شهید آوینی

سخنگوی قوه قضائیه گفت:

تخلفات مسولان زندان قزل حصار محرز است
تخلفات مسولان زندان قزل حصار محرز است // این افراد به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و موجب فوت شهید رجبی ثانی شده‌اند // قرار صادره در مورد این جانباز متناسب نبوده و خلاف قانون است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: دادستان انتظامی درخواست تعلیق و رسیدگی به اتهامات خلاف مقررات مقصرین در گذشت جانباز رجبی ثانی را صادر کرده است و پرونده آنها آماده ارسال به دادگاه است.

جمال کریمی راد صبح امروز در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در خصوص حادثه پیش آمده برای جانبار محمد رجبی ثانی گفت: طبق گزارش های رسیده از سازمان بازرسی کل کشور و دادسرای عمومی و انقلاب تهران 4 نفر از کارکنان زندان قزل حصار شامل رئیس یکی از اندرزگاهای زندان، مسئول بهداشت و درمان آن اندرزگاه، مسئول اداره بهداری زندان و مسئول اجرای احکام ندامتگاه زندان در نگهداری رجبی ثانی بی‌مبالاتی داشتند و علیرغم زحماتی که انجام دادند، شاهد کوتاهی در عملکرد آنها هستیم.

وی اظهار داشت: با توجه به دستور رئیس قوه قضائیه پیرامون بررسی همه جانبه پرونده رجبی ثانی، این موضوع توسط دادستانی کل کشور، سازمان بازرسی کل کشور، دادستانی عمومی و انقلاب تهران و هیأتی از سوی رئیس سازمان زندانها پیگیری شد که تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد علیرغم تلاشهای صورت گرفته در این پرونده، سهل‌انگاری، مسامحه و کوتاهی مسولین زندان قزل حصار محرز است چون این افراد به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و موجب فوت این فرد شده‌اند.

کریمی راد گفت: این افراد علاوه بر معرفی به دادگاه رسیدگی به تخلفات اداری به دلیل ارتکاب جرم و متهم بودن در مرجع قضایی نیز به تخلفات آنها رسیدگی خواهد شد.

وی گفت: گزارش سازمان پزشک قانونی نیز نشان از تخلف پزشک معاینه کننده جسد دارد زیرا ایشان نیز دقت لازم در انجام وظیفه نکرده و در نتیجه وی نیز به دادگاه تخلفات اداری معرفی خواهد شد.

کریمی راد در خصوص تخلف پزشک معاینه کننده گفت: طبق گزارش پزشکی قانونی این پزشک باید جسد رجبی ثانی را کالبد شکافی می‌کرد تا علت تامه فوت مشخص شود، ولی قصور وی باعث شده تا جسد به صورت کلی بررسی و علت فوت عفونت منشره و پیشرفته داخلی بر عوارض ناشی از آن عنوان شده است لذا اگر پزشک معاینه کننده کالبدشکافی می‌‌کرد با ابهامات موجود در خصوص عفونت وی توسط دستبند و غیره رو به رو نمی‌شدیم.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: دادسرای انتظامی قضات در خصوص بازپرس و دادیار پرونده نیز به این نتیجه رسیده است که آنها در رابطه با پرونده دقت لازم را نداشته و علیرغم توضیحات جانباز در مورد وضعیت جسمی‌ خود رسیدگی به پرونده دارای مشکل بوده زیرا این فرد به بازپرس توضیح داده بوده که جانباز اعصاب و روان است و روزانه 20 قرص مصرف می‌کند حتی خانواده وی نیز سوابق بستری شدن این جانباز در بیمارستان را ارائه داده بودند بنابراین کار بازپرس و تأیید قرار صادره توسط دادیار اظهار نظر برخلاف قانون بوده است.

وی با بیان این که رجبی ثانی دچار بیماری روحی روانی بوده است، گفت: با توجه به وضعیت این فرد باید بازپرس وی را جهت انجام معاینات پزشکی قانونی معرفی می‌کرد تا وضعیت روحی‌اش مورد معاینه قرار بگیرد، ولی این کار صورت نگرفته و علی رغم این که این فرد در موقع ارتکاب جرم فاقد وضعیت روحی روانی مناسبی بوده و از مسئولیت کیفری مبرا بوده است و تعقیب ایشان برخلاف قانون بوده است.

کریمی راد افزود: در این پرونده بازپرس بایستی احساس مسئولیت بیشتری می‌کرده و به ادعای متهم بر استفاده از داروهای ویژه توجه و دستوراتی در این خصوص به زندان صادر می‌کرد که اینکار صورت نگرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: مطابق ماده 51 قانون مجازات اسلامی افرادی که فاقد سلامت روحی روانی هستند فاقد مسئولیت کیفری هستند و در این پرونده علی الرغم اینکه فرد دچار بیماری روحی روانی بوده بازپرس باید ابتدا وی را به پزشکی قانونی معرفی می‌کرد و چنانچه پزشکی قانونی تشخیص می‌داد که فرد مجرم در موقع ارتکاب جرم دارای وضعیت روحی روانی مناسب نبوده است که اینکار انجام نگرفته است.

وی افزود: در این پرونده تحقیقات نشان می‌دهد رجبی ثانی در حالت روحی مناسبی نبوده و در موقع ارتکاب جرم فاقد مسئولیت کیفری بوده ‌است لذا تعقیبات انجام گرفته در مورد این فرد برخلاف قانون بوده است و به همین جهت دادستان انتظامی درخواست تعلیق و رسیدگی به اتهامات خلاف مقررات بازپرس و دادیار را صادر کرده است و پرونده آماده ارسال به دادگاه است.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: براساس گزارش سازمان زندانها 9 پزشک رجبی ثانی را در مدت اقامتش در زندان مورد معاینه قرار داده و تجویزاتی دادند اما یکسری بی‌مبالاتی در زمان استفاده از دارو وجود داشته است از جمله اینکه داروها را سر موقع در اختیار وی قرار نداده‌اند.

کریمی راد اظهار داشت: این افراد در انجام وظیفه خود بی‌تدبیری کرده و به وظیفه قانونی خود عمل نکرده‌اند در نتیجه موجب شده‌اند که وی به بیمارستان منتقل و پس از 19روز فوت کند.

کریمی راد گفت: سازمان بازرسی کل کشور موضوع ضرب و شتم این فرد توسط زندان را منتفی دانست و گفت: ایشان از بدو ورود تحت درمان بوده و دلیلی بر ضرب و شتم نبوده است.

وی در خصوص جلوگیری از بروز اینگونه تخلفات در مورد جانبازان گفت: سازمان زندانها با همکاری بنیاد جانبازان تفاهم نامه‌ای را منعقد کرده‌ است تا اقدامات ویژه‌ای را درخصوص متهمین جانباز اعمال کنند.

سخنگوی قوه قضائیه خاطر نشان کرد: رجبی ثانی در تاریخ 8/7/83 توسط بازپرس شعبه 2 دادسرای عمومی و انقلاب تهران به زندان معرفی و 19/8/83 فوت کرده‌ است و در این مدت 19 روز در بیمارستان بستری بوده است.

وی اتهام رجبی ثانی را مزاحمت و تخریب عمدی خواند و قرار صادره در مورد این جانباز را متناسب ندانست و صدور چنین قراری را نیز خلاف قانون دانست.

وی در ادامه این مصاحبه خود به مناسبت سالروز زلزله بم یاد و خاطره درگذشتگان و شهروندان بمی را گرامی داشت و گفت: هماهنگی و همراهی همه مجموعه و مردم در این حادثه باعث شد که دردها و آلام بازماندگان تا حدی تسکین پیدا کند و بم روی پای خود بایستد.

کریمی راد گفت: امیدواریم به زودی شاهد بازسازی و شکوفایی و شادابی بم باشیم.

وی همچنین با محکوم کردن اقدام مجمع عمومی سازمان ملل در رابطه با پیشنهاد کانادا مبنی بر صدور قطعنامه علیه ایران مبنی بر اینکه در ایران حقوق بشر به خصوص وضعیت آزادی بیان نامطلوب است، گفت: صدور چنین آرایی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل باعث تأسف است زیرا آنها با اقدامات خود سعی دارند مجمع عمومی سازمان ملل را به جایگاهی برساند که اقدامات دوگانه و نگاه‌های متعارضی را در مجموع کاری خود داشته باشد.

وی افزود: ما شاهد هستیم که صهیونیستها رسانه المنار را در دنیا به جایی رسانده‌اند که کشورهای آمریکایی و اروپایی از این که این شبکه رونق تروریستی می‌کند احساس خطر می‌کند و پخش اخبار آن را در کشورهای خود ممنوع کرده‌اند از طرفی دیگر جمهوری اسلامی ایران را ناقض حقوق بشر معرفی می کنند که به نظر می‌ر سد این اقدامات دوگانه نتیجه مطلوبی را متوجه آنها می‌کند. لذا ما این گونه برخوردها را محکوم می‌کنیم.

وی اظهار داشت: این تصمیمات متزلزل کننده جایگاه مجمع جهانی است که می‌بایست امروز به نحو حرکت کند که همه مردم در جهان به این جایگاه و مرجع متوقع باشند و بوی عدل و داد و رعایت حقوق بشر از آن برخیزد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo