شهید آوینی

فرار یهودی‌ها از اسراییل به دلیل بحران اقتصادی

به نوشته روزنامه «واشنگتن پست» آمریکا، نبود امنیت و بحران اقتصادی ناشی از انتفاضه ملت فلسطین، روند فرار یهودیان روس‌تبار از اسراییل را تسریع بخشیده است. روزنامه «واشنگتن پست» با اشاره به افزایش روند فرار یهودیان از اسراییل به دلایل ناامنی و وخامت اوضاع اقتصادی این رژیم به ویژه پس از انتفاضه دوم ملت فلسطین در سپتامبر 2000 نوشت: اسراییل بر اساس مهاجرت بنا شد و سران آن معتقدند، سرازیر شدن یهودیان، عامل حیاتی برای بقای این رژیم است.

با توجه به اینکه سرعت رشد جمعیتی میان فلسطینیان سه برابر یهودیان است، در سایه مهاجرت گسترده یهودیان به اسراییل، شمار فلسطینیان داخل اسراییل و کرانه باختری و نوار غزه در طول یک برهه از زمان افزایش خواهد یافت؛ امری که آینده اسراییل را تهدید خواهد کرد.به نوشته «واشنگتن پست»، سال‌های 1990 و 1991 شاهد افزایش میانگین مهاجرت یهودیان به اسراییل بویژه از جمهوری‌های شوروی سابق بود که در این دو سال حدود 375 هزار یهودی به تل‌آویو مهاجرت کردند میانگین مهاجرت سالانه به اسراییل بین 60 تا 80 هزار نفر است اما با آغاز انتقاضه دوم در سپتامبر 2000، روند مهاجرت یهودیان معکوس شد و از ابتدای سال 2001، شمار مهاجرین به اسراییل کاهش یافت و باعث شد میانگین سالانه مهاجرت یهودیان به اسراییل، از 43 هزار نفر در سال قبل آن به 23 هزار نفر کاهش یابد.

ابراهام برکوویتش، یک خاخام یهود در مسکو که مدیر اجرایی اتحادیه اقلیت‌های یهودی در روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق را بر عهده دارد، می‌گوید در حال حاضر روند مهاجرت به اسراییل، شکل معکوسی به خود گرفته است و برعکس روند مهاجرت از اسراییل به خارج تسریع یافته است، هرچند مسؤولان اسراییلی منکر این قضیه می‌شوند.رژیم اسراییل آمارهای جدیدی در مورد شهروندانی که خاک تل‌آویو را ترک کرده‌اند در دست ندارد، اما داده‌های آمار آلمانی و اسراییل فاش کرد که شمار یهودیان روس‌تباری که از اسراییل به آلمان مهاجرت کرده‌اند، بیشتر از شمار یهودیانی است که به اسراییل مهاجرت کرده‌اند.
برکوویتش تصریح کرد، اسراییل و اسراییلی‌ها هر کاری را که می‌توانستند برای نگه داشتن یهودیان انجام دادند اما محال است که یک میلیون یهود را در سایه اقتصاد ضعیف اسراییل و تداوم انتفاضه راضی نگه داشت و مانع از فرار آنها از اسراییل شد.به گفته وی، طی پنج سال گذشته، بیش از 75 هزار یهودی به جمهوری‌های شوروی سابق بازگشته‌اند و این روند ادامه دارد.در سال 2002 که آمار کاملی انجام شد، بیش از 13 هزار یهودی از اسراییل فرار کرده‌اند.
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بیش از 26 درصد یهودیان روس‌تبار در اسراییل در فکر فرار از اسراییل هستند. این در حالی بود که این نسبت پیش از انتفاضه سپتامبر 2000 تنها 6 درصد بود.

آنطوان نوسیک، هنگامی که یک پزشک در مسکو بود و کمتر از 8 دلار در ماه ـ در هنگام فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در دهه نود ـ دریافت می‌کرد، احساس کرد که اسراییل بهترین مکانی است که می‌تواند در آن به آرزوهای خاکستری خود جامه عمل بپوشاند، آزادانه بار سفر بست و به تل‌آویو مهاجرت کرد تا یکی از حدود 800‌هزار یهودی باشد که طی دهه نود میلادی به اسراییل مهاجرت کردند.
اما نوسیک به همراه یهودیان زیادی به دلیل مشکلات اقتصادی اسراییل و کمبود فرصت‌های شغلی و اوضاع نابسامان امنیتی مجبور شد اسراییل را ترک کند.
به نوشته این روزنامه آمریکایی، آمارها نشان می‌دهد که روند مهاجرت به اسراییل سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود برای اولین بار در 15 سال گذشته رسید.
در حالی که مسؤولان اسراییلی ادعا کرده‌اند دلیل کاهش دوستداران مهاجرت به اسراییل دلایل اقتصادی و خشونت و ناامنی نیست.
نوسیک یهودی روس‌تباری که به تازگی از اسراییل فرار کرده است، می‌گوید اگر شخصی خواهان موفقیت است نباید به اسراییل برود زیرا در آنجا بی‌کار خواهد بود و در فضای ناامن باید به سر برد.نوسیک، رییس بزرگترین شرکت خدماتی اینترنتی در روسیه است و نیز سایت اینترنتی یک خبرگزاری را در اختیار دارد.


Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo