شهید آوینی
 
 
واكنش كشور‌های عربی به فیلم "فارنهایت 11/9"

فیلم مستند "فارنهایت 11/9" ساخته كارگردان آمریكایی مایكل مور واكنش‌های متعددی را در كشور‌های عربی برانگیخته است؛ كویت نمایش این فیلم را ممنوع ساخته، اردن آن را با سانسور به نمایش می‌گذارد، سوریه برای نمایش آن هنوز تصمیمی اتخاذ نكرده و سعودی‌ها فیلم را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جیان‌لوكا كاركا كه كمپانی او مستقر در دبی مسئولیت پخش این فیلم در خاورمیانه را به عهده دارد، می‌گوید: پس از موضع‌گیری خصمانه سعودی‌ها در مقابل این فیلم ما خیلی نگران بودیم، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد استقبال مردم از این فیلم در كشور‌هایی كه در آنها اجازه نمایش یافته بسیار خوب بوده است.


در امارات متحده عربی این فیلم پس از آن كه مورد بازبینی وزیر اطلاعات قرار گرفت اجازه پخش پیدا كرد، در اردن ابتدا با اصرار دستگاه سانسور این كشور قسمت‌های مربوط به عربستان از فیلم حذف شد اما بعدا با دخالت مقامات بالاتر این فیلم به طور كامل نمایش داده شد.
كاروكا می‌گوید: ما این زحمت را به خود ندادیم كه با مقامات عربستانی برای نمایش این فیلم وارد مذاكره شویم چرا كه در این كشور سالن سینمایی وجود ندارد و تنها مردم از طریق ویدیو فلیم‌ها را تماشا می‌كنند.
فارنهایت در سایر كشور‌های شورای همكاری خلیج فارس در حال نمایش است. این فیلم همچنین در لبنان و اسراییل به نمایش در‌آمده و به زودی در مصر نیز به روی پرده خواهد رفت.
یوسف دخلباب رییس پخش در سازمان سینمای عمومی سوریه كه توسط دولت اداره می‌شود می‌گوید: این فیلم می‌تواند در سوریه اجازه نمایش دریافت كند و احتمال توقیف آن وجود ندارد.
یادآوری می‌شود فیلم "فارنهایت 11/9" قرار است به زودی در ایران نیز به نمایش درآید. این فیلم به افشای روابط پنهانی بوش رییس جمهور آمریكا با بن لادن و خانواده‌های ذی‌نفوذ در عربستان سعودی می‌پردازد. بررسی سیاست‌های جنگ طلبانه جرج بوش و سران كاخ سفید و گفت‌و‌گو با سزبازان آمریكایی حاضر در عراق از دیگر بخش‌های این فیلم مستند است.
فیلم مایكل مور بهار امسال جایزه نخل طلای جشنواره فیلم كن را به دست آورد و نمایش آن در ماه‌های اخیر در آمریكا نیز با اسقبال فراوان روبرو شد، به نحوی كه توانست ركورد فروش فیلم‌های مستند در این كشور را بشكند.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo