شهید آوینی
 

به دنبال تظاهرات شیعیان جهان

رامسفلد: بعید است نیروهای آمریكا وارد اماكن مقدس نجف شوند

وزیر دفاع آمریكا به دنبال تظاهرات گسترده در جهان اسلام در اعتراض به هتك حرمت اماكن مقدس عراق، اواخر روز گذشته اعلام كرد بعید است نیروهای آمریكایی برای مقابله با نیروهای طرفدار "مقتدا صدر" به اماكن مقدس نجف یورش برند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، اظهارات "دونالد رامسفلد" در مصاحبه با بخش خبری شبكه "پی‌بی‌اس" به دنبال تظاهرات گسترده چند روز گذشته شیعیان در سراسر خاورمیانه در قبال هتك حرمت یكی از مهمترین اماكن مقدس اسلام در نجف و هراس واشنگتن از برانگیخته شدن احساسات ضد آمریكایی در جنوب عراق، بیان شد.
وزیر دفاع آمریكا در این برنامه خبری گفت: «بعید است نیروهای آمریكایی در اماكن مقدس درگیر شوند. این موضوعی نیست كه تمایل به انجام آن داشته باشیم.»
رامسفلد افزود، سربازان ارتش ملی عراق در این رابطه به مقابله خواهند پرداخت؛ زیرا این موضوع مهمی در رابطه با مذهب است.
بنا بر این گزارش، معلوم نیست آیا ارتش ملی عراق و دیگر نیروهای امنیتی این كشور كه پس از تهاجم آمریكا به عراق تشكیل شده‌اند، از توانایی و قابلیت لازم برای مقابله با "ارتش المهدی" وابسته به مقتدا صدر برخوردار باشند.
با این حال وزیر دفاع آمریكا تاكید كرد، در حال حاضر حدود 200 هزار نیروی جدید در اختیار دولت موقت عراق است كه از این تعداد 110 هزار نفر، از آموزش و تجهیزات كافی برخوردارند.
این در حالی است كه تازه‌ترین تحقیقاتی كه توسط كنگره آمریكا انجام شده، نشان می‌دهد نیروی امنیتی تازه تاسیس عراق برای مقابله با ناآرامی‌ها آمادگی ندارند زیرا این واحدها از آموزش و تجهیزات كافی برخوردار نبوده و حتی 80 درصد این سربازان ترك خدمت كرده‌اند.
گزارش دیوان محاسبات دولتی آمریكا كه در اواخر ماه ژوئن منتشر شد، نشان داد بیش از 82 درصد اعضای واحد نیروهای دفاع غیرنظامی عراق كه آوریل گذشته در منطقه "فلوجه" واقع در غرب بغداد استقرار یافته بودند، ترك خدمت كرده‌اند.
وزیر دفاع آمریكا در سخنان خود به دلایل و نشانه‌های كافی از بهبود وضعیت نیروهای امنیتی عراق نسبت به قبل اشاره نكرد.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo