شهید آوینی


 

آمریکا:ایران بزرگترین حامی تروریسم در جهان

وزارت امورخارجه آمریكا، جمهوری اسلامی را بزرگترین حامی تروریسم در جهان توصیف كرده است.

به گزارش رادیو فردا وزارت امور خارجه آمریكا همچون سالهای گذشته، در گزارش سالانه خود درباره الگوهای تروریسم جهانی ایران را صادر كننده عمده تروریسم شناخته و جمهوری اسلامی را به ترغیب حمله های تروریستی در سراسر خاورمیانه بویژه اسرائیل متهم كرده است.

در گزارش گفته شده ایران فعالترین دولت حامی تروریسم در سال 2003 بود و سرویسهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی همچنان مسئول حمایت از گروههای تندرو هستند. در ادامه گزارش آمده است ایران نتوانسته به تعهدات خود در زمینه اقدام علیه شبكه القاعده اسامه بن لادن عمل كند.

به ادعای آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات ایران در طراحی و حمایت از عملیات تروریستی دست داشتند و همچون گذشته گروههای متعددی را به استفاده از تروریسم برای ترغیب اهداف خود تشویق كرده اند. بارزترین نمونه های این قبیل اقدامات، تداوم حمایت مالی و تسلیحاتی حكومت ایران از گروههای فلسطینی، تلاش برای اختلال در عملیات ائتلاف تحت رهبری آمریكا در عراق و خودداری ایران از تحویل عناصری از شبكه القاعده است كه ایران می گوید آنها را در بازداشت دارد.

بنابراین گزارش، در طول سال 2003 ایران نقش عمده ای در تشویق فعالیتهای ضد اسرائیلی داشت. چه در سطح شعار دادن و چه در سطح عملیاتی. حزب الله لبنان، حماس جهاد اسلامی، جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، فرماندهی كل، از جمله گروههایی هستند كه از سوی ایران ترغیب و تشویق می شوند. همه این گروهها از نظر واشنگتن در فهرست سازمانهای تروریستی خارجی قرار دارند و مورد تحریمند.

در گزارش آمده مقامات ایران فلسطینیها را به انجام عملیات انتحاری علیه شهروندان اسرائیلی تشویق می كنند و در ادامه گفته های رهبری مذهبی و محافظه كار ایران نقل شده كه از عراقیها خواسته اند در مبارزه با ائتلاف تحت رهبری آمریكا در عراق از الگوی حمله های انتحاری تبعیت كنند.

همچنین در گزارش گفته شده كه پس از سقوط صدام حسین در ماه آوریل سال گذشته، عوامل جمهوری اسلامی كوشیدند در میان شیعیان در جنوب عراق و همینطور شیعیان درون دولت، در رابطه با اشغال، بذر نارضایتی بپاشند. در مورد دیگر كشورهای خاورمیانه در گزارش وزارت امور خارجه آمریكا، به استثنای سوریه و لبنان، از تلاشهای مثبت كشورها برای مقابله با تروریسم در سال 2003 بویژه تلاشهای دولت عربستان سعودی تمجید شده است

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo