شهید آوینی


 

به مناسبت سالروز شهادت سردار رشید سپاه اسلام ، محسن وزوایی

محسن وزوائی در پنجم مرداد ماه 1339 در تهران متولد شد . شش ساله بود كه قدم در راه تحصیل علم گذاشت . او پس از اتمام دوره ابتدائی دوره متوسطه رادردبیرستان دكتر هشترودی به پایان رساند ودر سال 1355به دانشگاه راه یافت ودر رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف مشغول به تحصیل شد .

شهید وزوائی از كودكی بدلیل اینكه پدرش همرزم آیت الله كاشانی بود با الفبای سیاسی آشنا شد .اوبا شناختی كه از سیاست پیدا كرده بود و نیزشناخت صحیحی از مكتب اسلام داشت در دانشگاه از طیف گونان و منحرف سیاسی پرهیز می كرد تا اینكه با تشكیل انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه به این انجمن می پیوندد.

شهید وزوائی همزمان با شركت در فعالیت های سیاسی و عقیدتی از سال 1356 مسئولیت هدایت مبارزات دانشجویی را در دانشگاه شریف ، علیه رژیم پهلوی را به عهده داشت . او در روزهای پر تلاطم انقلاب نقش حساس هدایت را بردوش می كشید و از تظاهرات 17 شهریور 1357 تا ورود امام به ایران همه جا به عنوان جلو دار و هدایت كننده تظاهرات و تشكل های دانشجوئی بود .همجنین وی در درگیری های مسلحانه و سرنوشت ساز 19 تا 22 بهمن 1357 حضوری پر ثمر داشت و در تصرف دو پادگان مهم جمشیدیه و عشرت آباد شهامت بالائی نشان داد .

با پیروزی انقلاب اسلامی و تشكیل جهاد سازندگی شهید وزوائی به عضویت این جهاد در آمد و برای خدمت به مردم راهی لرستان شد . وی پس از انقلاب علاوه بر جهاد در بیشترارگان هااز جمله كمیته ، بسیج و آموزش و پرورش خدمت كرد.

به دنبال تلاش های سازشكارانه دولت موقت واعتراض اقشار مختلف مردم شهید محسن وزوائی از كردستان به تهران آمد و پس از هماهنگی و برنامه ریزی های لازم با جمعی از دانشجویان پیرو خط امام در روز 13 آبان 1358 سفارت آمریكا را به عنوان لانه جاسوس تسخیر كرد . او با توجه به اینكه تسلط كافی به زبان انگلیسی داشت سخنگوی دانشجویان پیرو خط امام برگزیده می شود و اغلب مصاحبه های رسانه های خارجی توسط وی صورت می گرفت .

شهید وزوائی با تشكیل سپاه به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در می آید و مدتی به عنوان فرمانده مخابرات سپاه انجام وظیفه كرده سپس سرپرستی واحد اطلاعات عملیات به او محول می گردد .

وی به دنبال تجاوز عراق داوطلبانه به جبهه غرب عزیمت می كند كه با ورودش به این منطقه تحولی در این محور پدید می آید . بطوریكه در عملیات سرنوشت ساز پارتیزانی به عنوان فرمانده گردان نهم مسئولیت محور تنگ كورك تا حد فاصل تنگ حاجیان را به عهده می گیرد .

در اردیبهشت 1360طرح آزاد سازی ارتفاعات بازی دراز در دستور كار قرار می گیرد . وزوائی نیز در تمام مراحل شناسائی این حمله حضور می یابد ودر آنجا رابطه صمیمانه با خلبان شهید شیرودی پیدا می كند .

شهید وزوائی در طول جنگ در عملیات های متعدد با مسئولیت های گونان حضور داشت . در 20آذز 60 در عملیات مطلع الفجر ، فرمانده عملیات بود .در سال اسفند سال 60فرمانده گردان حبیب بن مظاهر تیپ تازه تاسیس محمد رسول الله می شود كه در عملیات فتح المبین این گردان نوك عملیات بود . با تاسیس تیپ 10سید الشهدا فرمانده این تیپ می شود .

تیپ 10سید الشهدا در 23 فروردین ماه 1361 وارد عملیات بیت المقدس شده و برای اجرای بهتر عملیات با تیپ حضرت رسول ادغام می شوند . وزوائی نیزفرماندهی محور اصلی را عهده دار می شود .

شهید وزوایی این عاشق وارسته و مجاهد آگاه پس از ماهها مجاهدت و مبارزه با دشمان اسلام و حماسه آفرینی در عملیاتهای متعدد به خصوص بیت المقدس سرانجام در 10اردیبهشت سال 1361 در عملیات بیت المقدس هنگام هدایت نیرو های تحت امر بر اثر اصابت گلوله و تركش به شهادت می رسد .

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo