شهید آوینی

 

قرآن تاریخی روستای نگل کشف شد

قرآن خطی نگل که که مرداد ماه امسال از محل نگهداری آن ، یعنی مسجد روستای نگل به سرقت رفته بود ، اواخر آذر ماه در استان فارس کشف شد .

علیرضا آذرشب مسئول حراست میراث فرهنگی کردستان ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت : مأموران نیروی انتظامی پس از تحقیقات و پی گیری های فراوان توانستند محل اختفای سارق را شناسایی ، ردیابی و قرآن را به دست آورند .

وی با اشاره به این که سارق به هنگام حضور مأموران خود را از طبقه سوم ساختمان به پائین پرت کرده و آسیب دیده است ، گفت : وی تحت عمل جراحی قرار گرفته و دیشب اعلام شد که حال عمومی او مساعد است ، تحققات لازم به منظور شناسایی همکاران احتمالی وی و دیگر موارد لازم نیز در موعد مناسب از سوی مأموران انجام خواهد شد.

آذرشب با اشاره به این که اسلحه سارقان نیز در محل بوده که ضبط شده است ، گفت : قرآن مذکور دیشب توسط کارشناسان میراث فرهنگی مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفته و صحت آن تأئید شد .

وی در مورد این که قرآن نگل چه زمانی به محل خود باز می گردد ، با یادآوری تعصب اهالی روستای نگل به این قرآن، گفت : مردم این منطقه تمایلی ندارند که قرآن در اختیار میراث فرهنگی باشد و ترجیح می دهند قرآن در محل اصلی خود یعنی مسجد روستای نگل نگهداری شود .

مسئول حراست میراث فرهنگی کردستان افزود : در جریان سرقت قبلی در سال 71- 72 نیز پس از یافت شدن قرآن ، مردم با تجمع خود خواستار بازگردان قرآن به محل اصلی آن شدند .

آذرشب با اعلام این که تاکنون تصمیم قاطعی برای نگهداری قرآن فوق اتخاذ نشده است ، گفت : قرآن در حال حاضر در اختیار نیروی انتظامی است ، ما پیشنهاد داده ایم قرآن را که وضعیت مناسبی ندارد مرمت کنیم ، در فهرست آثار ملی کشور ثبت  و بعد در مورد مکان نگهداری آن تصمیم لازم گرفته شود .

قرآن تاریخی نگل ، در قطع رحلی بزرگ بوده ،  جلد آن از چرم و به رنگ قهوه ای تیره است. صفحات قرآن ضخیم و به علت تشابهی که با پوست دارد در بین مردم به پوست آهو شهرت یافته است.

این قرآن در داخل مسجدی قدیمی  در روستای نگل نگهداری می شد. مردم این روستا باور دارند که قرآن نگل یکی از چهار قرآنی است که در زمان خلیفه سوم (عثمان بن عفوان) به رشته تحریر در آمده و به چهار نقطه جهان ارسال شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo