شهید آوینی

 

پنج قرآن منسوب به ائمه (ع) در موزه آستان قدس رضوی

در میان قرآن های تاریخی و ارزشمندی که در موزه ی قرآن سازمان کتابخانه ها ، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می شود ، پنج قرآن منسوب به ائمه ی اطهار (ع) وجود دارد .

این قرآن ها به خط امام علی (ع) ، امام حسن (ع) ، امام حسین (ع) ، امام سجاد (ع) و امام رضا (ع) هستند .

بر اساس اعلام سازمان سازمان کتابخانه ها ، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ، قرآن های فوق به ترتیب تاریخی به نمایش درآمده  است و دیدار کنندگان با توجه و دقت ، به خوبی می توانند سیر تحول خطوط کوفی را مشاهده کنند .

قدیمی ترین قرآن وقفی این گنجینه به سال 393 هجری قمری تعلق دارد که توسط وزیر و صاحب دیوان سلطان محمود و مسعود قزوینی وقف شده است .

مجموعه قرآن های بسیار نفیس عثمان ابن حسین وراق که یکی از شاهکارهای هنر اسلامی است نیز از دیگر آثار به نمایش گذاشته شده در موزه قرآن آستان قدس رضوی است . این قرآن ها به قرن پنجم هجری قمری تعلق دارند و کاتب و مذهب این آثار شخص عثمان ابن وراق بوده است . در این کتاب ها تمام ترنج ها و فواصل آیات و سر سوره ها با طلای ناب کار شده است .

تعدادی از قرآن های این گنجینه که به خط نسخ بوده و مربوط به اوایل قرن هفتم هجری است و کاتب آن یاقوت مستعصمی ، خطاط مشهور دربار المستعصم بالله از خلفای عباسی است .

از دیگر آثار نفیس این گنجینه ، قرآن هایی به خط عبدالقادر شیرازی است که مربوط به نیمه دوم قرن دهم هجری است . این قرآن ها از پرکارترین و نفیس ترین قرآن های موجود در گنجینه هستند که به گونه ای کم نظیر تذهیب شده و داری جلد سوخته بسیار زیبایی هستند که آیةالکرسی را با طلا به صورت برجسته روی آن نوشته اند .

قرآن بابری مربوط به نیمه اول قرن دهم به خط اختراعی ظهیرالدین محمد بابر پادشاه و مؤسس سلسله مغولی در هند از دیگر آثار کم نظیر این موزه است .

سازمان کتابخانه ها ، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در راستای ارائه خدمات بیشتر به زائرین و مجاورین در سال 1364 سومین موزه خود را افتتاح کرد . ساختمان این موزه که بعد ازانقلاب اسلامی ، طی سالهای 1360 تا 1362 در ضلع جنوب شرقی حرم مطهر احداث شده است دارای 400 متر فضای نمایشی است .

از سال 1373 طبقه اول این ساختمان به موزه هدایای مقام معظم رهبری اختصاص داده شده است . گنجینه قرآن در طبقه دوم این ساختمان قرار دارد و در آن نزدیک به 90 جلد قرآن ، 14 جلد مرقع و 13 جلد لاکی و روغنی به نمایش گذاشته شده است .

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo