شهید آوینی

 
قرآن مینیاتوری در انتظار شكستن ركورد جهان

یك مجموعه‌دار گنجینه‌ها و اشیای قدیمی اسلامی امیدوار است تا جایی در كتاب گینز – مجموعه ركوردهای جهان – برای قرآن مینیاتوری خویش باز كند.

دكتر «محمدكریم بیبانی»، پزشك اهل پاكستان كه در جده عربستان سعودی كار می‌كند به تازگی مدعی شده كه نسخه قرآن مینیاتوری وی تمام مشخه‌های لازم را برای ثبت كردن نام آن در كتاب ركوردهای جهان داراست.این نسخه نفیس كه در سال 1892 میلادی در قاهره مصر در 571 صفحه چاپ شده است 7/1 سانتی‌متر طول و 28/1 سانتی‌متر عرض و 72/0 سانتی‌متر قطر دارد.دكتر بیبانی كه این نسخه كمیاب از قرآن‌كریم را از دوست مجموعه‌داری در لندن خریده است، در این‌باره گفت: در نگارش این كتاب از خانواده حروف (فونت) مراكشی استفاده شده و شماره صفحات آن نیز عربی و انگلیسی است.هر صفحه این كتاب 18 خط دارد و ابتدای سوره‌های آن با تزیین خاصی مشخص شده است.

كتاب گینز به تازگی قرآن مینیاتوری دیگری را كه 572 صفحه دارد و متعلق به «نارندرا» و «نیرا بهاتیا» از فریدآباد هند است به عنوان كوچكترین قرآن چاپی جهان معرفی كرده است. این كتاب03/2 سانتی‌متر طول، 25/1 عرض و 01/1 قطر دارد گفتنی است، بیبانی یك‌صد و 20 هزار تمبر مختلف از تمام كشورهای جهان و هزاران سكه كشورهای اسلامی و نسخه‌های مینیاتور قرآنی دیگر را در مجموعه‌ای شخصی گردهم آورده است.

منبع:خبرگزاری قرآنی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo