شهید آوینی

 
نمایش قرآن دیجیتالی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت

یک سازمان خوشنویسی اسلامی، نسخه ای دیجیتالی و مصور از قرآن کریم را که به عصر مملوک( mamluk) - سلسه ای که در مصر و سوریه از سال 1250 تا 1517 قدرت را بر دست داشتند - باز می گردد در نمایشگاه کتاب فرانکفورت که روز 14 مهر آغاز شده به نمایش می گذارد.

موسسه فرهنگ اسلامی لیختن اشتاین(TIF) روز چهارشنبه 15 مهر ماه 24 صفحه از این شاهکار قرآن کریم را که نمی توان برای آن قیمت تعیین کرد، به شکلی بسیار باشکوه  و دیجیتال برای اولین بار به نمایش می گذارد.

این پروژه با همکاری شرکت ترادیجیتال آلمان انجام شده که در زمینه انتشارات الکترونیکی  و تکنولوژیهای حفاظتی فعالیت دارد. "شیخ علی گاما" پیشوای مصری از این پروژه در بزرگترین غرفه این نمایشگاه که به عرب ها اختصاص دارد پرده برداری می کند .

نوح عبدالختوا، مدیر هنری شرکت ترادیجیتال در یک کنفرانس خبری که روز دوشنبه در قاهره برگزار شد گفت : این پروژه پس از سه سال کار مدام و سخت آماده شد.

شرکت ترادیجیتال در یک مقاله خبری که برای سایت اسلام آن لاین فرستاده بود گفت : تصاویر دیجیتالی که در این قرآن وجود دارد بر اساس نسخه های خطی است که در کتابخانه ملی دارالکتاب قاهره  وجود داشت.

شکل دیجیتالی قرآن تنوع طرح را با امکانات هنری بسیار زیاد در اختیار مخاطب قرار می دهد.  این دست نوشته ها با آخرین تکنولوژی در تایپ و چاپ دیجیتالی شده تا بتوان در سراسر دنیا به صورت لوحهای فشرده و در اینترنت مورد استفاده قرار گیرد.

سازمان مستقل موسسه فرهنگ اسلامی لیختن اشتاین همچنین قصد دارد در این نمایشگاه اثر خطاطی با شکوه قرآن کریم  را که در انتشارات دکتر "مارتین لینگ" به چاپ رسیده به نمایش عموم بگذارند. "لینگ" چندین مجموعه عکس های دیجیتالی را که از شاهکارهای عصر مملوک تهیه شده را به مخاطبان عرضه می کند.

دنیای اسلام امسال به صورت میهمان در نمایشگاه کتاب فرانکفورت شرکت کرده است. این نمایشگاه در صنعت جهانی چاپ از بزرگترین گردهم آیی ها به شمار می رود و حضور در این نمایشگاه باعث می شود، جهان اسلام بتواند فرهنگ و ادبیات خود را، با هدف گسترش و تسهیل گفت و گو میان غرب و اسلام، به جامعه بین المللی ارائه کند.

منبع:خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo