شهید آوینی

 
آخرين اخبار از نمایشگاه بین المللی قرآن (روز سيزدهم)‎
عرضه داستان‌هاي قرآني كودكان در نمايشگاه قرآن
مجموعه داستان‌هاي قرآني ويژه كودكان نوشته «عبدالرحمن برزگر» در دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 اين داستان‌ها كه شامل «يونس دريادل»، «مريم مادرمسيح»، «من يوسف را نخورده‌ام»، «در انتظار يوسف» و «هر دو قصه آسماني» مي‌شود، توسط انتشارات «موعود اسلام» منتشر شده است.
اين كتاب‌هاي داستاني در نمايشگاه قرآن با تخفيف 20 درصد به كودكان و علاقه‌مندان عرضه مي‌شود.

عرضه اولين نرم‌افزار پويانمايي پيامبران در نمايشگاه قرآن
اولين نرم‌افزار پويانمايي پيامبران در نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم در معرض ديد بازديدكنندگان قرار گرفت.
در اين نرم‌افزار، زندگي و ويژگي‌هاي پيامبراني همچون حضرت سليمان(ع)، حضرت داوود(ع)، حضرت ابراهيم(ع)، حضرت يوسف(ع) و حضرت عيسي(ع)، به صورت پويانمايي عرضه شده است.
اين نرم‌افزار براي آشنايي بيشتر كودكان و نوجوانان با زندگي پيامبران، طراحي و ارائه شده است.

نشست بررسي مقالات قرآني در دايرة‌المعارف‌ها برگزار شد
نشست «بررسي مقالات قرآني در دايرة‌المعارف‌ها» با حضور جمعي از قرآن‌پژوهان و محققان ، سه‌شنبه 12 آبان‌ماه در سالن كنفرانس نمايشگاه برگزار شد.
حجت‌الاسلام «محمدعلي ايازي»، قرآن‌پژوه و استاد دانشگاه در اين نشست گفت: تدوين دايرة‌المعارف‌ها بعد از انقلاب چه با گرايش عام و چه با گرايش خاص، از حركت‌هاي بسيار خوب علمي و قابل ستايش است.
«ايازي» افزود: از دايرة‌المعارف‌هاي ايراني انتظار مي‌رود كه بدون جانبداري و تعصب بتوانند فرهنگ ايراني- اسلامي را به جهانيان معرفي كنند.
اين استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به دو ويژگي كه بايد دايرة‌المعارف‌هاي ايراني دارا باشند، اظهار كرد: دايرة‌المعارف‌هاي ايراني بايد بتوانند بدون تعصب، مذهب شيعه و صبغه شيعي را به اثبات برسانند.
وي افزود: دومين ويژگي كه دايرة‌المعارف‌هاي ايراني بايد داشته باشند آن است كه روزآمد و جديد باشند.
در اين نشست همچنين «مهدوي‌راد» محقق و پژوهشگر بنياد دايرة‌المعارف بزرگ اسلامي طي سخناني گفت: دايرة‌المعارف بزرگ اسلامي به لحاظ گسترش مداخل قرآني، انبوه منابعي كه نويسندگان در اختيار داشته‌اند و همچنين به لحاظ پشتوانه علمي متفكران و اهل قلم، يك حادثه بزرگ بعد از انقلاب است.
وي افزود: سوره‌شناسي در تمامي مجلدات اين دايرة‌المعارف از تكامل قابل‌توجهي برخوردار است.
«مهدوي‌راد» وجود انبوه اطلاعات را كه در دسترس نويسندگان مقالات اين دايرة‌المعارف بوده است، از نقاط قوت آن برشمرد و اظهار كرد: متأسفانه برخي از نويسندگان اين مقالات به علت عدم تسلط در ارزيابي، سنجش و استنتاج از منابع در دسترس، باعث ايجاد اختلال در مداخل شده‌اند

نماينده ولي‌فقيه در دانشگاه‌ها:‌تنها راه خروج از تنهايي، پناه بردن به خداوند است

يگانه راه خروج انسان از تنهايي، پناه بردن به موجودي است كه دانا و تواناي مطلق باشد.
حجت‌الاسلام «محسن قمي‌»، نماينده ولي‌فقيه در دانشگاه‌ها، دوازدهم آبان‌ماه در مراسم احياي شب نوزدهم ماه مبارك رمضان در دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم با بيان اين مطلب گفت: پناه بردن به كسي كه ما را به خاطر خودمان بخواهد نه به خاطر خودش، تنها راه ايجاد اطمينان و آرامش براي انسان است.
وي افزود: معناي آيه شريفه « الا بذكرالله تطمئن القلوب» نيز چيزي جز اين نيست.
«قمي» در ادامه اظهار كرد: جهل انسان‌ها نسبت به روحيات و واقعيات دروني يكديگر و ناتواني آنها در برآورده كردن بسياري از نيازها، دليل تنهايي انسان است.
وي تأكيد كرد: تنها خداوند است كه نسبت به انسان، جهل ندارد و توانايي برطرف كردن نيازهاي او را دارد.
نماينده ولي‌فقيه در دانشگاه‌ها با اشاره به مظلوميت حضرت علي‌(ع) تصريح كرد: علي(ع)‌ ميان شيعه، سني، مسيحي و ميان تمام جهانيان براي هميشه تاريخ مظلوم و تنهاست.
«قمي» افزود: دليل اين تنهايي آن است كه هيچ‌كس نمي‌تواند در افقي كه حضرت‌علي(ع) پرواز مي‌كرد، پرواز كند.
وي گفت: علي(ع) بعد از وفات فاطمه‌(س) چاره‌اي نداشت جز آن‌كه در نخلستان كوفه با چاه درددل كند؛ چرا كه كسي نبود كه درد او را بشنود.

مدير بخش عرضه محصولات قرآني جهان: مصر بر محصولات قرآني خارجي نظارت مي كند
محتواي توليدات و محصولات كشورهاي غيراسلامي از سوي هيأت نظارت كشور مصر تأييد مي‌شود. «حق بين»، مدير بخش عرضه محصولات قرآني جهان در دوازدهمين نمايشگاه قرآن‌كريم با بيان اين مطلب گفت: آثار متعددي از كشورهاي اسلامي و غيراسلامي از جمله چين، مالزي، آلباني، بوسني و هرزگوين و ديگر كشورها براي شركت در اين دوره از نمايشگاه پيشنهاد شده بود كه پس از تأييد هيأت نظارت دانشگاه الازهر مصر به ايران فرستاده شدند.
گفتني است، دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم تا پايان ماه مبارك رمضان در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ادامه خواهد داشت.

وبلاگ‌نويسان ايران درباره شب‌هاي قدر مي‌نويسند
مسابقه بزرگ وبلاگ‌نويسي و داستان‌ نويسي همزمان با شب‌هاي پر فيض قدر در قالب جشنواره ملي اينترنتي «قرآن و انتظار» در دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم برگزار مي‌شود. محور موضوع‌هاي ارسالي، شب‌هاي قدر و شخصيت، سيره و زندگاني حضرت علي(ع) است.
اين مسابقه براي نخستين‌بار در جهان و براي تمام ايرانيان برگزار مي‌شود و وبلاگ‌نويسان و نويسندگان اينترنتي مي‌توانند آثار خود را حداكثر تا پايان شب بيست‌وسوم ماه مبارك رمضان از طريق پايگاه اينترنتي جشنواره «قرآن و انتظار» با نشاني www.motafeg.com ارسال كنند.
به نفرات برگزيده در روز بيست‌ودوم آبان‌ماه، سه دستگاه چاپگر اهدا مي‌شود. دومين جشنواره ملي اينترنتي «قرآن و انتظار» همزمان با دوازدهمين نمايشگاه قرآن‌كريم تا پايان ماه مبارك رمضان ادامه دارد.

اولين قرآن چاپ تونس در نمايشگاه قرآن تهران
اولين نسخه قرآني چاپ‌شده در كشور تونس با نگارش «الميزوني‌المسلمي»، خوشنويس نام آشناي تونسي در بخش بين‌الملل دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم به نمايش درآمد.اين قرآن نفيس با خط نسخ نوشته شده و آراسته به هنر تذهيب با رنگ‌هاي مختلف، تجليد و مذهب به روايت قانون است.«الميزوني»، خطاط و تذهيب‌كار اين كتاب در اين‌باره گفت: كشور تونس تاكنون قرآني را با نگارش تذهيب، تجليد و چاپ هنرمندان تونس نداشته و اين نسخه براي اولين‌بار است كه به همت هنرمندان اين كشور منتشر شده است.

در نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم ارائه شد:آيات قرآن بر روي چوب در غرفه سوريه
«سعيد زنزول» هنرمند اهل سوريه، آيات قرآن‌كريم نوشته شده بر چوب را در بخش بين‌الملل دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم به نمايش گذاشت.
 تابلوهاي آيت‌الكرسي، سوره توحيد، حمد و آيات ديگري از قرآن‌كريم به همراه تذهيب زيباي كناره آيات از ديگر آثار ارائه شده توسط اين هنرمند مسلمان است.
گفتني است، غرفه سوريه يكي از جالب‌ترين غرفه‌هاي بخش بين‌الملل نمايشگاه قرآن‌كريم امسال معرفي شد و با استقبال چشمگيري از سوي بازديدكنندگان مواجه شده است.

اولين نشريه الكترونيكي قرآن در نمايشگاه قرآن
اولين نشريه الكترونيكي قرآني ـ ديني، به صورت لوح فشرده چند رسانه‌اي در قالب 14 بخش در دوازدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم عرضه شده است.
اين نرم‌افزار تحت سه عنوان بيتاب رمضان، بيتاب فاطمه(س) و بيتاب حسين‌(ع) عرضه شده و در آن به موضوعاتي از قبيل ادبيات فاطمه(س)، ابعاد وجودي تاريخي و فلسفي حضرت زهرا(س) و همچنين الگوهاي رفتاري حضرت زهرا (س) در اداره منزل اشاره شده است.
بخش ديگر اين لوح فشرده، دو دوره ترتيل كامل قرآن با صداي استاد عبدالباسط و پرهيزگار را به همراه تواشيح، مناجات و عاشورا در قرآن در خود جاي داده است.

در نمايشگاه قرآن كريم انجام شد :تجليل استادان خط اردن از ثلث‌نويس ايراني
«احسان تركماني»، رييس انجمن خوشنويسان اردن و «محمود حامد»، استاد خط اين كشور از شيوه نگارشي ثلث‌نويس ايراني «مسعود فاضلي مقدم» در بخش بين‌الملل دوازدهمين نمايشگاه قرآن تجليل كردند.
«احسان تركماني» و «محمود حامد»، مهمانان شركت‌كننده در نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم با ديدن اثر خوشنويسي خط‌ثلث فاضلي مقدم، هنر وي را بي‌نظير دانسته و افزودند: از بين تمامي آثاري كه به خط‌ثلث در كشورهاي مختلف ديده‌ايم، آثار فاضلي مقدم يكي از برترين‌ها است.
«احسان تركماني» در اين ديدار از هنرمند ايراني خواست تا با خط ثلث، امضايي از اسم وي تهيه كند.

عرضه نرم‌افزار «سليم» و كتاب «علم قرائت قرآن» در نمايشگاه قرآن
نرم‌افزار جامع قرآن‌كريم با عنوان «سليم» در نمايشگاه بين‌المللي قرآن‌كريم به نمايش گذاشته شد. اين نرم‌افزار امكان استفاده از دو ترجمه فارسي قرآن‌كريم از آيت‌الله «ناصر مكارم شيرازي» و « محمد مهدي فولادوند» به همراه دو ترجمه انگليسي ارائه شده است. در اين نمايشگاه همچنين، ترجمه كتاب «علم قرائت قرآن» در غرفه كتاب‌هاي روز حوزه اروپايي آمريكا به نمايش گذاشته شده است. اين كتاب، ترجمه كتاب «علم تجويد قرآن» اثر علامه «ابواعلي المعدودي» از علماي پاكستان است كه در شش جلد ارائه شده است.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo