شهید آوینی

 
مراسم بزرگداشت حاج ملا هادی سبزواری

مراسم بزرگداشت و یادبود حاج ملاهادی سبزواری ، فیلسوف و عارف توانای قرن سیزدهم هجری از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود .

به نقل ازوزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مراسم به مناسبت نزدیک شدن به چهاردهمین دهه از رحلت این فیلسوف بزرگ ، روز سه شنبه 19 آبان ماه از ساعت 30/17 تا 20 برگزار می شود .

بر اساس این گزارش ، علاقمندان به منظور شرکت در این مراسم که با صرف افطار همراه خواهد بود ، می توانند به تالار اجتماعات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در خیابان ولی عصر ، پل امیربهادر ، خیابان سرگرد بشیری ، مراجعه کنند .

 ملا هادی سبزواری عالمی است عامل و حكیمی است كامل از اعاظم فلاسفه و حكمای اسلامی اواخر قرن سیزدهم هجرت و دوران حاکمیت ناصرالدین شاه.

در حدود هفت و هشت سالگی شروع بنحو و صرف كرد. در حدود ده سالگی، پس از وفات پدر بزرگوارش حاج مهدی سبزواری، نزد عمو زاده اش حاج ملاحسین سبزواری؛ در مشهد مقدس سپرده شد. او نیز اصول و فقه و عربیات و علوم نقلیه را از حاج ملاحسین فرا گرفت. و هشت سال دیگر عمر خویش را در حوزه درس ملا اسمعیل اصفهانی و ملاعلی نوری به تحصیل فلسفه پرداخت. سپس بتدریس فقه و اصول و حكمت در خراسان اشتغال یافت و بعد از زیارت بیت الله الحرام در سبزوار مشغول تدریس حكمت گردید.

حاج ملاهادی سبزواری علاوه بر دیگر مراتب عالیة علمی و عملی و اخلاق فاضله انسانی، طبعی روان داشت. اشعار نغز بسیاری و نكات فلسفی و عرفانی از این شخصیت بیان شده است.

ما زمیخانه عشقیم گدایانی چند
باده نونشان و خموشان و خروشانی چند
هر در اسرار كه بر روی دلت بربندند
رو گشایش طلب از همت مردانی چند

وفات:
وفات سبزواری در دهه آخر ذی الحجه سال 1289 و یا 1290 هجری قمری در سبزوار واقع شد. و آرامگاه او در حال حاضر بنام مقبره حاج ملا هادی سبزواری در سبزوار واقع است.

تالیفات وآثار وی:
تالیفات سبزواری بسیار و مرجع استفاده دانشمندان بزرگ می باشند:

1-اسرار الحكم (فارسی)
2-اسرار العباده (در فقه)
3- اصول الدین
4- الجبر و الاختیار
5- حاشیه اسفار ملاصدرا
6-حاشیه زبده الاصول (شیخ بهائی)
7-حاشیه مفتاح (مفاتیح) الغیب
8- دیوان شعر فارسی (چاپ شده در تهران)
9- شرح الاسماء الحسنی (كه دعای جوشن كبیر معروف است)
10-شرح دعای صباح حضرت امیرالمومنین (ع): كه این كتاب و شرح الاسماء الحسنی در تهران چاپ سنگی  شده و یك نسخه خطی از شرح دعای صباح بخط حسن بن محمد سبزواری در كتابخانه مدرسه سپهسالار   جدید تهران موجود است و تالیفات ارزشمند دیگر.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo