شهید آوینی
 
رکورد فروش "فارنهایت" در بین فیلم های مستند

 فیلم "فارنهایت 11/9" كه سیاست‌های جرج بوش رییس جمهور آمریكا را مورد انتقاد قرار مي‌دهد، با عبور از مرز صد میلیون دلار در گیشه آمریكا ركورد تازه‌ای را برای فیلم‌های مستند در این كشور به جای گذاشت.

به گزارش امروز خبرگزاری آسوشیتدپرس از لس‌آنجلس فیلم فارنهایت با فروش 5 میلیون دلار در روزهای پایانی هفته مجموع فروش خود را به 103 میلیون دلار از آغاز نمایش در 5 تیر ماه تاكنون رساند و به این ترتیب نام خود را به عنوان نخستین فیلم مستند كه بیش از صد میلیون دلار در گیشه آمریكا فروش داشته ثبت كرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، مایكل مور كارگردان فارنهایت كه برای اكران عمومی این فیلم موانع بسیاری را پشت سر گذاشته به خبرگزاری آسوشیتدپرس مي‌گوید: مردم آمریكا حقایق را در مورد وقایع سه سال گذشته كمتر شنیده‌اند و احساس مي‌كنند كه در این باره به آنان دروغ گفته شده است.


مور مي‌افزاید: بنابر این آنها برای دریافت حقیقت به تماشای این فیلم رفتند تا بحث مهمی را پیگیری كنند كه باید در این كشور به آن پرداخته شود.
این مستند ساز آمریكایی پیشتر نیز اظهار امیدواری كرده بود كه نمایش فیلم او در تابستان امسال به شكست جرج بوش در انتخابات ریاست جمهوری آمریكا كه قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، بینجامد.
تا پیش از این ركورد بالاترین فروش برای یك فیلم مستند در آمریكا به فیلم "بولینگ برای كلمباین" (برنده جایزه اسكار در سال 2001) تعلق داشت. فیلمی كه آن را هم مایكل مور كارگردانی كرده بود و نگاهی انتقادآمیز به آزادی حمل اسلحه در آمریكا داشت.
اما بولینگ برای كلمباین پس از 9 ماه نمایش در سینما‌های آمریكا 22 میلیون دلار فروش كرد، در حالی كه فارنهایت تنها در یك هفته اول نزدیك به 24 میلیون دلار فروخت.
خبرگزاری رویتر نیز امروز در خبری با اشاره به فروش صد میلیون دلاری یك فیلم غیر‌داستانی برای نخستین بار در آمریكا به نقل از مایكل مور چنین مي‌آورد: تا پیش از این شما نمي‌توانستید پخش‌كننده‌ها را متقاعد كنید كه برای یك فیلم مستند هم تماشاگر وجود دارد. اكنون ما این مرحله را پشت سر گذاشته‌ایم و از این پس به عهده ما فیلمسازان است كه برای این تماشاگران خوراك تهیه كنیم.
فیلم مستند "فارنهایت 11/9" كه در خرداد ماه امسال برنده نخل طلای جشنواره كن شد، با انتقاد شدید از سیاست‌های جنگ طلبانه جرج بوش رئیس جمهور آمریكا، وی را مسئول آغاز جنگ در عراق معرفی مي‌كند و در ضمن از روابط پنهانی و خانوادگی جرج بوش با سران القاعده و خانواده‌های ذي‌نفوذ در عربستان سعودی پرده بر‌مي‌دارد.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo