شهید آوینی

 

بيست و هشتمين دوره بازيهاى المپيک رسما خاتمه يافت

بيست و هشتمين دوره بازيهاى المپيک يکشنبه شب با برگزارى جشن اختتاميه در ورزشگاه المپيک شهر آتن ميزبان اين بازيها رسما به پايان رسيد. در اين بازيها۱۰ هزار و۵۰۰ ورزشکار از۲۰۲ کشور جهان به مدت ۱۷ روز به رقابت پرداختند که حاصل آن توزيع نزديک به ۳۰۰۰ مدال بود. در اين بازيها که نزديک به ۷۵ کشور از آن مدال کسب کردند، تيم هاى آمريکا، چين و روسيه به ترتيب در رده هاى اول تاسوم جاى گرفتند.

درجشن اختتاميه اين بازيها که با نور و صدا همراه بود،انجام برنامه هاى سنتى، و اجراى نمايش هاى باستانى توسط برگزارکنندگان در دستور کار قرار گرفته بود.
مديريت بخش جشن اختتاميه بازيهاى المپيک را "ديميتريس پاپائيونو" برعهده داشت .

اين مراسم ترکيبى از موسيقى يونانى، نورافشانى و پرواز بادکنک ها با شکوه خاص يونانى بود.
۲۵۰ هزار بادکنک آسمان ورزشگاه بزرگ شهر آتن را پوشاند وبراى نخستين بار بهترين نوازندگان يونانى در کنارهم به اجراى برنامه پرداختند. در اين دوره ، جشن اختتاميه بازىهاى المپيک تابستانى با دو تغيير مهم همراه بود.

تغيير نخست اين بود که مسابقه دو ماراتن مردان طبق سنت هميشگى در ورزشگاه اصلى محل برگزارى مراسم اختتاميه پايان نيافت و ديگر اينکه مشعل المپيک خاموش نشد.

در مراسم پايانى "ژاک روگ " رييس کميته بين المللى المپيک طى سخنانى از ميزبانى خوب يونانىها در اين دوره از بازيها تشکر کرد و آن را يکى از بهترين ميزبانى ها توصيف کرد. از سوى ديگر مسوولان يونانى برگزارى بازيها نيزدر سخنانى خوشحالى خود را از ميزبانى اين بازيها اعلام کردند.حضور شخصيت هاى سياسى وورزشى کشورهاى مختلف همانند مراسم افتتاحيه در اين دوره نيز چشمگير بود.

عدم حضور کالين پاول وزير امور خارجه آمريکا در مراسم اختتامه به رغم اعلام قبلى که به دليل اعتراض تظاهرکنندگان يونانى لغو شد، از نکات قابل توجه در اين دوره بود.
همچنين ولاديمير پوتين نيزبرخلاف اعلام قبلى سفر خود به يونان براى شرکت در جشن اختتاميه را لغو کرد.

کاروان ورزشى اعزامى ايران با۳۸ ورزشکار از اين دوره از بازيها صاحب ۶ مدال شامل دوطلا، دو نقره و دو برنز شد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo