حضرت آیت الله خامنه‌ای:

 

دانش و علوم پیشرفته دنیا را بدون تقلید از فرهنگ بیگانه فرا میگیریم

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سومین روز سفر به استان همدان در جمع پرشور هزاران نفر از جوانان و دانشجویان این استان اعلام كردند: ما ملت ایران، دانش و علوم پیشرفته را از هر نقطه دنیا بدون تقلید از فرهنگ بیگانه فرا میگیریم و با تكیه بر تاریخ پرافتخار، فرهنگ غنی و استعداد خاص ایرانی، مرزهای كنونی علم و پیشرفت را پشت سر خواهیم گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فارس حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای این دیدار با ابراز خرسندی فراوان از دیدار با جوانان پرشور و نشاط همدانی خاطر نشان كردند: دیدار رهبری با جوانان با این هدف صورت میگیرد كه سخن گفتن رو در رو با جوانان، برای همه مسئولان بصورت یك فرهنگ و عرف در آید.
رهبر معظم انقلاب در تبیین مسیر آینده ملت ایران، به بیداری عمومی ناشی از پیروزی انقلاب اشاره كردند و افزودند: انقلاب با ارائه الگوی جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی، دو چیز را به مردم ما آموخت اول اینكه حق مردم برای تصمیم گیری، انتخاب و حركت باید معتبر و مورد احترام باشد. دوم اینكه این انتخاب و حركت در جهت اهدافی است كه اسلام ترسیم میكند.
ایشان در تشریح موقعیت ممتاز ملت و كشور ایران، به حضور ایران در نقطه بسیار حساس جغرافیایی اشاره كردند و افزودند: امكانات بسیار غنی طبیعی، ظرفیت خوب كشاورزی، بازار مصرف چند ده میلیونی، سابقه تاریخی و نیروی انسانی جوان و خوش استعداد باعث شده كه ایران همواره مورد طمع مراكز سلطه‌گر جهانی باشد، اما ملت ایران به بركت انقلاب، دست طمع ورزان جهان را از میهن عزیز خود قطع كرده و با تكیه بر استقلال و تواناییهای درونی خود، راه روشن خویش را ادامه میدهد.
حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای نسل جوان و پرطراوت ایران را مهمترین عامل توفیق ملت ایران در پیمودن راه دشوار اما روشن آینده خواندند و با اشاره به سند چشم‌انداز 20 ساله ایران خاطر نشان كردند: این سند متكی بر كار كارشناسی و محاسبه علمی است و ملت ایران بویژه جوانان عزیز این سرزمین با برنامه‌ریزی و تلاش بیوفقه و عزم و اراده پولادین، این سند ملی را محقق خواهند كرد و ایران را به كشور ممتاز منطقه تبدیل مینمایند.
ایشان با بیان تحلیل اسلامی و قرآنی از علل توانایی ملت ایران در ساختن ایرانی بسیار پیشرفته و سرافراز، به مفهوم صحیح قضا و قدر اشاره كردند و افزودند: بر اساس قوانین هستی، اراده انسان است كه راه حركت او را كه بر مبنای تقدیر الهی به نتیجه معینی خواهد رسید، مشخص میكند و تقدیر الهی را به قضای الهی تبدیل میسازد.
ایشان دو راه تسلیم در برابر دشمن و ادامه پایداری و خركت بسوی قله‌های رفیع پیشرفت و تكامل را راههای پیش روی ملت ایران برشمردند و با انتقاد شدید از كسانی كه معتقدند برای توسعه و پیشرفت باید در مقابل آمریكا سرتعظیم فرود آورد، افزودند: مگر استعداد و شایستگی ایران و ایرانی از كشورهای پیشرفته كمتر است كه بجای انتخاب راه عزت و توسعه و سربلندی، راه تسلیم و ذلت را انتخاب كند؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به خیانت رژیمهای پادشاهی تاریخ معاصر ایران در عقب نگهداشتن علمی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ملت ایران خاطر نشان كردند: مهمترین هدف تهاجم فرهنگی دشمنان و عوامل مرعوب آنها این است كه به ایرانی القا كند كه تو ناتوانی؛ و باید دنباله رو و مقلد غرب باشی اما ملت با این القائات بار دیگر به خوب غفلت نخواهد رفت.
ایشان با اشاره به دوران شكوفایی علوم مختلف در ایران و كشورهای اسلامی افزودند: در زمانی كه اروپا در تاریكی قرون وسطی فرو رفته بود، در ایران عزیز ما، امثال ابن سیناها، بشریت را از علم و فرهنگ سیراب میكردند بنابراین ملت ایران با این سابقه درخشان علمی و فرهنگی میتواند و باید كه 200 سال عقب‌ماندگی علمی خود را از راههای میانبر و بسرعت طی كند.
رهبر معظم انقلاب افزودند: ما بر اساس مبانی اسلام، علم را از هر جای دنیا كه باشد فرا میگیریم و هزینه آن را نیز میپردازیم اما شاگرد پیشروان علمی امروز دنیا باقی نمیمانیم و با كار و تلاش بیوقفه جوانان اندیشمندمان؛ همچنانكه جوانان مومن و فرهیخته ما با تولید سلولهای بنیادین انسولین‌ساز برای اولین‌بار در جهان به مرزهای نوین علمی در این رشته دست یافتند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاكید بر لزوم مرزبندی دقیق میان فراگرفتن علم و دانش از هر نقطه جهان و پرهیز از تقلید فرهنگی بیگانگان افزودند: این منطق بسیار اشتباهی است كه برخیها گمان میكنند چون غربیها از لحاظ علمی جلوتر از ما هستند باید در مسائل فرهنگی، آداب معاشرت، روابط اجتماعی و سیاسی از آنها تقلید كنیم.
حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای تاكید كردند: ما ملت ایران به زبان و فرهنگ و میهن و تاریخ خود افتخار میكنیم و هیچ دلیلی برای تقلید فرهنگی از بیگانگان نمییابیم، چرا كه تقلید فرهنگی خطر بسیار بزرگی برای هویت و شخصیت ایران و ایرانی است.
ایشان تحول در لباس و چهره ظاهری را مورد قبول دانستند، اما خاطر نشان كردند: مدگرایی افراطی پذیرفتنی نیست و برای ایجاد تنوع در لباس نباید از مدلهای غربی تقلید كرد بلكه میتوان با ارائه الگوهای بومی و ایرانی و طراحی لباس ملی ایرانیان این نیاز را تامین كرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان به همه مردم بویژه جوانان توصیه كردند: روابط خود را با پرودگار هر چه بیشتر مستحكم و عمیق كنید تا خدای مهربان، با فضل و عنایت و هدایت خویش شما را در همه عرصه‌های فردی و اجتماعی و در پیمودن راه پرافتخار و درخشان آینده ایران عزیز، یاری رساند.
در آغاز این دیدار آقایان و خانمها دكتر منصور غلامی رئیس دانشگاه بوعلی، ناهید علیمحمدی به نمایندگی از فرهنگیان استان، دكتر جنیدی به نمایندگی از استادان دانشگاهها، علی فرقانیها به نمایندگی از دانشجویان استان، مهدی رضوان به نمایندگی از تشكل‌های دانشجویی، هامون طهماسبی به نمایندگی از دانش آموزان استان و ایمان كاخكی دانشجوی نمونه استان هر یك به تفصیل دیدگاههای خود را در مورد مسائل جوانان بیان كردند.
مبارزه با بیكاری و ایجاد اشتغال، لزوم جهت‌گیری پژوهش‌ها به سمت فناوریهای جدید، ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت، افزایش امكانات رفاهی دانشجویی، ضرورت پاسخگویی مسئولان دستگاهها، تحكیم پایه‌های عدالت اجتماعی بعنوان یكی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان، مبارزه بیامان با رانت‌خواری و باندبازی و توجه به شایسته‌سالاری در انتخابات مسئولین، لزوم ساده‌زیستی مسئولان، لزوم پرهیز از برخوردهای سیاسی در مسائل آموزش و پرورش، توجه بیشتر به مسائل مادی و معنوی، فرهنگیان، ضرورت فعال شدن نویسندگان و اندیشمندان در پاسخ به شبهات و سوالات نسل جوان و ایجاد سیسم كارآمد برای آن، ضرورت افزایش امكانات علمی، تحقیقاتی دانشگاههای استان برای تامین نیازهای جدید علمی، لزوم افزایش امكانات بهداشتی و درمان استان، تلاش بیشتر برای ارتقاء سطح علمی دانشگاهها، تلاش بیشتر برای شناسایی و شكوفایی استعدادهای نسل جوان استان همدان، برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌ها و جذابیت‌های جهانگردی استان و همچنین توجه بیشتر به حل مشكل ازدواج و معیشت جوانان از جمله محورهای مطرح شده در این دیدار بود.
 

Logo
https://old.aviny.com/news/83/04/18/09.aspx?&mode=print