شهید آوینی


نوجوانان آمريكايي حق دارند كه بدانند در عراق چه مي‌گذرد
واقعيتي ناراحت كننده اما بسيار محتمل اين است كه نوجواناني كه امروز 15 يا 16 سال دارند ظرف يكي دو سال آينده به جنگ در عراق اعزام شوند، پس اگر قرار است آنها زندگي خود را به خطر اندازند، مطمئنا اين حق را هم خواهند داشت كه ببينند در عراق چه مي‌گذرد.

به نقل از خبرگزاري رويترز، اقدام اتحاديه تصاوير متحرك آمريكا در محدود ساختن تماشاي فيلم "فارنهايت11/9" براي افراد زير 17 سال مورد اعتراض مايكل مور كارگردان، و "لايون گيت فيلمز" پخش كننده اين فيلم قرار گرفت.
اتحاديه مزبور كه كار درجه بندي فيلم‌ها را انجام مي‌دهد، در آستانه نمايش عمومي مستند مايكل مور در سينما‌هاي آمريكا، درجه اين فيلم را R (محدود) اعلام كرد كه در نتيجه افراد زير 17 سال از تماشاي اين فيلم منع مي‌شوند، مگر آن كه به همراه والدين يا يك بزرگتر به سينما بروند.
فيلم " فارنهايت 11/9" كه شديدا سياست‌هاي جرج بوش رئيس جمهور آمريكا را در قبال جنگ عراق و مبارزه با تروريسم مورد حمله قرار مي‌دهد، قرار است از 25 ژوئن (5تير) در هزار سالن سينما در آمريكا به نمايش درآيد كه گسترده‌ترين نمايش عمومي براي يك فيلم مستند در تاريخ اين كشور محسوب مي‌شود.

از سوي ديگر موضوع ملتهب فيلم و تاثيري كه مي‌تواند بر انتخابات رياست جمهوري آتي در آمريكا داشته باشد، آن را در مركز توجهات قرار داده و سبب شده كه بسياري فروش بالايي را از هم اكنون براي آن پيش‌بيني كنند. اين در حالي است تماشاگران آمريكايي از فيلم قبلي مور با نام" بولينگ براي كلمباين" كه يك فيلم مستند و انتقادي نسبت به حمل اسلحه در آمريكا بود نيز استقبال خوبي به عمل آورده بودند.
با اين همه و علي‌رغم پيش‌بيني‌هاي اميدوار كننده براي اكران عمومي اين فيلم، براي رساندن فيلم به پرده سينما‌ها، آن هم پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري در آمريكا، مور و شركت ميراماكس تهيه كننده فيلم موانع بسياري را پشت ير گذاشتند كه از جمله آنها مي‌توان به مخالف كمپاني ديزني با پخش اين فيلم توسط ميراماكس در آمريكا اشاره كرد؛ چرا كه ميراماكس يكي از شركت‌هاي تابع ديزني است.
در حال حاضر مايكل مور و كمپاني لايون گيت كه نهايتا پخش اين فيلم را برعهده گرفته معتقدند كه درجه‌بندي فوق بسيار غير‌عادلانه است و سبب مي‌شود كه فيلم بسياري از تماشاگران بالقوه خود را از دست بدهد.
تام اورتنبرگ رئيس لايون گيت كه به اعطاي درجه R به اين فيلم به سبب زبان خشن و خشونت صحنه‌هاي آن معترض است مي‌گويد: به گمان من درجه R براي اين فيلم اشتباه و نامناسب است. ما در چند روز باقي مانده تا نمايش فيلم تمام تلاش خود را به كار خواهيم گرفت تا اين درجه را به pg-13 (زير 13 سال به همراه والدين) تغيير دهيم، تا فيلم بتواند با مخاطبان گسترده‌تري ارتباط برقرار كند.
مايكل مور نيز مي‌گويد اين واقعيتي ناراحت كننده اما بسيار محتمل است كه از نوجواناني كه امروز 15 يا 16 سال دارند ظرف يكي دو سال آينده خواسته شود كه در عراق مشغول خدمت شوند. پس اگر آنها از اين بلوغ برخورداند كه به جنگ اعزام شوند و زندگي خود را به خطر اندازند، مطمئنا اين حق را هم خواهند داشت كه ببينند در عراق چه مي‌گذرد.
هنوز مشخص نيست كه تلاش‌هاي مور و پخش كننده فيلم او تا چه حد نتيجه بدهد اما يك مسئول اتحاديه تصاوير متحرك آمريكا مي‌گويد: در صورتي كه مور با تغييراتي در فيلم خود موافقت نكند مطمئنا اين فيلم با درجه R به نمايش درخواهد آمد.
اورتنبرگ دليل درجه بندي فيلم فارنهايت را آن هم در شرايطي كه معمولا فيلم‌هاي مستند بدون درجه‌اي خاص به نمايش در‌مي‌ آيند، اكران عمومي وسيع اين فيلم ذكر مي‌كند، اما با اين همه نمي‌توان انگيزه‌هاي سياسي در پشت اين تصميم‌گيري را ناديده انگاشت.
جاناتان شرينگ يكي ديگر از دست اندركاران صنعت فيلمسازي در آمريكا نيز در عين حال كه تصاوير خشونت آميز و به تصوير كشيدن جزييات بي پرده از حوادث جنگ را دليل درجه‌بندي و محدود سازي اين فيلم معرفي مي‌كند، مي‌پذيرد كه صحنه‌هاي اين فيلم از آنچه در تصاوير و گزارش‌هاي شبانه تلويزيون از جنگ پخش مي‌شود چيز بيشتري ندارد.
يادآوري مي‌شود فيلم فارنهايت 11/9 كه به انتقاد از سياست‌هاي جنگ طلبانه جورج بوش رويس جمهور آمريكا و افشاي روابط پنهاني او با بن لادن و خانواده‌هاي ذي‌نفوذ در عربستان سعودي مي‌پردازد،امسال برنده نخل طلاي پنجاه و هفتمين جشنواره فيلم كن شد.
مور پيشتر نيز به هنگام دريافت اسكار بهترين فيلم مستند براي "بولينگ براي كلمباين" كه همزمان با آغاز جنگ در عراق برگزار مي‌شد، سياست‌هاي جورج بوش را شديدا مورد حمله قرار داده و از وي خواسته بود كه در مقابل اعمال خود شرمگين باشد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo