شهید آوینی


سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم مطهر امام (ره)
حرم مطهر امام خمینی (رض) امروز با حضور پرشور مردم در مراسم پانزدهمین سالگرد ارتحال خمینی روح خدا ، به صحنه پرشکوه ابراز وفاداری ملت ایران به آرمان های سعادت آفرین خمینی کبیر تبدیل شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی دراین اجتماع عظیم، با تشریح شاخص های مکتب سیاسی امام خمینی، به عنوان عامل تسلیم ناپذیری ملت ایران تاکید کردند: با وجود همه تلاشهای مراکز استکبار ، امام و مکتب سیاسی ایشان ، در میان ملت ایران ، امت اسلامی و جامعه بشری زنده است  و همچنان، منشاء آثار بزرگ و ماندگاری در ایران و جهان خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب ، با اشاره به موفقیت امام خمینی در تشکیل نظام اسلامی  و عینیت بخشیدن به مکتب سیاسی خویش افزودند: مکتب امام، حرفهای نو  و سعادت آفرینی دارد که بشریت، همیشه  تشنه آنها است و به همین علت هیچ گاه کهنه نخواهد شد.

ایشان در تبیین شاخص های مکتب سیاسی امام به "توام بودن سیاست و معنویت" اشاره کردند و افزودند: در نگاه امام، سیاست و عرفان و قدرت و اخلاق ، کاملا در هم تنیده است و این معیار و شاخص، دقیقا در مقابل سیاست کهنه شده غربی ها مبنی بر جدایی دین از سیاست و تفکیک قدرت از اخلاق و معنویت قراردارد.

حضرت آیت الله خامنه ای، عمل به تکلیف الهی را انگیزه اصلی  تمام تلاشها و اقدامات امام برشمردند  و خاطر نشان کردند : امام، عمل به وظیفه الهی را کلید سعادت می دانست و به همین علت در هیچ موقعیتی مایوس، مغرور، مردد ، متزلزل یا خسته  نمی شد و با تکیه بر شریعت اسلامی، پیروزی در عرصه های مختلف را دنبال می کرد.

ایشان، پدیده استعمار، حکومتهای استبدادی مارکسیستی،  سلطه طلبی و رواج انواع فسادهای فردی و اجتماعی را از نتایج ملموس ستیز تمدن غربی با معنویت و اخلاق و جدایی سیاست و قدرت از دین دانستند و افزودند: شکنجه هایی که این روزها در زندان ابوغریب و دیگر زندانهای عراق ،  بشریت را به وحشت انداخته است ، نتیجه اجتناب ناپذیر دوری قدرت از اخلاق وارزش های انسانی است.

رهبر معظم انقلاب، اعتقاد راسخ  و صادقانه به نقش مردم را دومین شاخص مکتب سیاسی امام خمینی بر شمردند و افزودند: دردیدگاه امام ، مردمسالاری از متن دین اسلام گرفته شده است نه از مکاتب غربی و به این دلیل در مکتب سیاسی امام، مردم هم دارای ارزش و کرامتند و هم در اداره جامعه، نقش تعین کننده ایفا می کنند.

ایشان در همین زمینه افزودند: در مردمسالاری حقیقی که امام ارائه کرد رای  و خواست مردم علاوه بر تاثیر عمیق در اداره جامعه، نوعی اقتدار به نظام سیاسی می بخشد و امام با تکیه بر قدرت اراده پولادین مردم، در مقابل همه قدرتهای جهانی ایستاد.

رهبر معظم انقلاب ، دموکراسی مورد ادعای آمریکا را، اغواگری و فریب خواندند و افزودند: رییس جمهور آمریکا، وقیحانه ادعا می کند که رسالت گسترش دمکراسی و حقوق بشر بر دوش او گذاشته شده است اما جهانیان این روزها دمکراسی و حقوق انسانی مورد  نظرآمریکا را در جنایات شارون ،  رفتار تحقیرآمیز با ملت های فلسطین، عراق و افغانستان و شکنجه ضد بشری زندانیان ابوغریب و گوانتانامو بخوبی مشاهده می کند.

حضرت آیت الله خامنه ای  نگاه بین المللی و جهانی را ،  سومین شاخص مکتب سیاسی امام خمینی خواندند و افزودند: امام عزت و استقلال و سرافرازی را  نه فقط برای ملت ایران، بلکه برای امت اسلامی و همه بشریت می خواست ،  البته امام بر خلاف کسانی که رسالت جهانی مورد ادعای خود را  با لشکرکشی به کشورها و شکنجه  وترور و  جنایت دنبال می کنند،  اهداف خود را بدرستی در افکار عمومی مسلمانان و جهانیان تشریح و تبیین می کرد و ملتها را به بیداری و آگاهی فرا می خواند.

ایشان، حیات دوباره ملت فلسطین، پیروزی ملت لبنان بر ارتش رژیم صهیونیستی، احساس عزت توده های مسلمان و اعتماد به نفس " نخبگان، جوانان و روشنفکران مسلمان" را  از نتایج نگاه جهانی مکتب سیاسی امام خمینی بر شمردند و افزودند: براساس مکتب امام ، هیچ مسلمانی نمی تواند در مقابل اوضاع دردناک فلسطین و دیگر جنایات استکبار در جهان بی اعتنا باشد.

رهبر معظم انقلاب ،  پاسداری از ارزش ها را چهارمین شاخص مکتب سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برشمردند و افزودند : تبیین صحیح مساله  ولایت فقیه، مظهر پاسداری امام خمینی از ارزشهای اسلامی محسوب می شود.

حضرت آیت الله خامنه ای  با اشاره به برداشت های غلط و تبلیغات سوئی که از اول پیروزی انقلاب تاکنون در برخورد با موضوع ولایت فقیه وجود داشته است خاطر نشان کردند: دشمنان و عده ای ازمجذوبان آنها، سعی می کنند ولایت فقیه را، به دروغ، حکومت مطلقه فردی بنامند اما ولایت فقیه براساس قانون اساسی، نافی مسوولیتهای ارکان نظام نیست و مسوولیتهای دستگاههای مختلف، قابل سلب کردن نیست.

ایشان ،  جایگاه ولایت فقیه، را جایگاه مهندسی نظام، جلوگیری از انحراف به چپ و راست و حفظ جهت صحیح کشور بر شمردند و تاکید کردند : ولایت فقیه بر خلاف برخی برداشت ها، امری تشریفاتی نیست ضمن آنکه نقش حاکمیت اجرایی، تفنینی و قضایی را هم بر عهده ندارد بلکه پاسدار و دیده بان حرکت کلی نظام به سمت تحقق اهداف آرمانی است.

حضرت آیت الله خامنه ای دیدگاه امام درباره ولایت فقیه را برگرفته از متن فقه اسلام خواندند و خاطرنشان کردند: در همه ادوار تاریخ شیعه، فقهای بزرگوار، ولایت فقیه را بعنوان یکی از مسلمات  فقه اسلام ، می شناختند اما فرصت تحقق این مساله را پیدا نمی کردند.

ایشان با اشاره به بهره مندی ولایت فقیه از ضابطه های دینی و رای و خواست مردم افزودند: علم و تقوا و درایت، ضابطه های اصلی ولایت فقیه است زیرا علم، آگاهی می آورد، تقوا، ولی فقیه را شجاع می سازد و درایت، مصالح و منافع کشور و ملت را تامین خواهد کرد.

ایشان باتاکید بر اهمیت بی بدیل ضابطه ها و معیارهای یاد شده خاطر نشان کردند: شخصی که در این مسوولیت بسیار حساس و مهم قرار می گیرد، اگر یکی از این معیارها را از دست بدهد دیگر ولی فقیه نیست حتی اگر همه مردم هم او را قبول داشته باشند.

حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین نقش مردم در مقوله ولایت فقیه افزودند : کسی که دارای علم و تقوا و درایت است از طریق رای مردم  و به وسیله مجلس خبرگان انتخاب می شود یعنی حق انتخاب با مردم است.

ایشان ترکیب زیبای ضوابط دینی و آرای مردم را در حساسترین جایگاه نظام یعنی ولایت فقیه ،  نتیجه تلاش امام خمینی خواندند و افزودند: بدیهی است که دشمنان ملت از چنین مسله ای  ناخرسند باشند و همواره  و در هر فرصتی مساله ولایت فقیه را مورد حمله قرار دهند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ، عدالت اجتماعی را پنجمین شاخص و از مهم ترین خطوط مکتب سیاسی امام برشمردند و افزودند: عدالت اجتماعی باید در قوانین، اقدامات اجرایی و همه برنامه های حکومتی اصل قرا گیرد و پر کردن شکاف طبقاتی بعنوان مهم ترین و دشوارترین وظیفه مسوولان، در حرکت همه دستگاهها باید پیگیری شود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به وفاداری ملت ایران به مکتب سیاسی امام خمینی افزودند: پیشرفت مستمر نظام اسلامی و مردمی ایران در 25 سال اخیر، مرهون این وفاداری بوده است و هر جا کمبود و نقصی وجود داشته و دارد از کم کاری برخی مسوولان ناشی شده است.

ایشان، ملت ایران را پرچمدار اسلام، شجاعت، نوآوری سیاسی و تلاش و پیشرفت خواندند و افزودند: دشمن با همه فعالیت های خود، قادر نیست دستاوردهای مختلف ملت ایران و نظام اسلامی را کمرنگ کند  و به فضل پروردگار روند پیشرفت ملت ایران با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: آمریکا برای مقابله با پرچمداری ایران در جهان اسلام، تلاش کرد طالبان را بعنوان یک نسخه بدلی و سرتا پا غلط از نظام اسلامی، در افکار عمومی مسلمانان مطرح کند  اما این کاریکاتور خنده آور نتوانست پرچم اسلام خواهی را از دست ملت ایران در بیاورد و این ملت همچنان پیشتاز دین خواهی و وفاداری به اسلام است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به پرهیز جمهوری اسلامی ایران از تنش آفرینی  خاطر نشان کردند: ما ضمن حفظ استقلال کامل خود، بدنبال جنجال نمی رویم اما همچنان با ظلم مخالفیم  و از مظلوم اعلام حمایت می کنیم به همین لحاظ، جنایات صهیونیستها در فلسطین و حمایت آمریکا از این جنایات را به شدت محکومت می نماییم.

ایشان همچنین با رد ادعای آمریکایی ها درباره دخالت ایران در اوضاع عراق افزودند: ما معتقدیم رای ملت عراق باید، سرنوشت این کشور را تعیین کند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به رهبری دینی و سیاسی در عراق خاطرنشان کردند: در عراق نخبگان فرهنگی، دینی و سیاسی زیادی وجود دارد و ما معتقدیم اشغالگران عراق حق ندارند حتی یک نفر را به عنوان مسوول معین کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شکست آمریکا در عراق تاکید کردند : اشغالگران هر روز با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد و باید بدون حتی یک روز تاخیر، عراق را ترک کنند.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo