شهید آوینی

نظرسنجي‌ها نشان داد:

میزان تنفر اعراب از آمریكا بشدت افزایش یافته است

 نتایج نظرسنجي‌های جدید نشان داد بر اثر سیاست‌های خارجی آمریكا از جمله جنگ در عراق، تنفر اعراب از آمریكا در دو سال گذشته بحد قابل توجهی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری رویتر از واشنگتن، این نظرسنجي‌ از 3هزار و 300 عرب اردنی، مصری، لبنانی، مغربی، سعودی و اماراتی و توسط موسسه اعراب- آمریكا انجام شده‌ است.
بنا بر این گزارش، "جیمز ذوقبی" رئیس موسسه اعراب - آمریكا در باره علت افزایش تنفر اعراب نسبت به آمریكا گفت: «چرا آنها از آمریكا نفرت دارند؟ این امر به خاطر سیاست احمقانه آمریكا است.»
نتایج این نظرسنجي‌ كه در ماه ژوئن انجام شد، نشان داد نظر مساعد اعراب نسبت به آمریكا نسبت به نظرسنجي‌های قبلی كه در اوایل سال 2002 انجام شد، بشدت سقوط كرده ‌است.
افزایش تنفر جهان عرب از آمریكا در شرایطی صورت مي‌گیرد كه طبق این نظرسنجي‌ها تمایل و علایق اعراب نسبت به علم، تكنولوژی، مردم، دمكراسی، سینما و تلویزیون آمریكا بهتر شده‌ است.
این درحالی است كه سیاست‌های خارجی آمریكا و تهاجم این كشور به عراق در ماه مارس 2003 و سیاست واشنگتن در جنگ با تروریسم و حل‌و‌فصل مشكل فلسطیني‌ها باعث شده‌ است تنفر اعراب از آمریكا بحد قابل توجهی افزایش یابد.
طبق این نظرسنجي‌ها گرایش مردم مراكش به آمریكا از 38 درصد در سال 2002 به 11 درصد در سال 2004 كاهش یافته است.
این در حالی است كه این آمار در عربستان سعودی از 12 درصد به 4 درصد رسیده است.
در اردن نیز آمار 34 درصدی در سال 2002 به 15 درصد كاهش داشته و 26 درصد لبنان به 20 درصد و در مصر نیز این گرایش از 15 به 2 درصد رسیده است.
در امارات عربی متحده نیز تنها 14 درصد از مردم به آمریكا روی خوش نشان دادند.
این در حالی است كه وقتی از مردم سوال شد بهترین تصور آنها از آمریكا چیست، درصد بالایی از مردم هر شش كشور عربی اعلام كردند هیچ تصور مثبتی ندارند.
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo