شهید آوینی



سالانه یك میلیارد یورو توسط سیگارى‌ها در ایران دود می‌شود

یک عضو کمیته کشورى کنترل دخانیات، روز یکشنبه در جریان «کارگاه توجیهی و مشورتی پیشگیرى از اعتیاد نوجوانان»، گفت که در ایران، سالانه هزار میلیارد تومان توسط سیگارى‌ها دود می‌شود.

حسن آذرى‌پور، با اشاره به آمارهاى موجود در ایران و سایر کشورهاى جهان در مورد استعمال دخانیات، گفت: شایع‌ترین سن استعمال دخانیات در کشور 24ـ 15 سال است و دو سوم افراد سیگارى در کشور، کشیدن اولین سیگار خود را در این سنین تجربه کرده‌اند.

وى افزود: در پنج سال آینده، جمعیتی بالغ بر 3/70 میلیون نفر خواهیم داشت که حدود 26 میلیون نفر آن افراد زیر 15 خواهند بود، لذا این جمعیت می‌تواند بازار ایده‌آلی براى شرکت‌هاى جهانی تولید دخانیات و محصولات آنها باشد.

به گفته وى، دو سوم سیگارهاى مصرفی در ایران، سیگارهاى قاچاق هستند و منشأ یک سوم آتش‌سوزى‌هاى تهران، ته‌سیگارهاى نیمه روشن بوده است. آذرى‌پور، اضافه کرد: باتوجه به هزینه درمان و اینکه بین آغاز استعمال دخانیات و بروز علایم بیماری‌ها معمولا فاصله زمانی 10ـ15 سال وجود دارد، هزینه‌هاى بهداشتی مصرف دخانیات 2 تا 3 برابر میزان مصرف آن تخمین زده می‌شود. وى، با بیان اینکه «بیشتر دخترها و پسرها اولین بار در سن زیر 18 سال به خریدن سیگار اقدام کرده‌اند»، از مراجع قانونی خواستار منع فروش سیگار به نوجوانان در این گروه سنی شد. آذرى‌پور، از بین بردن باورهاى غلط از جمله رفع عصبانیت، رفع خستگی، رفع دلشوره و تقویت ذهن را ضرورى دانست.

در این کارگاه همچنین عنوان شد طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، سالانه چهار میلیون نفر بر اثر ابتلا به بیماریهاى ناشی از استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و هر هفت ثانیه یک مورد مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات در جهان اتفاق می‌افتد. در ایران نیز حدودا هر 10 دقیقه یک مورد مرگ ناشی از مصرف دخانیات برآورد شده و چنانچه اقدامی در جهت کنترل آن صورت نپذیرد، در 10 سال آینده این میزان به یک نفر در 5/2 دقیقه خواهد رسید.

 

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo