شهید آوینی

 
بازتاب آغاز ماه مبارك رمضان در رسانه‌های غربی ‏ 

آغاز ماه مبارك رمضان، ماه نزول قرآن در رسانه‌های خبری كشورهای غربی بازتاب‌های متفاوتی به همراه داشته است.

پایگاه خبری میامی هرالد در آغاز مقاله 25 مهرماه خود كه به رمضان اختصاص داده بود با اشاره به آیه یك‌صد و 80 از سوره بقره، رمضان را موقعیت مناسبی برای تزكیه مسلمانان دانست كه توسط پیامبر اسلام و پس از هجرت ایشان از مكه به مدینه جزو مناسك دینی مسلمانان قرار گرفته است.

این پایگاه با اشاره به مسجد «لیبرتی سیتی» (شهر آزادی) در ایالت فلوریدای جنوبی كه در سال 1996 میلادی تأسیس شده است، آن را قدیمی‌ترین مسجد مسلمانان این ایالت خواند كه در شب‌های رمضان، پذیرای پیروان محمد(ص) است.

روزنامه «استمفورد ادوكت» آمریكا نیز روز شنبه با اعلام آغاز 30 روز روزه، برپاداشتن نماز نیكوكاری را سرلوحه فعالیت‌های پیروان اسلام در این ماه دانست و نوشت: نهمین ماه قمری مسلمانان، یكی از ماه‌های جشن پیروان محمد(ص) در سراسر جهان است كه هرساله به علت تفاوت تقویم قمری و خورشیدی در تاریخ متفاوتی از تقویم میلادی برگزار می‌شود. نویسنده این مقاله در ادامه افزود: پیروان اسلام بر این باورند كه قرآن مجید در این ماه بر آخرین پیامبر خدا نازل شده است و به همین دلیل رمضان از قداست ویژه‌ای نزد آنها برخوردار است. پیروان آیین‌اسلام با حضور در مساجد، توجه ویژه‌ خود را به این مكان مقدس و خداوند نشان می‌دهند.
روزنامه «شیكاگو سان تایمز» نیز در مقاله 26 مهرماه خود با توصیف زندگی دكتر 32 ساله مسلمانی كه در بیمارستان «جان استروگر» منطقه «كوك كانتی» كار می‌كند، سعی بر آن داشت تا چگونگی روزه و مناسك پیروان اسلام در این ماه و فعالیت پزشكان آمریكا و نقش روزه در تقویت روحیه نظم در آنها و علاقه مسلمانان به ماه نزول قرآن را تشریح كند.

«روبین نیه‌هاوس»، روزنامه‌نگار روزنامه «آیوا استیت دیلی» مقاله دوشنبه، 27 مهرماه خود را كه به رمضان اختصاص داده بود با جمله «روزه فقط به معنای پرهیز از غذا نیست» آغاز كرده و افزود: این جشن مسلمانان در نهمین ماه قمری از روز جمعه آغاز شده و تا یك ماه ادامه خواهد داشت، زیرا پیروان دین محمد(ص) بر این باورند كه قرآن مجید در این 30 روز بر پیامبرشان نازل شده است.

روزنامه «سن لویز» كه نشریه‌ای اروپایی است، هم امروز در خبری اعلام كرد، فستیوال فرهنگی سالانه كشور بوسنی و هرزگوین كه با حضور قابل توجه مردم این كشور هرساله در تاریخ 17 اكتبر برگزار می‌شود، امسال از رونق چندانی برخوردار نبوده است.

شایان ذكر است، مسئولان برپایی این جشن، همزمان شدن دومین روز از ماه رمضان امسال با تاریخ جشن فرهنگی بوسنی و هرزگوین را دلیل اصلی شركت نكردن مسلمانان در آن اعلام كرده‌اند.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo