شهید آوینی



برگزاری همایش بین المللی «ملاصدرا و حکمت متعالیه »

دومین همایش بین المللی «ملاصدرا و حکمت متعالیه » همزمان با چهارصد و چهل و چهارمین سال ولادت این حکیم ایرانی از اول خردادماه سال جارى به مدت پنج روز در تهران برگزار می شود.
سید محمد خامنه اى  رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، روز یکشنبه در نشستی باخبرنگاران گفت : تاکنون ۴۸۵ مقاله و اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد که ازاین تعداد۱۸۵ مقاله خارجی و بقیه داخلی است .
وى ، آشنایی فیلسوفان و اندیشمندان داخلی با همتایان خارجی و فراهم شدن عرصه براى بحث و تبادل افکار را از جمله اهداف این همایش عنوان کرد. خامنه اى ، فلسفه ملاصدرا را فلسفه اى پویا و زنده دانست و گفت : فلسفه ملاصدرا می تواند بسیارى از مشکلات فلسفی جهان بویژه غرب را حل کند.
به اعتقاد وى ، فلسفه غربی نه تنها مشکل ما را حل نمی کند بلکه مشکلی نیز بر مشکلاتمان می افزاید. وى گفت : برگزارى نخستین همایش ملاصدرا درسال ۷۸ تاثیر گسترده اى در معرفی شخصیت و آثار وى داشت و مورد استقبال فراوان اندیشمندان و محققان داخلی و خارجی قرار گرفت .
خامنه اى گفت : شمارى از کتابهاى ملاصدرا در این بنیاد به چند زبان از جمله انگلیسی ، فرانسه ، اسپانیایی و روسی ترجمه شده است .
صدرالدین محمد شیرازى معروف به "صدرالمتالهین " ملاصدرا ، پایه گذار مکتبی به نام حکمت متعالیه است که به سال ۹۷۹ قمرى درشیراز چشم به جهان گشود و درسال ۱۰۵۰ قمرى نیز درگذشت .

وى که به عنوان پایه گذار فلسفه جدید شناخته می شود، آثارى بسیارى را از جمله ،«التوحید» ، «العلم اصول کافی» نگاشته است .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo