شهید آوینی

 
آخرين اخبار نمایشگاه بین المللی قرآنی (روز شانزدهم)
مدیر هنری فرهنگسرای قرآن:استفاده از هنر برای گسترش قرآن اثربخش‌تر است

هنگامی‌كه برای بیان مضامین قرآنی از زبان گویای هنر استفاده می‌شود، بسیار اثربخش‌تر است.
«حسن حاتمی»، مدیر هنری فرهنگسرای «قرآن» با بیان این مطلب، افزود: جوانان و نوجوانان به دنبال راه‌های جدید و جذاب برای درك قرآن هستند و من فكر می‌كنم یكی از جذاب‌ترین و اثربخش‌ترین راه‌هایی كه می‌توان از آن استفاده كرد، تلفیق قرآن با هنر است.وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در فرهنگسرای قرآن گفت: این فرهنگسرا برای نهادینه‌سازی و گسترش قرآن، دوره‌های آموزشی ویژه‌ای مانند آموزش فصیح‌خوانی، لابراتور حفظ قرآن، آموزش تجوید و طرحی برای كودكان با عنوان «قرآن بخوانید و جایزه بگیرید» اجرا كرده است.«حاتمی» در رابطه با كاركرد دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن گفت: وجود این نمایشگاه برای یك جامعه اسلامی مانند ایران امری لازم است، اما فكر می‌كنم مدیریت این نمایشگاه باید از سال‌های آینده با تدابیری از پیش تعیین‌شده طوری عمل كند تا هم غرفه‌های شركت‌كننده و هم كسانی‌كه از نمایشگاه بازدید می‌كنند به اهداف اصلی خود از حضور در نمایشگاه برسند.مدیر هنری فرهنگسرای قرآن افزود: اطلاع‌رسانی نمایشگاه بسیار ضعیف است و آن‌طور كه شایسته این نمایشگاه است، عمل نمی‌كند.

آیت‌الله محمد موسوی‌بجنوردی:مذهب شیعه هرگز قائل به تحریف قرآن نیست

مذهب شیعه هرگز قائل به تحریف قرآن نیست و با تكیه بر استناد چند اندیشمند شیعه به تحریف قرآن، نمی‌توان گفت كه شیعه تحریف قرآن را قبول كرده است.
آیت‌الله«محمد موسوی‌بجنوردی »استاد حوزه و دانشگاه كه در نشست سرای اهل قلم در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم سخن می‌گفت، ضمن بیان این مطلب در خصوص جاودانگی معجزه قرآن گفت: در بعضی از روایات كه از آنها به اسراییلیات تعبیر می‌شود، دست برده شده و این روایات در دوره‌های مختلف مورد تحریف قرار گرفته است.
وی افزود: به استناد مرحوم «كلینی» در كافی و «محدث نوری» كه شیعه هستند، نمی‌توان شیعه را به اعتقاد به تحریف قرآن متهم كرد.
موسوی بجنوردی در خصوص معجزات قرآن گفت: فصاحت، بلاغت، گوناگونی الحان موسیقی در قرآن، زیبا‌شناسی در كلمات، نظم در قرآن، محتوا و مفاهیم آیات قرآن نشان از معجزه بودن قرآن دارد.
وی در مورد قوانین و دستورهای قرآن یادآور شد: آیات الاحكام و یا همان قوانین و دستورهای قرآن، كامل‌ترین قوانین و بهترین ادله‌ای است كه در جهان مطرح شده، روش قرآن در این شكل است كه كامل‌ترین اخلاقیات را در قالب قصص قرآنی می‌آورد.
این استاد دانشگاه در مورد معجزات علمی قرآن نیز تصریح كرد: معجزات قرآن تا حدی است كه هرچه علم پیشرفت می‌كند، باز هم به علوم در قرآن دست نمی‌یابد و بعد از قرن‌ها تازه حقایقی از قرآن مطرح شده است.
وی همچنین گفت: بعضی‌ها می‌گویند چرا با این‌كه اهل‌بیت‌(ع)‌نزد پروردگار جایگاه ویژه‌ای داشتند، اما از آنها در قرآن نام برده نشده است. جواب این سئوال این است كه اگر در قرآن نامی از اهل‌بیت(ع) برده می‌شد چه بسا در دوره‌های بعد به دلیل كینه و نفرت افراد مختلف در قرآن تحریف ایجاد شده و جای اسامی عوض می‌شد، به همین لحاظ خداوند حتی در این مورد نیز رعایت كرده و نام مقربان درگاه خویش را در قرآن نیاورده است.

فرم نظرسنجی و شلوغ‌ترین شب غرفه «ایكنا»

غرفه خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، شلوغ‌ترین شب خود را در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم در 15 آبان‌ماه پشت‌سر گذاشت.
از 13 آبان‌ماه تاكنون فرم نظرسنجی از بخش‌های مختلف نمایشگاه در بین بازدیدكنندگان از طریق این خبرگزاری توزیع شده كه هر شب با استقبال از سوی گروه‌های مختلف مردم مواجه شده است.
هر یك از بازدیدكنندگان با هر سطح از تحصیلات و سن با دقت فراوان و با علاقه بسیار این فرم‌ها را پر می‌كنند تا در پایان هر روز آمار بهترین غرفه، غرفه‌دار، مسئول و بخش نمایشگاه قرآن مشخص شود.
تاكنون 350 فرم نظرسنجی در مدت سه شب از طریق مردم تكمیل شده است.
گفتنی است، در 12 روز برپایی نمایشگاه بهترین غرفه ،تابلو فرش، در 13 روز بهترین مسئول غرفه، ایكنا و در 12 روز بهترین بخش، هنری توسط مردم انتخاب شده‌اند.

براساس نظرسنجی 15 آبان بخش نرم‌افزار، جذاب‌ترین بخش نمایشگاه شناخته شد

براساس نظرسنجی روز جمعه 15 آبان‌ماه از بازدیدكنندگان دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم، بخش نرم‌افزارهای قرآنی بهترین بخش نمایشگاه شناخته شد.
این بخش از لحاظ تنوع محصولات و جذابیت، مورد علاقه بازدیدكنندگان قرار گرفت و بخش‌های جوان و كودك و نوجوان، اولویت‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.براساس این نظرسنجی 15 درصد بازدیدكنندگان نحوه عملكرد بخش‌های مختلف نمایشگاه را خیلی خوب، 80 درصد خوب و پنج درصد متوسط ارزیابی كردند.همچنین اكثر بازدیدكنندگان بیان كردند كه از طریق صداوسیما از برپایی نمایشگاه مطلع شدند.20 درصد بازدیدكنندگان نحوه اطلاع‌رسانی داخلی نمایشگاه را خیلی خوب، 30 درصد خوب، 30 درصد متوسط و 20 درصد ضعیف توصیف كردند.

حضور رییس فدراسیون تیراندازی در نمایشگاه قرآن‌

رییس فدراسیون تیراندازی و جمعی از ورزشكاران و مسئولان این فدراسیون، امروز شنبه 16 آبان‌ماه از نمایشگاه بین‌المللی قرآن بازدید می كنند. امیر سرتیپ دكتر «اسدالله حیدری» رییس فدراسیون و جانشین رییس ستاد ارتش در یك حركت نمادین و با تعدادی از ورزشكاران و مسئولان این فدراسیون با حضور در دوازدهمین دوره از نمایشگاه قرآن‌كریم از غرفه‌ها بازدید می‌كنند.گفتنی است، این برنامه توسط كمیته فرهنگی فدراسیون تیراندازی كشور صورت می‌گیرد.

استقبال چشمگیر كودكان از بخش كودك نمایشگاه قرآن

بخش كودك و نوجوان دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم 15 آبان‌ماه شاهد استقبال بی‌نظیر كودكان و نوجوانان بود.
كودكان و نوجوانان در این روز با حضور در بخش‌های هنری، محفل انس با قرآن و دانستنی‌های قرآنی با شور و هیجان خاصی با مفاهیم قرآن‌كریم آشنا شدند.همچنین غرفه‌های نقاشی رومیزی، نقاشی دیواری، سفالگری و كاردستی از دیگر غرفه‌هایی است كه مورد استقبال كم‌نظیر كودكان و نوجوانان قرار گرفت.براساس آمار، در این روز نزدیك به دوهزار كودك و نوجوان دختر و پسر از غرفه‌های مختلف بخش كودك بازدید كردند.

«فرج‌الله سلحشور»، نویسنده و كارگردان:نمایشگاه قرآن بسیار بدیع و كم‌نظیر است

قرآن همواره تازه است ،به همین خاطر در طول سال و نه به مناسبت‌های خاص می‌توان به قرآن و مضامین قرآنی پرداخت.
«فرج‌الله سلحشور»، نویسنده و كارگردان سینما و تلویزیون طی بازدید از دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم با بیان این مطلب گفت: اگرچه فعالیت‌های نمایشگاه قرآن بیشتر در زمینه انتشارات و هنرهای تجسمی است و نه نمایشی، اما نمایشگاهی بدیع و كم نظیر است و امیدوارم در فرهنگسراها و مساجد بزرگ تكثیر شود و در طول سال به قرآن و فرآورده‌های قرآنی پرداخته شود؛ نه در ماه مبارك رمضان و یا مناسبت‌های خاص.
وی با اشاره به اهمیت و نو بودن قرآن در همه زمان‌ها گفت: قرآن، كتابی است كه با یك‌بار مطالعه نمی‌توان به همه محتوای آن دست یافت، بلكه مطالعه‌ای جدی‌تر را می‌طلبد، به همین خاطر اگر تعداد این نمایشگا‌ه‌ها بیشتر و عملكرد آن عمیق‌تر شود، بهتر و مؤثرتر است.
«سلحشور» افزود: وقتی قرآن ناطق، علی(ع)، بیان می‌كند كه تنها هفت بارشتر كاغذ جهت معنی «بسم الله‌الرحمن‌الرحیم» لازم است، چگونه می‌توان این كتاب آسمانی را در 200 یا 300 صفحه محدود كرد و فقط به ظاهر آن پرداخت و از توجه به باطن و مفهوم آیات بازماند.
وی گفت: قرآنی، كتابی است كه گرد زمان بر آن ننشسته و كهنه و مهجور نمی‌شود و هركس می‌تواند به اندازه درك و فهم خود، از آن برداشت كند، بدون آن كه برداشت غلطی باشد.

ارائه كامل‌ترین دایرة‌المعارف قرآنی در نمایشگاه قرآن

كامل‌ترین دایرة‌المعارف قرآنی موجود در ایران و جهان در غرفه مركز فرهنگ و معارف قرآن در بخش سازمان‌ها و نهادهای نمایشگاه قرآن ارائه شد.این دایرة‌المعارف به عنوان جامع‌ترین و كامل‌ترین دایرة‌المعارف قرآنی دارای اطلاعات معتبر در قلمرو علوم و معارف قرآنی و آراء و دیدگاه‌های مهم در موضوعات قرآنی است.جلد نخست این مجموعه در سال 1381، با بیش از 70 مقاله منتشر و به عنوان كتاب برگزیده جشنواره قرآن‌پژوهان انتخاب شد.

اولین نرم‌افزار جامع تفاسیر شیعه عرضه شد

اولین نرم‌افزار جامع تفاسیر شیعه در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.
در این نرم‌افزار تمامی تفاسیر شیعه قرن دوم هجری تا عصرحاضر ارائه شده است كه شامل 59 دوره تفسیر و 250 هزار صفحه كتاب می‌شود.در این برنامه رایانه‌ای امكان شنیدن آیات، جست‌وجو در متن از طریق ریشه و لغت به 12 رسم‌الخط گوناگون و امكان چاپ متن (قرآن، ترجمه و تفسیر) در نظر گرفته شده است.نخستین نرم‌افزار جامع تفاسیر شیعه توسط انتشارات «خانه كتاب» منتشر شده است.

اولین همایش‌ قرآن و كودك برگزار می‌شود

اولین همایش‌قرآن و كودك با موضوع «تعلیم و تربیت» پنج‌شنبه 21 آبان‌ماه برگزار می‌شود.
در این همایش كه از ساعت 19 با سخنرانی «احمد مسجدجامعی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز خواهد شد، قریب به یك‌صد و چهل نقد از استادان و كارشناسان مسائل كودك با هم به تبادل‌نظر خواهند پرداخت.تعلیم و تربیت قرآنی (تعریف، اهداف، ضرورت‌ها و آسیب‌شناسی)، مفاهیم قرآن و دنیای ذهنی و روانی كودكان (ظرفیت‌های، خطوط قرمز، مراحل رشد)، خانواده و تعلیمات قرآنی كودكان و آموزش قرآن به كودكان در سیره و سنت اهل‌بیت(ع)، موضوعاتی هستند كه این كاشناسان درباره آنها بحث خواهند كرد.این همایش به همت مؤسسه «رضوان‌القرآن‌الكریم» در سالن اجتماعات دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم برگزار می‌شود.

نمایشگاه قرآن به اشعار علی(ع) مزین شد

دیوان خطی اشعار حضرت علی(ع) با ترجمه فارسی مربوط به اوایل دوره قاجار در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.
این اثر توسط «حرج بن عبدالله كریمی» در زمان آقامحمدخان قاجار به خط نسخ نگاشته شده است.ترجمه این دیوان خطی به رنگ قرمز و به خط نستعلیق نگاشته شده است.همچنین چند خطبه از حضرت علی(ع) بدون الف و نقطه با خط استاد «احمد نیریزی» متعلق به سال 1116 هجری در نمایشگاه قرآن در بخش نسخه‌های خطی به نمایش درآمده است.از دیگر آثار منحصربه‌فرد در این بخش می‌توان به نگارش آیاتی از قرآن بر روی عاج فیل، باقی‌مانده از دوران صفویه، اشاره كرد.

برگزاری 179 نمایشگاه در هشت سال

برگزاری 179 نمایشگاه قرآن در سراسر كشور و تجلیل و معرفی خادمان قرآن‌كریم ناشی از اجرای سیاست توسعه فرهنگی دولت در سال‌های اخیر است.
«علیرضا تابش»، مشاور وزیر و مدیركل روابط‌عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیروز، پانزدهم آبان‌ماه در نمایشگاه قرآن با بیان این مطلب، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه‌ریزی فعالیت‌های دینی و قرآنی همواره به این نكته توجه داشته است كه باید فعالیت‌های قرآنی در میان گروه‌های فرهنگی و هنری كشور تعمیم یابد و تولید آثار قرآنی به گروه‌های خاص محدود نشود.
وی افزود: وزارت ارشاد زمینه مشاركت همه گروه‌های اهل فكر، فرهنگ و هنر را برای دستیابی به تجارب جدید دینی فراهم كرده است و نتایج آن را می‌توان در خیزش بلند فكری و فرهنگی سال‌های اخیر مشاهده كرد.
«تابش» با اشاره به فعالیت‌های نمایشگاهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول سال و در سراسر كشور اظهار كرد: از سال 76 تاكنون 179 نمایشگاه قرآن در سراسر كشور برپا شده است.
وی افزود: همزمان با برپایی یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌كریم در تهران 25 نمایشگاه در سراسر كشور برپا شد كه از این تعداد در سال جاری بیش از 100 نمایشگاه در مراكز استان‌ها و شهرستان‌ها رسیده است.
«تابش» با اشاره به برپایی 22 نمایشگاه از سال 76 تاكنون در مقاطع زمانی غیر از ماه مبارك رمضان گفت: استان‌های آذربایجان‌غربی با سه نمایشگاه در سال‌های 76،80 و 81 چهارمحال و بختیاری در سال‌های 78 و 80، كرمانشاه در سال‌های 79 و 80 و همدان در سال‌های 80 و 82 برگزاركننده بیشترین این نمایشگاه بوده‌اند.

منبع:خبرگزاری قرآنی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo