شهید آوینی

 

ایران، بزرگ‌ترین چالش‌ دولت آمریكا است

خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی ایران را بزرگترین چالش‌ برنده انتخابات ریاست ‌جمهوری آمریكا خواند.

به نقل از آسوشیتدپرس، جرج دابلیو بوش رئیس‌ جمهور آمریكا و جان كری نامزد حزب دموكرات در انتخابات ریاست جمهوری این كشور هر دو خواستار استفاده از دیپلماسی ولو متفاوت، برای جلوگیری از آنچه هستند كه می‌تواند سناریوی وحشت برای آمریكا باشد: یك كشور اسلامی دشمن، مجهز به سلاح هسته‌ای در منطقه ناآرام خاورمیانه.
بر پایه این گزارش، در حالی كه آمریكا درباره برنامه هسته‌ای ایران اظهار نگرانی می‌كند، به نظر می‌رسد قدرت آمریكا برای جلب حمایت بین‌المللی علیه ایران تضعیف شده است كه از عواصل اصلی آن می‌توان به تجربه عراق و عدم كشف تسلیحات كشتار جمعی در این كشور و جاسوسی اخیر در پنتاگون مبنی بر ارسال اطلاعات درباره ایران به اسرائیل، اشاره كرد.
این گزارش می‌افزاید: «از این رو نه بوش و نه كری هیچ یك از حمله پیشگیرانه علیه ایران دفاع نمی‌كنند و حتی بوش روز سه‌شنبه در مصاحبه با ان بی سی گفت جنگ همواره آخرین گزینه یك رئیس جمهور است نه اولین گزینه او.»
این در حالی است كه مقام‌های آمریكایی به ایران همانند عراق پیش از جنگ می‌نگرند و حتی مدعی‌اند ایران می‌تواند در عرض یك سال اورانیوم غنی‌ شده و در عرض سه سال آینده تسلیحات اتمی تولید كند.
در بخشی دیگر از این گزارش از ایران به عنوان دموكرات‌ترین كشور منطقه یاد و تاكید می‌شود:« اما آمریكا همچنان ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌كند.»
جان ادواردز معاون جان كری روز دوشنبه گفت :«دولت بوش تاكنون در حاشیه بوده است زیرا هم ایران و هم كره شمالی در برنامه‌های هسته‌ای خود پیشرفت كرده‌اند.»
این در حالی است كه كری به مذاكره با ایران امیدوار و معتقد است آمریكا و دیگر كشور ها باید با ارائه سوخت اتمی برای اهداف صلح‌آمیز امكان ساخت تسلیحات اتمی را نابود كند. و اگر این روند شكست بخورد، آمریكا میتواند تلاش كند تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای اعمال تحریم‌های احتمالی، ارجاع دهد.
اما چشم انداز عمل در سازمان ملل نیز چندان قطعی نیست زیرا روسیه در ساخت راكتور هسته‌ای ایران همكاری دارد و دیگر اعضا شورای امنیت نیز با ایران رابطه تجاری دارند.
رابرت مالی مشاور بیل كلینتون رئیس جمهور سابق آمریكا در امور خاورمیانه می‌گوید: «حمله به ایران به نظر گزینه مطلوبی نیست و به نظر من پس از جنگ عراق این مساله بیشتر نمود یافته است.»

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo