شهید آوینی
 
فیلمساز اسرائیلی جایزه‌اش را به مردم فلسطین هدیه كرد
"كرن یدایا" فیلمساز زن اسرائیلی پس از آن كه جایزه دوربین طلایی جشنواره فیلم كن را برای فیلم "اور" دریافت داشت، آن را به مردم فلسطین و دیگر انسان‌هایی كه در زیر یوغ اسارت گرفتارند اهدا كرد.

به نقل از پایگاه اینترنتی پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم كن كرن یدایا پس از آن كه شنبه شب جایزه خود را دریافت داشت طی سخنانی گفت: از همه شما متشكرم... من می‌خواهم كه این فیلم را از اعماق قلبم به تمامی مردمی كه آزاد نیستند، و به آنانی كه در اسارت به سر می‌برند تقدیم كنم...گفتن این جملات برای من مشكل است چرا كه من از اسرائیل می‌آیم و ما مسئول اسارت بیش از 3میلیون فلسطینی هستیم.
این فیلمساز در ادامه گفت: من كشورم را دوست دارم. ولی درباره واژه «كشور» توضیح نداد و نگفت كه با وجود كشور كهن فلسطین، مقصود او كدام كشور است؟ درعین حال سخنانش را چنین ادامه داد: اما از شما خواهش می‌كنم به مردم فلسطین كمك كنید. كسان بسیاری در اسرائیل هستند كه با این اشغالگری مبارزه می‌كنند.

فیلم یدایا داستان زندگی دختری جوان به نام "اور" را به همراه مادرش در آپارتمانی كوچك در تل آویو روایت می‌كند. مادر او برای گذران زندگی به تن‌فروشی روی آورده و دختر برای رهایی مادرش از این زندگانی نكبت‌بار تلاش می‌كند اما از دست او نیز كاری ساخته نیست.
این فیلمساز اسرائیلی همچنین در گفت و گو با روزنامه فرانسوی لوموند در روز شنبه یاد آور شد كه او بار‌ها از همكاری با تلویزیون دولتی اسرائیل سر باز زده است چرا كه به گفته او آنها سینما را "پوشیده در لباسی نظامی" می‌پسندند.
یدایا می‌افزاید: من می‌خواهم سینمایی متفاوت را خلق كنم كه سیاست‌های اسرائیل و اشغال اراضی فلسطین را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo