شهید آوینی

 
چهل سرباز مجموعه ای تلویزیونی برای فردای جامعه ما

اسب ها گوشه ای آرام ایستاده اند. شترها بر زمین خوابیده و محمل و كجاوه ها بر زمین مانده اند. بیابان فراخ است و زمین داغ. اینجا همه چیز حكایت از یك واقعه تاریخی دارد. هنروران پر شور در آفتاب سوزان منتظر جاری كردن بخشی از تاریخ اسلام اند.

محمد نوری زاد لحظه ای آرام و قرار ندارد. دوربین از روی شانه های پیامبر تنظیم می شود. و از آن بالا می توان سیل جمعیتی را دید كه خسته از حج بازگشته اند و منتظند تا حرفها پیامبر رابشنوند. جمعیت هنروردان حاضر، در برابر واقعه عظیم غدیر خم، قرار دارد.

ابورافع، پیامبر را به بالای جهاز شتران هدایت می كند. پیامبر بالا میرود و دستش را بالا می برد. هر كس من ولی اویم این علی مولای اوست و به علی اشاره می كند و دستش رابالا می برد. او پیش از این دو چیز را میان مردم به امانت گذاشته كه یك قرآن است و دیگری عترش.

واقعه غدیر خم از جمله وقایع كم نظیر تاریخ صدر اسلام است كه دنیای تصویر كمتر به آن پرداخته و حوادثی اینچنین كم نیستند. نظیر وقایعی چون جنگ خندق، خیبر و ... كه نوری زاد سعی كرده به آنها بپردازد.

چهل سرباز نقبی است از امروز جامعه ما به تاریخ و گذشته های دور و نزدیك،‌ زمانی از تاریخ و گذشته های دور و نزدیك زمانی از رشادت و مبارزه مالك اشتر می گوید،‌ در جایی به احیای قهرمانان و مبارزان خیبر و خندق می پردازد و حتی از تلاش مبارزات قهرمانان اسطوره ای فردوسی،‌ نظیر رستم و اسفندیار هم باز نمی ماند.

قسمتی از مجموعه تلویزونی چهل سرباز مربوط به آینده خواهد بود. زمانی كه جزیره ای فرضی در متن غفلت و بی خبری احالی جزیره به تسخیر دشمن در می آید، زنی جوان در حركتی كاملاً انتزاعی اما بسیار دقیق و موشكافانه،‌ سفری را به اعماق تاریخ آغاز می كند.

چهل سرباز مجموعه ای تلویزیونی برای فردای جامعه ی ما است. فردایی كه با حوادث ناشناخته و گاه تلخ و شكننده عجین است كه برای جوانهای ایران زمین پیشاپیش عزت و غرور آنها را در شیواترین شكل ممكن به صحنه می آورد.

در این پروژه حدود 200 بازیگر حضور دارند كه از این تعداد 60 نفر بازیگران اصلی هستند. از میان بازیگران فیلم نیز می توان به چهره های صاحب نامی نظیر محمد علی كشاورز،‌ داریوش ارجمند،‌ احمد نجفی، جعفر دهقان،‌ عباس امیری،‌ محسن زهتاب و ... اشاره كرد.

تصویر برداری مجموعه ی تلویزونی چهل سرباز از آبان ماه 82 آغاز و تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

 

جامعه هنری ایران،‌ محمد نوری زاد را كه در عرصه مستند و داستانی همواره فعالیت داشته است با مجموعه تلویزیونی پروانه ها می نویسند و فیلم سینمایی انتظار می شناسند. نویسندگی و كارگردانی این مجموعه ی تلویزیونی نیز بر عهده نوری زاد است كه در مؤسسه فرهنگی هنری شهید آوینی تهیه و تولید شده است.

 برای این كارگردان متعهد و فعال كشورمان و گروه همكارش آرزوی موفقیت و فردایی بهتر داریم.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo