شهید آوینی

 
 برگزاری مراسم تجلیل از خادمان قرآن كریم باحضور رییس جمهوری
سیدمحمد خاتمی رئیس جمهوری گفت:‌ قرآن مهمترین عامل وحدت در میان مسلمانان می باشد و وحدتی كه این گونه ایجاد می شود، بسیار استوار است.

سیدمحمد خاتمی خاتمی شامگاه شنبه در مراسم تجلیل از خادمان قرآن كریم در محل دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم اظهار داشت: بزرگداشت خدمت به قرآن در ماه نزول قرآن انتخاب سنجیده‌ای است و نشان از اهمیت قرآن در ماه مبارك رمضان دارد. خاتمی با اشاره به سابقه برگزاری نمایشگاه قرآن توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال 71 كه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن فضا استعفا دادم، فضای خاصی بود كه در تاریخ انقلاب ثبت خواهد شد و قضاوت درباره آن به عهده قضاوت گران منصف می باشد. خاتمی تصریح كرد:‌ قبل از رفتن من از وزارت ارشاد آقای مسجدجامعی معاونت فرهنگی را پذیرفت و در آنجا پیشنهاد برگزاری نمایشگاه قرآنی را ارایه كرد و اولین نمایشگاه قرآن در دوره من در بهارستان در مجموعه كوچكی برپا گردید. وی از خدمات مسجدجامعی در این زمینه تقدیر كرد و گفت: ‌ایشان منشا خدمات و بركات فرهنگ دینی بوده و یكی از خدمتگزاران بزرگ این عرصه می باشد و این ماندگار خواهد بود.

رئیس جمهوری تاكید كرد: در این هشت سال تحول بزرگی در عرصه فرهنگ دینی و قرآنی ایجاد شده است. وی گفت: قرآن مهمترین عامل وحدت میان مسلمانان است و نقطه اتصال ملكوت و ناسوت و زمین و آسمان است. خاتمی اضافه كرد: اگر در جامعه وحدت مورد نیاز است باید به جای نگاه به گذشته به آینده نگاه كنیم و نقطه‌های اتحاد و همبستگی را بیابیم و آن جایگاهی را كه خداوند برای مسلمانان ترسیم كرده را بدست بیاوریم. خاتمی در ادامه تاكید كرد: اشتباه است اگر فكر كنیم قرآنی كه متعلق به همه عصرها و نسل ها است، صورت تمدنی ندارد، ما می توانیم با تكیه بر قرآن تمدن آور باشیم نه اینكه در مصرف تمدن دیگران هم عاجز باشیم. رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح كرد: امروز با كمال تاسف می گویم كه ما كه خود روزگاری تمدن‌ساز بودیم،در مصرف تمدن دیگران هم ناتوان هستیم. خاتمی گفت:‌ درست است، اگر آنچه را كه در تمدن اسلامی تحقق پیدا كرد، عین اسلام بدانیم این گونه وحدت در سایه اسلام و قرآن میان ملل مسلمان پایدار خواهد بود. وی گفت: در یك برهه‌ای از تاریخ عده‌ای با خودكامگی، فزون طلبی، جهالت و سیاستمداری، بنام دین، دشمنی كردند و ضربه زدند.

خاتمی اضافه كرد: از آن زمان، یك نوع اتحاد و همبستگی در سراسر دنیا ایجاد شد و از این روی فقیه طوسی در اندلس حجت الاسلام می شود و اندلسی در بغداد، قاضی می‌شود. اختلافات مذهبی در آن زمان، عمدتا در عرصه سیاست بود نه فرهنگ، سیاستمدارانی كه می خواستند با تفرقه بینداز و حكومت كن، انواع و اقسام برخوردها را صورت دهند. خاتمی تاكید كرد: همواره باید «حق» را ملاك و معیار قرار دهیم نه اینكه هوی و هوس توجیه شده، ملاك و محور حق باشد و هر كس با آن ناسازگار بود، ناحق باشد. وی گفت: اگر ملاك و محور، عقلانیت باشد، بسیاری از مشكلات حل خواهد شد. رئیس جمهوری در ادامه سخنان خود با تقدیر از فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان كرد: ما ادعا نمی كنیم كه هیچ نقصی وجود ندارد، كدامیك از ما كارمان بدون ایراد است، مهم این است كه در مجموع مثبت یا منفی باشد و جهت كار به كدام سو قرار گیرد. خاتمی افزود: وزارت ارشاد عرصه تقویت و گسترش فرهنگ دینی را برپایه حمایت و پشتیبانی بخش خصوصی قرارداده است. فعالیت‌های قرآن پژوهی، تاسیس خبرگزاری قرآنی و موسسات پژوهشی قرآنی از اموری است كه حركت فكری و قرآنی را به صورت یك جریان وقفه ناپذیر و مداوم در كشور درآورده است. وی تاكید كرد: هر كس این را برپا داشته است، باید پاس داشته شود و حتی بدون اتصال به دولت نیز ادامه یابد.

خاتمی در ادامه اظهارات خود برخی از فعالیت های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برشمرد و گفت: عناوین نشریات تخصصی دینی در این هشت سال به شدت افزایش پیدا كرده و توجه به جوانان و برنامه‌های آموزشی آنان نیز از فعالیت های جدی این وزارتخانه بوده است. وی گفت: از سال 76 تاكنون كتابهایی كه در زمینه ائمه معصومین (ع) نگاشته شده اند از 1050 جلد به بیش از شش هزار رسیده است. مقالاتی كه در زمینه حضرت حجت (عج) و حضرت فاطمه (س) نیز نگاشته شده، بیش از دو برابر شده است و كتابهایی كه از اول تولید كتاب تاكنون در زمینه «نماز» نوشته شده در این زمان بسیار زیاد و در خور توجه است و 60 درصد این عناوین متعلق به این دوره است. رئیس جمهوری تصریح كرد: بیش از 900 عنوان كتاب فقط در زمینه امور دینی منشتر شده و اعتبارات فرهنگی حوزه علمیه نیز در این دولت بین سه تا یازده برابر افزایش یافته است.

وی گفت: اگر مشكلاتی در جامعه وجود دارد، هر یك باید سهم خود را در آن قبول كنیم. البته فعالیت ها را هم نادیده نگیریم. اگر به ظاهر جوانان خرده گرفته می شود، نگوییم كه آنان از دین گریزان هستند. خاتمی تاكید كرد: ‌اگر امروز دین، استقلال و میهن به خطر بیفتد همین جوانان هستند كه در صف اول دفاع قرار دارند. وی گفت: باید مشخص شود چقدر تبلیغات دینی سبب رنجیدن یا جلب جوانان گردیده است و سهم هر دستگاه مشخص گردد. رئیس جمهوری در ادامه تاكید كرد: ‌اگر برخی موارد، سبب دین گریزی می شود اینها را عالمانه و دور از هیاهو، مورد بررسی قرار بدهیم زیرا همه ما دوست داریم كه جامعه سالم باشد. زنان، مردان، دختران و پسران به فرهنگ دینی‌ پایبندی و علاقمند و از فضیلت، برجستگی، دین، اخلاق، ایمان و آگاهی برخوردار باشند. خاتمی گفت:‌همه ما به این مسایل علاقمندیم ولی باید علت‌ها را بشناسیم و دست به دست هم بدهیم، مشكلات را شناسایی و بر رفع آن تلاش كنیم.

در این مراسم پیش از سخنان خاتمی، به 17 تن از خادمان داخلی و خارجی قرآن كریم لوح تقدیر و جوایزی اهدا گردید.
آیت الله سیدرضی شیرازی، مرحوم استاد علی اكبر غفاری، علی موسوی گرمارودی، فاطمه سیدخاموشی، احمد حاجی شریف،استاد رحیم موذن زاده اردبیلی، كریم منصوری، حبیب‌الله صادقی، حمید عجمی، خانم زنبق، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شهریار بحرانی، عباس صالح مدرسه، استاد محمود ماهر النقش، عدنان الشریفی از كشور امارات متحده عربی و محمدقمر سلطان از پاكستان، از خادمانی بودند كه در مراسم تجلیل از خادمان قرآن، از رئیس جمهوری لوح تقدیر و هدیه دریافت كردند.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo