پژوهشى، فرهنگى و علمى، و عملكرد كمى و كيفى شورايعالى انقلاب فرهنگى، دبيرخانه و شوراهاى اقمارى از جمله شوراى فرهنگ عمومى، هنر، اسلامى شدن دانشگاهها، فرهنگى اجتماعى زنان و شوراهاى وابسته بازديد كردند. در اين بازديد برخى از اعضاى شورا توضيحات لازم را بيان كردند.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo