شهید آوینی

 
نخستین «عینك ضد خواب» جهان به همت یك مخترع ایرانی طراحی و ساخته شد. ‎

حسن حضرتی، مخترع «عینك ضد خواب» درباره‌ ویژگیهای این عینك ، گفت: این عینك در واقع یك دستگاه هشداردهنده حواس پرتی و خواب آلودگی است كه وضعیت چشم‌ها و حالت سر را به طور هوشمند كنترل می‌كند و در صورت بروز این حالات با نواختن بوق هشدار دهنده فرد را مطلع می‌كند.

وی افزود: این سیستم به ویژه در رانندگان خودروهای سنگین كه در معرض خستگی و خواب آلودگی و در نتیجه سوانح تاسف بار رانندگی قرار دارند كاربرد دارد. البته سایر رانندگان و همچنین افرادی كه با دستگاههای حساس سروكار داشته یا به واسطه مسئولیتشان نباید دچار حواس پرتی و خواب آلودگی شوند نیز می‌توانند از این عینك كه قیمت بسیار پایینی دارد، استفاده كنند.

حضرتی درباره نحوه‌ استفاده از این دستگاه گفت: عینك ضد خواب از یك عینك شیشه‌ای، دستگاهی كوچك كه داخل جیب پیراهن قرار می‌گیرد، دو عدد باتری، فیش اتصال عینك به دستگاه و یك هدفون تشكیل شده است. عینك از طریق فیش اتصال به دستگاه متصل می‌شود و بعد از قرار گرفتن عینك در محل مناسب در صورت بسته شدن چشمها به حالت خواب بعد از دو ثانیه بوق هشدار دهنده به صدا در می‌آید.

وی خاطر نشان كرد: اگر فرد با چشم باز دچار خواب آلودگی شود یا به مسیری كاملا منحرف از جاده خیره شده یا كمتر از حد استاندارد پلك بزند و یا در اثر خستگی یا خواب آلودگی سر وی به سمت پایین یا عقب خم شود سیستم هشدار دهنده فعال می‌شود.

حضرتی، تصریح كرد: دستگاه دارای دو نوع زنگ است كه در صورت استفاده نكردن از هدفون، هنگام اعلام هشدار بوق ممتد دستگاه نواخته می‌شود و چنانچه فیش هدفون به دستگاه متصل شود آهنگی دلخواه از هدفون پخش می‌شود. از ویژگی‌های دیگر این دستگاه امكان تنظیم صدای هدفون و تنظیم زمان‌بندی و حساسیت دستگاه توسط كاربر است

برگزیده دو دوره جشنواره جوان خوارزمی در ادامه با تاكید بر ابتكاری بودن كامل این طرح و نداشتن هر گونه نمونه مشابه داخلی و خارجی گفت: با توجه به اهمیت مساله خواب آلودگی در هنگام كار و مخاطرات آن، از حدود 50 سال پیش تحقیقات وسیعی در این زمینه در دنیا انجام شده است. در دهه‌ 1970 كارشناسان صنایع هوایی موفق به اختراع نوعی دوربین قوی با امكان فیلم برداری و پردازش رایانه‌ای تصویر چشم و تشخیص مقدار خیرگی شدند كه به دلیل ساختار بسیار پیچیده و هزینه‌های بسیار زیاد جز در خلبان‌ها و كاربران سیستمهای فوق‌العاده حساس نظامی قابل استفاده نیست. در حالی كه عینك ضد خواب كه مبتنی بر حسگرهای معمولی است، در عین سادگی تكنیكی كارایی بسیار خوبی داشته و با قیمتی حدود 20 هزار تومان قابل عرضه است.

حضرتی با اشاره به ثبت اختراع این دستگاه اظهار داشت: در ادامه تحقیقات این طرح در صددم، با تقویت سیستم فرستنده عینك این قابلیت را در آن ایجاد كنم كه در صورت خواب‌آلودگی راننده سایر رانندگان كه در فاصله مشخصی از وی مشغول رانندگی هستند و از این عینكها استفاده می‌كنند شماره‌ پلاك خودرویی را كه راننده آن دچار خواب آلودگی شده دریافت كرده و بدین ترتیب از بروز تصادف پیشگیری شود.

این مبتكر جوان كه از اهالی یكی از روستاهای شهرستان دره گز در استان خراسان بوده و علاوه بر كسب دو مقام اول و دوم كشوری در جشنواره جوان خوارزمی، ده ها طرح ابتكاری و اختراعی نیز ارائه داده با اشاره به این كه علی رغم تصویب آیین نامه‌ای كه بر اساس آن برگزیدگان جشنواره‌ی خوارزمی می‌توانند بدون كنكور وارد دانشگاهها شوند موفق به دریافت پذیرش از دانشگاهها نشده است، اظهار داشت: هر ساله با نزدیك شدن زمان برگزاری جشواره‌ی خوارزمی، مسئولان با استناد به این آیین نامه از ورود بدون كنكور برگزیدگان این جشنواره به دانشگاهها خبر می‌دهد و هیچ صحبتی از این كه دانشگاهها كاملا در پذیرش یا رد درخواست این قبیل داوطلبان آزادند، مطرح نمی‌شود.

وی افزود: علی رغم پیگیریهایی كه در سه چهار سال اخیر از طرف من و تعداد دیگری از برگزیدگان جشنواره‌ی خوارزمی انجام شده، دانشگاههای مختلف با طرح شروطی از جمله معدل بالای دیپلم از پذیرش برخی از ما خودداری می‌كنند و در برخورد با برگزیدگان جشنواره خوارزمی، توانایی‌های علمی ما را زیر سوال می‌برند بدین ترتیب آیین نامه ورود بدون كنكور برگزیدگان جشنواره خوارزمی به دانشگاهها بیش از آنكه باعث كمك به پیشرفت علمی و تحقیقاتی آنها شود به عاملی برای سرگردانی و سرخوردگی بخشی از برگزیدگان این جشنواره تبدیل شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo