شهید آوینی


وجودقدیمی‌ترین نسخه خطی قرآن در چین


 این قرآن دست‌نویس كه در صندوقچه‌ای در مسجد ژیزی در منطقه خودمختار سالار در استان كینگهای چین نگهداری می‌شود، در معرض پوسیدگی، فساد و سرقت قرار دارد.

ما كینگ، مدیر اداره مذاهب ناحیه ژون‌هوا، گفت «اگر از این قرآن به خوبی حفاظت نشود، تا 10 سال آینده چیزی از آن باقی نمی‌ماند.» متن این قرآن روی 680 صفحه و در سی جلد (هر جلد برای یك جزء از قرآن) به زبان عربی نوشته شده است و روكش هر جلد از جنس ابریشم ساخته شده است. این قرآن، تنها نسخه خطی قرآن موجود در چین است كه توسط مسلمانان كشورهای عربی نوشته شده است. بر اساس یك افسانه قدیمی، اجداد قبایل سالار كه یكی از 55 اقلیت قومی موجود در چین هستند، در قرن 13 میلادی سرزمین مادری خود در آسیای مركزی را ترك كردند و به همراه شتر سفیدی كه قرآن بار آن كرده بودند از ظلم و جور حكام محلی فرار كردند. هنگامی كه این گروه پس از سفری طولانی به ناحیه ژون‌‌هوا در چین می‌رسند، شتر سفید ناپدید می‌شود و در جای شتر چشمه‌ای از زمین می‌جوشد. قوم سالار نیز نام شتر را روی این چشمه می‌گذارند و در اطراف آن ساكن می‌شوند. اكنون تصور می‌رود كه این قرآن خطی توسط اجداد قوم سالار به چین آورده شده باشد.

این قرآن خطی در سال 1994 برای نمایش به سوریه فرستاده شد و با استقبال و تحسین جهان عرب روبرو شد. سپس این قرآن برای حفاظت بهتر به پكن منتقل شد، اما پس از چندی به درخواست مردم ناحیه سالار به كینگهای بازگردانده شد. گروهی از مردم پیشنهاد می‌كنند مقامات محلی موزه‌ای برای نمایش این قرآن و دیگر آثار هنری و باستانی مذهبی بسازند. چین با كمبود متخصصان مرمت كتب قدیمی و باستانی روبرو است، به طوری كه در سرتاسر این كشور پرجمعیت تنها 100 كارشناس مرمت نسخ خطی وجود دارد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo