شهید آوینی

 

فقط وزرای دادگستری و بهداشت و درمان مورد سوال قرار می‌گیرند
من معتقدم که دستگاه قضائی ما تلاش می‌کند که به عدالت قضائی نزدیک بشود . و اراده جدی برای تحقق این عدالت در کشور وجود دارد . مسئولین دستگاه قضائی ما بدنبال پالایش قوه قضائیه هستند .

دکتر جلالی مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عصر امروز پس از جلسه خانواده جانباز شهید محمد رجبی ثانی در گفتگو با خبرنگار گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر گفت : به نظر می‌رسد که نیروی انتظامی برخلاف گزارشات اولیه ای که به ما رسیده بود ، وظیفه خودش را بخوبی انجام داده است و درجریان این پرونده غیر از یک مورد ، ضعفی از سوی نیروی انتظامی مشاهده نمی‌شود . و آن هم اینست که این شهید در تاریخ سوم مهرماه دستگیر می‌شود اما هفتم مهر تحویل زندان می‌شود . البته در گزارشات نیروی انتظامی عنوان شده است که آنها به همراه جانباز رجبی به دادسرا مراجعه می کرده‌اند اما در آنجا احتمالا وقت بازپرس به شکلی بوده که نمی‌توانسته است این فرد را ببیند .

وی افزود به هرجهت نیروی انتظامی پرونده کامل این گزارشات  را در اختیار من قرار داد . من مطالعه کردم و دیدم که اتفاقا نیروی انتظامی تلاش کرده که بسیار با دقت و با نهایت امانت داری کار را پیش ببرد . چه در تحقیقات محلی که انجام داده اند و چه در تنظیم گزارش . و لذا سوال ما هم از وزیر کشور درخصوص عملکرد نیروی انتظامی بود که با این حساب دیگر منتفی است  .

جلالی در ادامه متذکر شد : مسئله دیگر بحث سوال از وزیر اطلاعات هست که آنهم با بررسی‌هایی که انجام شد ، به این نتیجه رسیدیم که این پرونده ارتباطی به وزارت اطلاعات نداشته و قصوری هم از ناحیه آنها در خصوص این پرونده صورت نگرفته است . لذا سوالات ما درخصوص وزیر محترم دادگستری و وزیر محترم بهداشت و درمان همچنان به قوت خود باقی است و امیدواریم که نتیجه آن به روشنی و شفافی به اطلاع افکار عمومی برسد .

مخبر کمیسیون امنیت ملی درباره ابهامات مطرح پیرامون پرونده جانباز شهید محمد رجبی ثانی که قرار است مورد سوال قرار گیرد اظهار داشت :  ابهامات اول در خصوص تحقیق پرونده است . دوم در خصوص مدت بازداشت در نیروی انتظامی است . دیگری درمورد وثیقه‌آی است که برای این فرد قرارداده شده است .

وی درمورد سایر ابهامات مطرح این پرونده گفت : اتهام اولیه‌ای که راجع به شهید رجبی عنوان شده ، عبارت است از قمه کشی اما در تحقیقاتی که نیروی انتظامی انجام داده هیچ موردی از قمه کشی وجود ندارد . یکی دیگر از اتهامات مزاحمت نوامیس ذکر شده است که باز در گزارشات نیروی انتظامی هیچ موردی از مزاحمت برای نوامیس وجود ندارد . و در آخر بحث تخریب اموال است ، که خب البته این اثبات شده است . بدلیل اینکه ایشان شیشه دو اتومبیل را شکسته . پس تنها جرم مشهود محمد رجبی  تخریب اموال بوده است .حالا این سوال مطرح است که  آیا واقعا برای تخریب اموال آن هم شیشه دو اتومبیل باید ده میلیون تومان وثیقه قرار داده شود ؟ خب هنگامی هم که خانواده این شهید اظهار عجز می‌کنند ، بحث زندان مطرح می‌شود و جانبازی و مصرف دارو. بالاخره رجبی ثانی جانباز سی وپنج درصد اعصاب و روان بوده و نیازمند اینکه بتواند داروهایش را مصرف کند .

دکتر جلالی ادامه داد : تا زمانیکه محمد رجبی در اختیار نیروی انتظامی بوده ، داروهایش را مصرف می کرده و حالت طبیعی و عادی داشته است . اما از زمانیکه وارد زندان‌ شده ،به او اجازه نداده اند که داروهایش را مصرف بکند . گویا روز هفتم مهر که تحویل زندان می‌شود ، پزشک زندان او را می‌بیند و گزارش می دهد که ایشان سالم است . هنوز معلوم نیست که روز چهاردهم مهر چه اختلالی از ایشان مشاهده می‌کنند که مجددا پزشک او را می‌بیند و اعلام می‌کند که باید یک متخصص اعصاب و روان ایشان را معاینه کند . روز شانزدهم متخصص اعصاب و روان این جانباز را می‌بیند و برایش دارو تجویز می‌کند . لذا عملا ایشان از روز شانزدهم دارو مصرف می‌کند . آنهم نه داروهای خودش را .

وی در ادامه گفت : مطلب بعدی ، بحث این است که طبق گواهی پزشکان این فرد سالم وارد زندان شده است . چه اتفاقی افتاده است که در تاریخ یکم آبانماه شبانه ایشان را به بیمارستان منتقل می‌کنند . درحالیکه شاهدان عینی دیده‌اند که دستهای او شدیدا تاول بسته و متورم بوده و بعد هم که بر اثر عفونت به شهادت می‌رسد . اینها ابهامات قضائی است که در این پرونده وجود دارد و باید پاسخگو باشند .

مخبر کمیسیون امنیت ملی درخصوص ابهامات مربوط به وزارت بهداشت و درمان و سازمان نظام پزشکی اظهار داشت : در مورد این بخش از ابهامات پرونده نیز چند نکته وجود دارد . از جمله گزارش اولیه پزشک زندان . گزارش پزشک دوم که می‌گوید باید یک متخصص اعصاب و روان ایشان را ببیند . متخصص بعدی چرا پرونده بالینی ایشان را نمی‌خواهد . داروهایی که به ایشان می‌دهد داروهایی نیست که او مصرف می‌کرده . و نهایتا انتقال ایشان به بیمارستان و بستری شدن در بخش متروکه بیمارستان شهید رجایی . 

وی اضافه کرد : مطلب دیگر آزمایشاتی است که به اصرار خانواده انجام می‌شود آنهم در یک بیمارستان دیگر که نتایج آنها نیز وجود دارد . نتایج آزمایشات نشان می‌دهد که رجبی ثانی بیماری هایی که آنها از قبل تصور می‌کرده‌اند را نداشته . فلذا ایشان را منتقل می‌کنند به بخش مراقبتهای ویژه . اینها به نظر من ابهاماتی است که در بخش پزشکی این پرونده وجود دارد و وزیر بهداشت و درمان باید پاسخگو باشند .

دکتر جلالی در مورد بحث کتک کاری و آزار و اذیت محمد رجبی ثانی در زندان گفت : این امر هنوز در مرحله تحقیق است . آنچه که وجود دارد اینست که ایشان هنگامی که به زندان تحویل داده شده ، سالم بوده اند . آخرین دیداری هم که خانواده ایشان در بیست و پنجم مهرماه با او داشته اند ، او را از لحاظ جسمی سالم می‌بینند اگرچه به لحاظ روحی پریشان بوده است . اما در عرض این چند روز یعنی از بیست و پنجم مهرماه  تا اول آبانماه بر ایشان چه می‌گذرد که به بیمارستان منتقل می‌شود -آنهم با آن وضعیت - هنوز مشخص نیست .

وی متذکر شد البته موضوع شکنجه را که من خیلی بعید می‌دانم . ولی اینکه در زندان به نوعی مورد اذیت قرار گرفته باشد ، بعید نیست . یعنی بی‌قراری‌هایی کرده باشند که بوسیله هم‌بندی‌هایش و یا بوسیله زندان‌بان‌ها اذیت شده باشند ، این تبعا می‌تواند محتمل ترین وجه باشد . ولی هنوز تحقیقات در این خصوص کامل نیست .

مخبر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی پیرامون اقدام قوه قضائیه در خصوص تحقیق و بررسی این پرونده و پذیرفتن خطا و قصور صورت گرفته و نیز معرفی هفت نفر بعنوان مقصر اظهار داشت : من معتقدم که دستگاه قضائی ما تلاش می‌کند که به عدالت قضائی نزدیک بشود . و اراده جدی برای تحقق این عدالت در کشور وجود دارد . مسئولین دستگاه قضائی ما بدنبال پالایش  قوه قضائیه هستند . اما نارسایی هم متاسفانه در دستگاه قضائی وجود دارد . من فکر می‌کنم این نوع برخورد هایی که انجام شد برخوردهای بسیار خوبی است .

دکتر جلالی در پایان افزود : رسانه های ما این اخبار را خوب انعکاس دادند . خود این نشان می‌دهد که کوچکترین ظلمی در این جامعه می‌تواند بوسیله رسانه های ما برجسته شود و مسئولین ما هم می‌توانند از این فضا به نفع خودشان و برای برقراری و گسترش عدالت استفاده بکنند . دستگاه قضائی استفاده خوبی از این امر کرد . اگرچه اشتباهاتی هم وجود داشت ولی نوع برخوردی که در نهایت نسبت به این مسئله انجام داد ، به نظر من برخورد بسیار خوبی بود .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo