شهید آوینی
 

با حضور در خبرگزاری مهر عنوان شد

مدیر زندان قزلحصار: ما ضابط آقایان قضات هستیم
ما سعی نمی‌کنیم که آنچه واقعیت بوده را پنهان کنیم . یک چارچوبی داشتیم و در این چارچوب هم انجام وظیفه کردیم .

به گزارش گروه دفاع مقدس خبرگزاری مهر ، حجت سوری مدیر زندان قزلحصار به همراه حسن واحد رئیس حفاظت اطلاعات زندان ، محمد میرزایی مشاور مدیر و محسن شمس زارع مدیر روابط عمومی صبح دیروز در خبرگزاری مهر حضور یافته و مطالبی را در خصوص پرونده جانباز شهید محمد رجبی ثانی عنوان داشتند.

حجت سوری مدیرزندان قزلحصارکرج گفت : بحث مرحوم رجبی را تا حدودی تشکیلات قوه قضاییه و سازمان زندانها دارند پیگیری می کنند ما هم در چارچوب خودمان به صورت سلسه مراتب اداری اگر دستگاههای بالا بخواهند جواب می دهیم ولی چیزی که در این چند روزه برای ما مهم بود ، یکی اینکه تشکر کنیم از بچه های خبرگزاری که اینقدر در رابطه با  رزمندگان و ایثارگران حسساند . برای من جای خوشحالی است . چراکه در این چند سال گذشته ایثارگران آسیب هایی را در جامعه دیده و مسائلی داشتند که پیگیری نمی شد . دوم اینکه  اگر مسئله ای هست انتظار داشتیم بیایند از ما هم بپرسند و یکطرفه به قضاوت ننشینند .تا ماهم بتوانیم از خودمان دفاع کنیم . هدف هم از اینکه ما خودمان به خبرگزاری مهر آمدیم . همین است .ما  سعی نمی کنیم که آنچه واقعیت بوده را پنهان کنیم . یک چارچوبی داشتیم و در این چارچوب هم انجام وظیفه کردیم . کاری با مسائل امروز هم نداریم . برای هر اداره یا تشکیلاتی بحران پیش می آید و روزی هم به اتمام می رسد ولی آنچه می ماند اهدافی است که به آن پایبند هستیم و جوانب کار را نیز با آن می سنجیم . انسان اگر از خدا بترسد از هیچ کس نمی ترسد .

وی در مورد محکومیت رجبی ثانی افزود :  ما یک چارچوب ، آیین نامه و قانونی داریم که مددجو را فقط تحویل می گیریم . خودمان نمی رویم از کلانتری کسی را بیاوریم . کسی را می آورند دم در زندان به ما تحویل می دهند و می گویند برابر این حکم ایشان بازداشت است . ما کاری نداریم که پشت دیوار واقعا ایشان گناه کرده یا نکرده ،خلافکار هست یا نیست . ما فقط دستور قاضی را اجرا می کینم وظیفه سازمان زندان ها اجرای مجازات حبس است ولا غیر .

سوری ضمن اشاره به امکانات و اقدامات تربیتی و اصلاحی انجام شده در زندان قزلصار کرج گفت : ما در زندان قزلحصار در امر اصلاح و تربیت در دنیا موفق بوده‌ایم . این را سازمان ملل هم تایید می کند . سازمان ملل گاه و بی گاه برای بازدید سرزده می آیند و از هرکجای زندان که بخواهند بازدید می کنند.  بحث بهداشت را بررسی می کنند ،اصلاح و تربیت را بررسی می کنند . آنها آمدند و در دستخط ها و نوشته هایی که ارائه دادند گفتند که ما متحیر شدیم وقتی زندان را بازدید کردیم ، چقدربه امور فنی و حرفه ای ، اصلاحات و فرهنگی اهتمام دارید .البته آقای شاهرودی هم از زمانیکه تشریف آوردند بحث جدیدی را مطرح کردند که تا می شود کسی نباید به زندان برود .

وی با اشاره به حکم قرار رجبی ثانی افزود :  ما اززمانی می توانیم در مورد رجبی ثانی صحبت کنیم  که یک نفر به آمار ما اضافه شد . در حکم قضایی ایشان ننوشتند که به صورت  ویژه هوای ایشان را داشته باشید بلکه نوشتند ایشان به این اتهام وارد زندان می شوند .در ابتدا ایشان وارد قرنطینه می شوند  درآنجا هم به هرحال ایشان اظهار نکرده که جانباز است . درقرنطینه  بیماریاب ما که  پزشک یا پرستار است ، مددجو را نگاه می کند ومی نویسد که مثلا یک پای ایشان قطع است یا چشمشان قرمز است، باید دقیق تربررسی شود . آنجا  هیچ اظهاری انجام نشده است . نمی دانم خود آن مرحوم  نخواسته بگوید یا اصلا عصبی بود که واقعا چرا بازداشت شده است .به هرحال پس از یک چرخه داخل زندان شده است . بعد از این هم  اگر زندانی هر موقع اظهارمی کرد، باز رسیدگی می شد .

مدیر زندان قزلحصار با ابراز ناراحتی از اظهارات خانواده شهید رجی ثانی در مورد ضرب و شتم در زندان گفت : خانواده این مرحوم می گویند که  در زندان ضرب و شتم  داشتید . ما از این ناراحت هستیم . لزومی ندارد که ما ضرب و شتم داشته باشیم . زندان معاونت داخلی دارد تشکیلات مختلف دیگری دارد . اگربا مددجو برخورد شده باشد باید یک پرونده در یکی از این تشکیلات باشد که وجود ندارد.

وی با اشاره به علت اعزام رجبی ثانی به بیمارستان افزود : این یک کار پزشکی است . اصلا آقای پزشک چرا اعزام کردید به بیمارستان ؟ وبیمارستان چرا اینطوری برخورد کردید .این کارهایی است که در تخصص ما نیست . کسی که 19 روز از دست ما خارج بوده است . فرزندش فرمایش کردند که بیمارستان جای بدی بود. بیمارستان شهر ربطی به ما ندارد که جای بدی بود. بیمارستانی که به نام بیمارستان مرکزی کرج معروف است . حالا شما بگویید امکانات نداره خب این دیگر به ما ارتباط ندارد . وظیفه ما اول انتقال مددجو به بیمارستان بنا به دستور پزشک است . حالا رفته بیمارستان . اگر آنها تشخیص می دادند که توان ندارند، اعزام می شد تهران . خیلی وقت ها می گویند که توان نداریم، شما اعزام کنید . که به خرج خودمان به تمام بیمارستان ها می فرستیم .

سوری ادامه داد : به هرحال ما یک اقداماتی برحسب وظیفه و قانونی انجام دادیم . ما وظیفه داشتیم بنا به دستور پزشک اعزام کنیم و پذیرش اول ، نزدیک ترین جا بود. حالا این بیمارستان در داخل هر کاری کرده ارتباطی به ما ندارد . ازآن طرف هم برابر حکم قانونی قاضی ، ما این شخص را پذیرش کردیم . قاضی هم ننوشته که به ایشان خدمات ویژه بدهید و یا این کار را کنید . اگر هم قاضی نگفته باز هم ارتباطی به ما ندارد . ما که نباید جوابگوی کار قاضی باشیم . آن یک استنادی دارد برای خودش و یک کسی را هم به دلایلی برای ما فرستاده است . در این مورد بحثی نداریم ، ما می گوییم که هیچ گونه آسیبی در زندان به  ایشان نرسیده است و اگر هم اعزام شده بنا به اظهار پزشک بوده است در مورد بیماری ایشان باید آقایان پزشک زندان و پزشکان بیمارستان اظهار نظر کنند . پزشکانی که کادر زندان نیستند و متخصصانی هستند که از بیرون برای مداوای مددجویان وارد زندان می شوند . دستور آنها هم برای ما قابل اجرا است . آنها بگویند اعزام شود ، می شود. نگویند ، نمی شود .

 مدیر زندان قزلحصار در مورد تایید جانبازی رجبی ثانی گفت : هیچ مرجعی و هیچ قاضی و همچنین بنیاد جانبازان و خانواده اش تا حالا مراجعه نکردند که آقا ایشان یک جانباز است . روزیکه ایشان بنا به نظر پزشک تحت درمان بودند گویا خانواده اش چند  برگه تحویل مددکاری داده  و مددکاری نیز تحویل بهداری می دهد .بهداری هم می گوید که ما درمان را زودتر از شما شروع کردیم . ما باید در چارچوب خودمان کارانجام می دادیم که داده ایم . من با قاطعیت می گویم در زندان کسی به ایشان اهانت نکرده است. کارهای ایشان طبق روال انجام شده سپس به بیرون  ارجاع شده است . اگر ما نگه می داشتیم فردا در زندان خدای ناکرده اتفاقی می افتاد بازخواست نمی کردند که حال ایشان بد بود چرا نفرستادید . این روال عادی ما است . الان هم ما هنوز در زندان مدرک قانونی در پرونده اش نداریم که ایشان جانباز بوده است . 

سوری به  مکاتبه بنیاد با قاضی ناظر بر زندان اشاره کرد و افزود : شنیده ایم مکاتبه ای بین قاضی ناظر بر زندان و بازپرس انجام شده است . مکاتبات قاضی ناظر بر زندان با قضات دیگر هیچ ارتباطی به ما ندارد . قاضی ناظر بر زندان به ما دستوری نداده است که ایشان جانباز است . قاضی ناظر بر زندان نظارت عام دارد . هم بر من نظارت دارد و هم به مجموعه زندان . این قاضی هفته ای سه یا دو روز می آید آنجا و به یک سری کارها می پردازد . ایشان هم‌عرض ما نیست. بالاتر از ما است . اگر ایشان بنویسد، ما موظفیم اجرا کنیم . ما در خواست های زندانیان یا مددجویان را از مسیری به قاضی ناظر بر زندان می دهیم تا نظر بدهد . این قاضی تشکیلات و شعباتی دارد . ما نمی توانیم بدون اجازه او خارج از وظایفمان کاری انجام بدهیم . خانواده این مرحوم گفتند که ما نامه بنیاد را بردیم پیش قاضی ناظر بر زندان و ایشان نیز به قاضی شعبه فرستاده است  . پس هیچ مکاتبه ای بین  ندامتگاه با قاضی شعبه و قاضی ناظر بر زندان در این خصوص انجام نشده است . ما مکلف و موظف به انجام دستورات هستیم . نامه قاضی ناظر بر زندان هیچ اتباطی با زندان ندارد . اگر خانواده به ما هم مراجعه می کرد ما هم طی نامه ای به قاضی ناظر بر زندان ارجاع می دادیم . اگر قاضی ناظر بر زندان می نوشت آقای مدیر زندان به هرحال این زندانی که آنجا دارید، اظهار می دارند که جانباز است ، اقدامات اولیه انجام بدهید، ما نیز خودمان کارها را انجام می دادیم . به هرحال آقای قاضی ننوشته است که ایشان جانباز است و ما اطلاع نداشتیم .

مدیر زندان قزلحصار ضمن اشاره دوباره و وضعیت استاندارد زندان گفت : ما مدعی هستیم که زندانبانی ما جلوتر از دنیا است . چرا که انسان های معتقد هستیم . خارجی‌ها هم که برای بازدید می آیند این را می گوییم . ما معتقد به مکتبی هستیم به نام شیعه ، ما معتقد به امامی هستیم به نام امام علی .این مکتب و این امام  به ما می گوید که باید به انسان های هم نوع خودتان خدمت کنید. زندانبانی ما جلوتر از دنیا است دنیا یک سیستم دارد ما نداریم . سیستم ما یک سیستم انسانی است . خدمت کردن وظیفه شرعی و قانونی ما است . اگر در زندانبانی چیزی به اسم سعادت ، آینده، خدا و قیامت نباشد سخت ترین کاراست . ما خارج از چارچوب دیوار زندان اختییاراتی نداریم و  نمی توانیم خودمان عملی در زندان انجام بدهیم . ما تابع هستیم . رییس زندان هم ضابط بحث قضایی است .ضابط در حوزه زندان. یعنی ضابطِ آقای قاضی است  . اگر قاضی بگوید این کار را انجام بده باید بدهد. البته یک بحثی در سیستم اداری خودمان وجود دارد . در تشکیلات عریض و طویل سازمانی ای که داریم - که قانونی هم هست - دستوراتی را به صورت آیین نامه صادر می کنند . امکان دارد قاضی آن تشکیلات را نقض کند . حالا قانون برای ما مهم است یا آیین نامه ؟ . مسلما قانون مهم تر است . در اینجا هم بحثی که با این آقایان قضات داریم این است که ما ضابط شما ایم.

وی با اشاره به این نکته که شصت درصد کادر زندان قزلحصار خود ایثارگر و رزمنده است یادآور شد: مجموعه زندان ها پس از انقلاب پلیسی نیست . حتی می گویند سرباز حق ندارد وارد زندان بشود . ما همه استخدام کشوری هستیم . استخدام کشوری مگر آموزش می بیند که آدم بزند و یا بکشد . به ما می گویند باید برابر آیین نامه برخورد کنیم . با این وضعیت هم هیج ارتباطی به ما ندارد که قاضی در مورد متهم چه تصمیمی گرفته است . مگر من مدیر زندان می توانم به قاضی اعتراض کنم که حکم زندانی کم و یا زیاد است . قطعا می گوید شما مجری و ضابط هستید . دستور می دهد آزاد شود، ما زندانی را آزاد می کنیم .  در مورد این بنده خدا هم که مدت کوتاهی بود، ما اقدامات خودمان را انجام دادیم . امکان داشت ادامه داشته باشد . حالا این قرار مناسب بوده و یا قاظی ناظر برزندان می بایست فلان کار را می کرد ، باید از خودش بپرسید. اما من در مورد خودمان می توانم بگویم که هیچ کوتاهی و قصوری در مورد ایشان نکردیم .

حجت سوری مدیر زندان قزلحصار در پایان گفت :  ما آمده ایم تا خانواده رجبی ثانی بدانند کسی در زندان با ایشان ضرب و شتم نکرده است . خانواده اش بدانند که ما کار خودمان را انجام دادیم . حال ایشان چرا به زندان آمدند و یا چه کار کردند و بعد اززندان هم که اعزام خارج می شوند چه اتفاقی افتاده است  ، ربطی به ما ندارد.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo