شهید آوینی

 

اولین ماهواره اسلامی برای رؤیت هلال ماه

اولین ماهواره اسلامی ابتدا در یک دوره 15 ماهه و سپس 7 ساله برای رؤیت هلال ماه در مدار قرار می‌گیرد.

به نقل از «اسلام آن لاین»، یک کمیته عربی که ازعلمای اسلامی نمایندگاه سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) و انجمن جهانی مسلمانان تشکیل شده است از متصدیان خواسته تا راه‌اندازی این ماهواره را در اسفندماه با همکاری مرکز مطالعات فضایی دانشگاه قاهره آغاز کنند.

رئیس دانشگاه قاهره «علی عبدالرحمان» در یک کنفرانس مطبوعاتی که مفتی مصر «علی گوما» و اعضای کمیته درآن حضور داشتند به خبرنگاران گفت: این ماهواره در ارتفاع پایین حرکت می‌کند و تصاویر هلال ماه را به پایگاه‌های زمینی می‌فرستد.عبدالرحمان، افزود: هزینه کلی این ماهواره 8 میلیون دلار است که از محل کمک‌های مالی مردمی تأمین شده است. این ماهواره 7 سال به کار خود ادامه می‌دهد و پس از آن مصر یک ماهواره دیگر می‌سازد.

مفتی مصر «علی گوما» گفت: این پروژه توسط سازمان کنفرانس اسلامی و چندین کشور عرب و مسلمان تأیید شده است. وی افزود: این تجربه تازه تلاشی است در جهت قرارگرفتن در آخرین پیشرفت‌های علمی‌.«گوما»، گفت: کشورهای مسلمان ملزم نیستند از هلال و ماه کامل این ماهواره به خصوص در شروع ماه رمضان پیروی کنند.

رؤیت ماه همواره در کشورهای مسلمان از مسائل بحث‌انگیز بوده و حتی محققان نیز در برخی موارد با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند. این در شرایطی است که عده‌ای اعتقاد دارند که مسلمانان در دیگر مناطق و کشورهای باید از رؤیت ماه در کشورهای عرب پیروی کنند و برخی دیگر اعتقاد دارند مسلمانان در هر کجای دنیا که هستند باید از تقویم قمری عربستان سعودی پیروی کنند.

گروه سوم با این دو نظریه مخالف بوده و استدلال می‌کنند که اسلام با جدایی مخالف است. برای مثال مسلمانان نباید در یک زمان و در یک مسجد دو نمازجمعه برپا کنند. این گروه اعتقاد دارند در هر کشور مقاماتی که مسئول تعیین هلال ماه هستند، رؤیت ماه را اعلام کرده و مسلمانان باید از آنها پیروی کنند.

منبع:خبرگزاری قرآنی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo