شهید آوینی
 
عبور ستون تانك‌های آمریكایی از كنار حرمین كربلا

در ادامه نبرد بین نیروهای خارجی به رهبری آمریکا و شبه‌نظامیان طرفدار مقتدی صدر، از روحانیون تندرو شیعه، در نقاط مختلف عراق، تانک‌های آمریکایی در کربلا به حرکت در آمده‌اند.

براساس اطلاعیه منابع نظامی آمریکا، سربازان آمریکایی با شبه‌نظامیان مسلح شیعه در عراق درگیر شده‌اند و گزارش شده است که ستونی شامل حدود ده دستگاه تانک آمریکایی هنگام حرکت به سوی مواضع خود از نزدیکی حرم‌های امام حسین و حضرت عباس عبور کرده است.

به گزارش «بی.بی.سی»، منابع بیمارستانی در کربلا از کشته شدن یک شبه‌نظامی شیعه و زخمی شدن حدود سی نفر دیگر، که اکثرا غیرنظامی بودند، خبر داده‌اند. اوضاع شهر نجف در روز یکشنبه و در پی نبردهای شدید روز قبل آرام گزارش شده است.

در جنوب عراق، نیروهای ایتالیایی قرارگاه خود در شهر ناصریه را که روز جمعه هدف حمله شبه نظامیان قرار گرفته بود، تخلیه کرده‌اند.ظاهرا دو تن از مقامات ائتلاف در محل باقی مانده‌اند و گزارش شده است که نبردهای پراکنده بین نظامیان ایتالیایی و شبه‌نظامیان ادامه داشته که طی آن چهار سرباز ایتالیایی زخمی شده‌اند.

در شهر بصره، به سوی مقر نیروهای بریتانیایی خمپاره پرتاب شده است. بر اساس گزارش های رسیده، این گلوله خمپاره به یک خانه اصابت کرد و در اثر آن، دست کم سه عضو یک خانواده کشته شدند.نبرد بین شبه‌نظامیان شیعه و نیروهای نظامی خارجی در خلال روز شنبه و بامداد یکشنبه نیز ادامه داشته است.

براساس اطلاعیه منابع نظامی آمریکا، در زدوخورد بین نیروهای نظامی آمریکایی و گروهی از شبه نظامیان سپاه مهدی در منطقه شهرک صدر در بغداد، 18 تن از شبه‌نظامیان کشته و گروهی از آنان زخمی شدند. همچنین، درگیری مسلحانه در شهر کربلا روی داد و محل آن در نزدیکی منطقه حرم در این شهر گزارش شده بود.در این درگیری دست کم سه نفر کشته شدند و منابع بیمارستانی از زخمی شدن چندین نفر دیگر خبر داده اند.

در روز جمعه، نیز نبرد سنگینی بین شیعیان و نیروهای آمریکایی در نجف روی داده بود و خبرنگاران گفته اند که شامگاه شنبه، صدای انفجار شدیدی در نجف شنیده شد. همچنین، شبه‌نظامیان مسلح به گروهی از سربازان بریتانیایی که از بصره عازم اماره بودند حمله کردند و در زدوخورد بین دو طرف، حدود 20 شبه نظامی کشته و دو سرباز بریتانیایی زخمی شدند.

همچنین، در شهر ناصریه بین نیروهای ایتالیایی و شبه نظامیان شیعه درگیری روی داد و به گفته پلیس محلی دست کم دو کشته برجای نهاد. طرفداران مقتدی صدر، که آمریکاییان به دلیل ارتباط وی با قتل یک روحانی شیعه در سال گذشته درصدد بازداشت وی هستند، ماه قبل به مخالفت مسلحانه علیه نیروهای خارجی در عراق دست زدند.

همزمان، از ایران و کویت گزارش شده است که گروهی از روحانیون شیعه از آمریکا خواسته‌اند، نیروهای نظامی خود را از نجف خارج کند


Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo