شهید آوینی


سالگرد آغاز عملیات نصر 4

مرحله اول عملیات نصر 4 در تاریخ 31/3/66 در ساعت 2 بامداد با رمز مبارك " یا امام جعفرصادق (ع) " و با اهداف آزادسازی شهر ماووت عراق و ارتفاعات منطقه آغاز شد .

به نقل از كارنامه توصیفی عملیات های هشت سال دفاع مقدس : پس از عملیات كربلای 10 ، شهر ماووت عراق در تیررس رزمندگان اسلام قرارگرفت و در عملیات نصر 4 آزادسازی آن طرح‌ریزی شد .

رزمندگان اسلام ، پس از شناسایی منطقه توسط نیروهای اطلاعات عملیات ، مجهز به سلاح سبك و نیمه‌سنگین ، حركت خود را از خطوط عملیات كربلای 10 و محورهای اطراف آن به سمت هدف آغاز كردند و پس از راهپیمایی طولانی و با حفظ اصل غافلگیری ، به محورهای عملیاتی شهر ماووت نزدیك شدند .

لشكر قدس گیلان مانند دیگر لشكرها مأموریت یافت كه خطوط دشمن را درهم شكند . این لشكر با نیروهای مجرب خود به عمق خاك عراق و سمت شهر ماووت نفوذ كرد و پس از پشت‌سر گذاشتن موانع ، در شرایط سرد و یخبندان منطقه ، به خطوط تماس دشمن نزدیك شد . یورش بی‌امان به مواضع دشمن آغاز و با شلیك گلوله منور از دو سمت ، منطقه مثل روز روشن شد . دشمن زخم خورده با شلیك انواع گلوله سعی كرد كه مانع نفوذ رزمندگان به خطوط پدافندی آنها شود ، ولی برتری آتش قوای اسلام مانع تحركات دشمن شد .

لشكرهای دیگر نیز پس از نفوذ به عمق 25 كیلومتری خاك عراق ، هجوم خود را از محورهای مختلف به نیروهای عراق آغاز كردند و پس از نبردی سنگین موفق شدند ارتفاع ژاژیله ، اسپیدر دره و كلیه راههای مواصلاتی منتهی به شهر ماووت را به كنترل خود درآورده و مسدود كنند .

در این عملیات ، تیپ 443 از لشكر 27 عراق هدف سنگین‌ترین حمله قرار گرفت و به همراه بیش از نیمی از امكانات تیپ 603 پیاده منهدم شد . رزمندگان برای تصرف شهر ماووت ، جنگ را شدت بخشیدند . یگان تخریب نیز همراه و همگام با رزمندگان برای خنثی ساختن میادین مین به پیش تاخت . قوای اسلام با توجه به كوهستانی بودن منطقه و با به كارگیری تاكتیكهای ویژه جنگ كوهستانی و هماهنگی عالی همه موانع را از سر راه برداشتند كه در این میان 27 دستگاه تانك و نفربر عراق منهدم و 5 دستگاه نیز به غنیمت گرفته‌شد .

آتشبار ارتش اسلام كه تا قبل از شروع عملیات خاموش بود ، با آغاز درگیری ، مواضع دشمن را به شدت زیر آتش گرفت و خسارت سنگینی به آنها وارد كرد ، به طوری كه منطقه مملو از اجساد بعثیها و لاشه‌های سوخته و نیم‌سوخته ادوات زرهی آنها شد . فرماندهان ارتش عراق برای جلوگیری از پیشروی رزمندگان اسلام و همچنین تقویت روحیه نیروهای خود ، نیروهای هوایی را وارد معركه كردند .

آتشبار ضدهوایی ایران به مقابله با جنگنده‌های دشمن پرداخت و یك فروند از آنها را مورد هدف قرار داد و ساقط كرد . رزمندگان با تثبیت مواضع متصرقه خود و به غنیمت گرفتن مهمات دشمن ، مقدمات آزادی شهر ماووت را فراهم كردند و این شهر در یك قدمی آزادی قرار گرفت . یگان مهندسی _ رزمی با تمام امكانات تلاش كرد تا جاده‌هایی را برای عبور خودروها به منظور تداركات رزمندگان هموار كند .

منبع: خبرگزاری مهر

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo