شهید آوینی
 
درگيرى سنگين در نجف

با شروع روز پنج شنبه، دور تازه اى از درگيرى ميان نيروهاى آمريکايى و هواداران مقتدا صدر در نجف آغاز شده است . حداقل يک مرد که گفته شده از هواداران مقتدا صدر بود ، در درگيريهاى بامداد امروز در بخش قديمى نجف کشته شد.

يک سرباز آمريکايى نيز صبح امروز در نجف ظاهرا هدف نيروهاى مقتدا صدر قرار گرفت و به قتل رسيد. درگيرى در بخش قديمى نجف و بيشتر حول حرم حضرت على (ع ) و گورستانقديمى شهر جريان دارد.
ارتش آمريکا دراين درگيرى از آتش تانک و اسلحه هاى خودکار عليه نيروهاى مقتدا صدر استفاده مىکند که به سلاح هاى فردى و آر.پى .جى مجهز هستند. مقتدا صدر گفته است که پيشنهاد کنگره ملى عراق را براى آتش بس در نجف مى پذيرد مشروط بر آنکه اول نيروهاى آمريکايى اين شهر را ترک کنند.
از جمله پيشنهادهاى کنگره ملى عراق براى توقف جنگ در نجف ، خروج نيروهاى مقتدا صدر از حرم ، ترک مخاصمه و پرداختن به کار سياسى است . کنگره ملى عراق در پيشنهاد خود گفته است که در صورت ترک مخاصمه ، صدر و نيروهاى او ناچار به ترک نجف نيستند.
هواداران صدرگفته اند که "اسلحه هاى ما شخصى است . ما اهل نجف هسيتم و اين شهر خانه ماست و ترک آن معنى ندارد." در اين حال " العربيه " يک گزارش وزارت فرماندهى ارتش آمريکا در عراق را در بامداد امروز پخش کرد که در آن گفته شد ، سربازان آمريکايى بيش از۵۰ تن از هواداران مقتدا صدر را به قتل رسانده اند. به زمانى که ادعا شده طى آن ۵۰ عراقى هوادار صدر به دست نيروهاى آمريکايى به قتل رسيده اند ، اشاره نشده است .
در خبرى ديگر ، "حازم شعلان " وزير دفاع عراق بامداد امروز به شبکه هاى خبرى عرب زبان گفت : به محض پايان يافتن قيام در عراق ،مقتدا صدر و هوادارانش مورد عفو قرار مىگيرند. وى تاکيد کرد که نيروهاى صدر بدون هيچ شرطى بايد اسلحه خود را زمين گذاشته و از نجف خارج شوند.
وزير عراقى پيشتر گفته است که براى پايان دادن به مقاومت هواداران صدر در نجف در صورت لزوم دستور خواهد داد که نيروها وارد حرم حضرت على (ع ) نيز بشوند. صدها نفر از روزها پيش در حرم حضرت امير (ع ) براى دفاع از حرم و اعتراض به هتک حرمت آن اجتماع کرده اند.
"العربيه " درخبرى ديگرى به نقل از " موفق الربيعى " مشاور در امور امنيت ملى دولت موقت عراق در عين حال گفت : هيچکس به مقتدا صدر اعتماد ندارد. اين شبکه تلويزيونى در خبرى ديگر از يک عضو کنگره آمريکا که نامى از او برده نشد ، نقل کرد که : " حمله به عراق از اول اشتباه بود."

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo