برگزیدگان هشتمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس
هشتمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس عصر دیروز ضمن معرفی برگزیدگان با اعلام بیانیه‌ای به کار خود پایان داد .

به گزارش خبرنگار گروه دفا ع مقدس خبرگزاری مهر برگزیدگان هشتمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس بنا به آرا و بیانیه پایانی هیت داوران به شرح زیر است :

الف) شورای مرکزی هشتمین جشنواره با توجه به معیارها و ملاکهای داوری پس از مشخص شدن نتایج آراء در تمامی هیات ها و با قدردانی از تلاش تمامی پدیدآورندگان کتابهای دفاع مقدس ، کتاب گنجینه آسمانی نوشته شهید بزرگوار سید مرتضی آوینی چاپ نشر ساقی را با در نظر گرفتن موضوع و محتوا و قوت نگارش و همچنین نوع آوری در سبک به عنوان کتاب برگزیده این جشنواره اعلام کرد.

ب) هیات داوری پژوهش و اطلاع رسانی پس از دریافت 81 عنوان کتاب و تعیین معیارهای داوری، نسبت به بررسی و داوری کتابهای واصله در سه زیر گروه: 1- تاریخی، سیاسی، اجتماعی 2- نظامی  3- اطلاع رسانی اقدام نمود. داوران ضمن ابراز خرسندی از خلاقیت نواندیشی و کیفیت مطلوب کتابهای منتشره در سالهای 1382 - 1381 بویژه در زیر گروه تاریخی، سیاسی، اجتماعی نتایج به دست آمده را به شرح ذیل به اطلاع می رساند:
- گروه تاریخی، سیاسی، اقتصادی
گروه داوری کتاب علل تداوم جنگ نوشته آقای محمد درودیان را به دلیل پرداخت محققانه و نگاه گسترده به یکی از مهم ترین پرسشهای مرتبط با ادامه دفاع مقدس پس از فتح خرمشهر و ارائه اطلاعات جامع و بازتاب در این باره حائز رتبه نخست دانست وکتاب تیرگی درخشان نوشته آقای سیدجواد طاهایی را به دلیل توجه تیز بینانه به یکی از مهمترین جنبه های انسان شناسانه دفاع مقدس و تشریح ویژگی های انسان برآمده از جنگ هشت ساله مورد تقدیر ویژه قرار می دهد. همچنین کتاب جامعه شناسی شهادت طلبی و انگیزه های شهیدان نوشته آقای محمدحسین شاعری را شایسته تقدیر اعلام می دارد.
 گروه نظامی
داوران گروه پس از بررسی کتب نظامی منتشره طی سالهای مورد نظر کتاب عملیات فتح المبین، قرارگاه قدس، تالیف سرتیپ دوم بازنشسته محسن شاهان بهبهانی را به دلیل سود جستن از اسناد و مدارک دست اول راجع به عملیات فتح المبین و گزارش دقیق عملیات قرارگاه قدس، شایسته احراز رتبه اول دانستند. 
زیرگروه داوری اطلاع رسانی
داوران گروه کتاب آخرین تلاش ها در جنوب نوشته آقای محمدحسین جمشیدی و محمود یزدان فام را به دلیل ارائه اطلاعات فراوان و جامع درباره آخرین تکاپو نظامی جمهوری اسلامی در منطقه حساس نظامی جنوب - بویژه شلمچه و ذکر دلایل توقف این عملیاتها در منطقه جنوب، حائز رتبه اول شناخت. گروه داوران پژوهش و اطلاع رسانی ضمن تقدیر صمیمانه و عرض تبریکهای بی پایان به محضر نویسندگان و پژوهشگران عرصه دفاع مقدس، برای خلق آثار برتر، درودهای خالصانه خود را به ارواح پاک شهیدان دفاع مقدس، این خالقان جاودانه صحنه های حماسه و ایثار و نیزامام شهیدان (رضوان الله تعالی علیه) تقدیم می نماید.

ج ) هیات داوران کمیته زندگی نامه و جنگ شهید با قدردانی از تمامی تلاشگران عرصه دفاع مقدس و جهاد  در زمینه ثبت و ضبط آثار و نشر ارزش های پایدار هشت سال مقاومت جانانه و دفاع ایثارگرانه فرزندان سلحشور این مرزو بوم و با امید به آنکه در دوره های بعدی شاهد خالق آثاری در خورتری باشیم اعلام می دارد از مجموعه آثار منتشره طی سالهای 81-82، 73 عنوان کتاب در سه بخش زندگی نامه شهید ، روایت شهید و جنگ شهید بر اساس معیارها و ملاک های مشخص داوری به شرح زیر اعلام می نماید :
بخش زندگی نامه شهید
 در بخش زندگی نامه شهید هیات داوران بین 5 کتاب راه یافته به مرحله پایانی کتاب در کمین گل سرخ تالیف آقای محسن مومنی از انتشارات سوره مهر را به دلیل دقت در تحقیق و رعایت اصول پژوهش بهره گیری از منابع مختلف قوت قلم، پرداخت مناسب و انسجام شایسته در معرفی امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی حائز رتبه اول معرفی می کند.
بخش روایت شهید
 دربخش روایت شهید هیات داوران از چهار کتاب راه یافته به مرحله پایانی، هیچ کتابی را حائز رتبه اول نمی داند در این بخش کتاب اینک شوکران تالیف خانم مریم برادران از انتشارات روایت فتح را به دلیل توفیق در تصویر شایسته سردار شهید منوچهر مدق از زبان همسرش، پرداخت روان مناسب و تاثیرگذار و برخورداری متن از حس ناب و متعالی رتبه دوم معرفی می کند. همچنین در این بخش از دو کتاب خرمشهر پایتخت جنگ، تالیف آقای سید قاسم حسینی از انتشارات  نشر شاهد، حاوی دستنوشته ها، سخنرانی ها و وصیت نامه شهید بهروز مرادی به دلیل ارائه تصویری مناسب از روزهای آغازین جنگ و مناجات نامه تالیف آقای عین الله عیدی، از انتشارات نشر شاهد، به دلیل گزینش مناسب بخشی از وصایای شهدای گرانقدر کرمانشاه تقدیر می شود.
بخش جنگ شهید
در بخش جنگ شهید، هیات داوران از سه اثر راه یافته به مرحله پایانی هیچ کتابی را حائز رتبه معرفی نکرد، اما شایسته می داند از کتاب علمدار عشق تالیف آقای محمد یوسف نژاد به دلیل توفیق در تدوین مجموعه ای تاثیرگذار، برخوردار از متن مناسب و نگارش ساده و روان بهره گیری از استنادات و منابع متنوع و جامع تقدیر ویژه شود.

د) خاطرات به جا مانده از دفاع مقدس آثار ارزشمندی هستند که ما و آیندگان را از لحظه های ناب یکی از مهمترین حوادث تاریخ ایران زمین آشنا می کنند در میان این اوراق و دستنوشته ها، همه ی اندیشمندان و محققان حوزه علوم انسانی می توانند به غور و تفحص بپردازند و دریای دانش خود را از این منابع بکر سیراب سازند هیات داوران بخش خاطرات هشتمین دوره انتخاب کتاب دفاع مقدس انتشار بیش از 80 کتاب را در سالهای 1381 و 1382 به فال نیک گرفته و معتقد است که این عرصه همچنان می تواند شاهد نشر آثار بیشتر و بهتری باشد. هیات داوران تاکید می کند که پرداختن به مباحث نظری و انتشار آثار به عنوان خاطره به غنای تاریخی جنگ هشت ساله می افزاید. هیات داوران پس از بررسی آثار رسیده، به ارزیابی و داوری 17 اثر به عنوان آثار راه یافته به مرحله نهایی پرداخت.در 3 زیرگروه این بخش با در نظر گرفتن مطالب ذکرشده کتابهای زیر به عنوان آثار برتر انتخاب و معرفی شدند.
رتبه اول: نگاه شیشه ای         محسن مطلق (خاطرات شفاهی)
رتبه دوم: سفرجنوب              شهید حبیب غنی پور(یادداشت)
رتبه سوم: کفشهای سرگردان    سهیلا فرجام فر (خاطرات)
هیات داوران کتابهای زیر را نیز شایسته تقدیر دانست.
الف) شجاعان نبرد  امیرسرتیپ بازنشسته فرض ا... شاهین راد
ب) خبرنگار جنگی رضا رئیسی
هیات داوران امیدوار است که چاپ و نشر خاطرات هشت سال دفاع مقدس با همت سازمانها و نهادهای مسئول همچنان ادامه یابد.

ه ) هیئت داوران داستان هشتمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس پس از تعیین معیارها و ملاکها با بررسی 45 عنوان کتابهای رسیده و تفکیک آنها در سه زیرگروه آراء خود را به شرح زیر اعلام می دارد.
 بخش رمان و داستان بلند
هیات داوران از میان 11 اثررسیده به این بخش رمان "پل معلق" نوشته محمدرضا بایرامی را به خاطر نگاه تازه و تاثیرگذار نویسنده به موضوع دفاع مقدس و توجه به زوایای پنهان مسائل جنگ، به عنوان بهترین کتاب دفاع مقدس در این بخش انتخاب کردند.
بخش زندگی نامه داستانی
هیات داوران ضمن ابراز خرسندی از فراوانی آثار رسیده به این بخش و نیز پیشرفت محسوسی که بلحاظ توجه به عناصر داستانی که در تعدادی از آثار این بخش صورت گرفته است، کتاب " کوه روی شانه های درخت" تالیف خانم نرگس آبیار را به عنوان بهترین کتاب دفاع مقدس در این بخش انتخاب کردند.
بخش مجموعه داستان کوتاه
هیات داوران در این بخش، ضمن ابراز تاسف از این که هیچ یک از کتابهای رسیده به مرحله نهایی داوری را شایسته عنوان بهترین کتاب دفاع مقدس ندانست، در این بخش کتاب "پیدا شدن در بعد ازظهر لیمویی" نوشته آقای کامران سحرخیز را شایسته تقدیر دانست.هیات داوران گروه داستان ضمن ابراز خرسندی از حضور نویسندگان جوانی که نخستین آثار خود را به موضوع دفاع مقدس اختصاص داده بودند از این میان آقای داود بختیاری نویسنده رمان " طعم زندگی" و آقای عزیز ا... قلمی نویسنده داستان بلند " عروس سنگر" را شایسته تشویق می داند.

و) در هشتمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس ویژه بررسی کتابهای منتشره سال های 82 و 1381 در موضوع شعر، داوران با بررسی آثار شاعران معاصر حوزه شعر و ادب دفاع مقدس، کتابهای برتر را که حائز رتبه و نیز تقدیر شده اند به شرح زیر اعلام می دارد.
1- هیئت داوران از تلاش های شاعر پیشکسوت استاد عباس مشفق کاشانی برای خلق جدیدترین اثر خود " سیرنگ" و به دلیل زحمات بی شائبه این استاد ارجمند در حوزه ادبیات دفاع مقدس، تقدیر ویژه به عمل می آورد.
2- مجموعه "دستی برآتش" از آقای غلامرضا کافی و "حماسه های همیشه" از آقای پرویز بیگی حبیب آبادی به جهت تلاش در ارائه پژوهش و تحقیقی نسبتا جامع و علمی در زمینه شعر دفاع مقدس مشترکا حائز رتبه اول پژوهش در شعر دفاع مقدس اعلام می گردند.
3- مجموعه "آوازهای گل محمدی" از آقای شیرینعلی گلمرادی به جهت تلاش در ارائه بهترین نمونه های آثار دفاع مقدس و با کیفیتی بالا و نگاهی ویژه به ارزش های محتوایی دفاع مقدس حائز رتبه دوم شد.
4- کتاب " میاندار" از آقای دکتر حسین ابراهیمی به دلیل نگاه تازه و تاثیرگذار و جذابیت اثر، شایسته رتبه سوم تشخیص داده شد.
5- همچنین هیات داوران از تلاش های مترجم ارجمند آقای موسی بیدج به خاطر برگردان از آثار شاعران دفاع مقدس به زبان عربی و ارائه کتاب "نشید غابه النخیل" که در نوع خود اقدامی تازه و ارزشمند است تقدیر ویژه به عمل می آورد.

ز) گروه قطعات ادبی و دست نوشته ها که در آخرین روزهای روند اجرایی جشنواره شکل عملی و اجرایی گرفت در آغاز مواجه با سیزده عنوان کتاب بود که شاخصه عمده آنها تنوع موضوعی بود در رشته این کتب طی سه مرحله داوری شد.
مرحله نخست: ریزش بود که پنج عنوان به علت ارتباط با دیگر رشته ها و انطباق با ملاکهای داوری آنها مجددا داوری شد (مشترک با داوران گروههای دیگر).
 مرحله دوم: گزینش بود که  معیارهای تخصصی و ادبی هر کتاب بادر نظر گرفتن متن و موضوع بررسی شد که در این مرحله دو کتاب گنجینه آسمانی و میهمانی احساس به مرحله سوم راه یافتند
مرحله سوم: در این مرحله و با در نظر گرفتن موضوع و محتوا و قوت نگارش همچنین نوع آوری (در زمان خود) در سبک و الگو قرار گرفتن روش تحقیق استاد و نگارش کتاب گنجینه آسمانی نوشته شهید بزرگوار سید مرتضی آوینی چاپ نشر ساقی حائز کسب رتبه نخست این گروه تشخیص داده شد. در ضمن کتاب میهمانی احساس (منتخب کلمه ها و اگویه های فرزندان شاهد کردستان) از نشر شاهد به دلیل موضوع تازه و داشتن پاره ای دست نوشته های اثر گذار و احساس برانگیز و کوشش مولف در جمع آوری و تدوین آثار فرزندان شاهد شایسته تقدیر تشخیص داده شد.

ح) با احترام و تقدیر خالصانه ترین درودها به روح مطهر بنیان گذار نظام جمهوری اسلامی و شهدای گرانقدر هشت سال دفاع مقدس هیات داوران بخش هنر هشتمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس با بررسی دقیق و نگاه تحلیلی بر آثار رسیده برخود فرض می دانند تا نکاتی چند را متذکر شوند.
1- اساسی ترین نکته در بررسی قلم هنرمندان عرصه ادبیات که همواره مورد توجه بوده و هست، اندیشه های والا، نگاه دقیق، ظریف و تاثیرگذار هنرمند متعهد نسبت به ارزشهای هشت سال دفاع مقدس است، که از ضروریات و نیازهای اساسی ادبیات امروز محسوب می شود و متاسفانه کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
2- تئاتر در جامعه امروز و علیرغم پیشرفت فن آوریهای نو، بدیع و فراگیر هنوز یکی از عناصر تاثیرگذار و موثر فرهنگی و هنری و یکی از راه کارهای اساسی برای ثبت و انتقال ادبیات هشت سال دفاع مقدس ملت مظلوم ایران اسلامی به شمار می رود. بنابر این بر جامعه فرهنگی و مخصوصا هنرمندان تئاتر و به ویژه نمایش نامه نویسان فرض است تا با نگاه دوباره و با تامل و بررسی مکتوبات بدیع و ادبی دفاع مقدس به این واقعه عظیم و سترگ و سراسر افتخار سترگ و سراسر افتخار هشت سال دفاع مقدس بنگرند.
3- سینما به دلیل گستردگی خود در سطوح مختلف هنر در جامعه همواره مورد توجه انسان امروز بوده و هست و سینمای دفاع مقدس با کمتر از دو دهه حضور در سینمای ایران با استفاده از مضامین و فضای حماسه ای جنگ مهمترین فرصت را برای به تصویر کشاندن ارزشهای هشت سال دفاع مقدس و تاریخ با عظمت ملت شهید پرور دارا باشد.
بنابر این تلاش در عرصه ادبیات دفاع مقدس به ویژه تدوین و انتشار فیلم نامه های دفاع مقدس زمینه ترویج و رشد این ژانر مهم را در سینمای کشور فراهم می آورد هیات داوران ضمن ارج نهادن به تمامی تلاشها پس از بررسی دقیق و آگاهانه آثار بخش هنری هشتمین جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس به آثار برگزیده پژوهشهای هنری معرفی می نماید.
1- کتاب تماشای ناورد کار آقای اکبرزاده به عنوان نخستین اثر از مجموعه پژوهشهای پیرامون دفاع مقدس به دلیل برداشتن گامی محکم، علمی و اصولی برای بررسی تئاتر مقاومت و ایجاد و عرصه اندیشه ها و تفکرات تازه پیرامون تئاتر دفاع مقدس حائز رتبه اول اعلام می گردد.
2- مجموعه دو جلدی کتاب پایداری در قاب به خاطر توجه ویژه در خصوص تحقیق و بررسی سینمای دفاع مقدس و فراهم آوردن کتابی مرجع در این زمینه به عنوان رتبه دوم معرفی می گردد.
3- هیات داوران از کتاب خداحافظی کنار درختهای بلوط کار آقای پیام زین العابدینی به خاطر فراهم ساختن بستر مناسبی برای نگاه عمیق تر به و قایع انقلاب و حوادث هشت سال دفاع مقدس در قالب فیلم نامه ای منسجم تقدیر ویژه به عمل می آورد.
4- در بخش هنرهای تجسمی داوران با ابراز تاسف از کم کاری در این زمینه کتاب رهاورد غربت (صنایع دستی در اسارت) را که به کوشش آقای عبدالمجید رحمانیان فراهم آمده است و باعث ماندگاری بخشی از فعالیتهای هنری آزادگان گردیده است تقدیر به عمل آورد.
5- هیات داوران علاوه بر کتب ارجاع شده به هیات، طرح روی جلد کل آثار هشتمین جشنواره را بررسی کرده و بدون معرفی کتاب برگزیده  طرح روی جلت کتاب پا به پای باران را به دلیل ساختار، ترکیب بندی در صفحه و جلوه رنگی و هماهنگی طرح با موضوع را مورد تقدیر قرارمی دهد.

ط) داوران هیات داوری کودک و نوجوان پس از بررسی و داوری 27 عنوان کتاب( شامل رمان، داستان بلند، مجموعه داستانهای کوتاه، زندگینامه های داستانی، بازآفرینی خاطرات وشعر) آراء خود را به شرح زیر اعلام می دارند.
الف) شعر: در این رشته هیچ کتابی برگزیده نشد، از کتاب در کوچه باران سروده آقای عبدالرضا رضایی نیا به دلیل تلاش برای به تصویر کشیدن شاعرانه حماسه جنگ، توصیف حال و هوای دفاع مقدس در قالب نیمایی و نیز طراحی مناسب کتاب به لحاظ نوجوان شایسته ... شناخته شد.
ب- بازآفرینی خاطرات و زندگینامه های داستانی: در این رشته کتاب رفاقت به سبک تانک اثر آقای داوود امیریان به دلیل تلاش موفق برای ساخت و پرداختن طنز آمیز حوادث ویژه دفاع مقدس در متن هایی کوتاه و خواندنی رتبه نخست را به دست آورد.
ج- رمان و داستانهای بلند: در این رشته، کتاب کوچه صمصام نوشته آقای حمیدرضا نجفی به دلیل طرح منسجم، نوآوری در فرم، لحن و زبان سمبلیک و چند لایه، نثر نوجوانانه، کشش داستانی و فضاسازی و صمیمی رتبه اول را به دست آورد و کتاب دوستان خداحافظی نمی کنند اثر آقای داوود امیریان نیز به دلیل نثر مناسب مخاطب، شخصیت پردازی قابل توجه و پرداخت خوب داستانی، شایسته تقدیر شناخته شد.

Logo
https://old.aviny.com/news/83/06/31/03.aspx?&mode=print