شهید آوینی


 

چند تجربه در جذب دانش‌آموزان به آموزش قرآن كریم

در امر آموزش قرآن كریم، در هر مرحله‌ای اعم از آموزش روخوانی و روانخوانی یا مفاهیم و مانند آن، باید سعی شود كه علاقه‌ دانش‌آموزان نسبت به درس و كلاس افزایش یابد و شور و شوقی برای این كار در آنها به وجود آید.

علاوه بر روش‌ها و مهارت‌هایی كه در كتاب‌های روش‌ها ، فنون و مهارت‌های تدریس نوشته شده است ؛ گاه تجربه‌های یك معلم هم می‌تواند برای معلمان و دبیران راه‌گشا باشد تا در حد توان و امكانات در كلاس خود، آنها را اجرا كنند. اسدالله وطنی نویسنده این یادداشت همچنین نوشته است:برگزاری كلاس‌ قرآن خارج از كلاس درس به ویژه در مكان‌هایی غیر از كلاس درس، استفاده از رحل برای تلاوت قرآن كریم، تشویق دانش آموزان به وضو گرفتن برای حضور در كلاس قرآن و بیان ضرب‌المثل‌های قرآنی می‌تواند موجب تشویق دانش‌آموزان و ایجاد تنوع در كلاس‌های قرآن درس شود.
وطنی درباره دیگر تجارب خود در آموزش قرآن به نوجوانان می‌نویسد: حفظ و ترجمه دعاهای قرآنی، بهره گرفتن از داستان‌های انبیا و بیان آنها برای نوجوانان ، برگزاری مسابقه از آثار قلمی دانش‌آموزان و مورد مسائل قرآنی و خواندن احادیثی درباره فضیلت تلاوت قرآن از دیگر راه‌های جذب دانش‌آموزان به كلاس‌های قرآنی است .
وی همچنین نوشته است : خوشنویسی آیات قرآن،‌ بهره‌گیری از حضور علما و استادان قرآنی در كلاس درس، شركت دادن دانش‌آموزان در مجالس و برنامه‌های مساجد محل، سعی در ایجاد خاطره‌ی خوش و تجربه‌ای مثبت از طرق مختلف و توصیه به تمرین اخلاق قرآنی نیز از جمله این راه‌هاست. گفتنی است اسدالله وطنی خود از مدرسین درس قرآن در مقاطع مختلف برای دانش‌آموزان بوده است.

منبع: روزنامه سیاست روز

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo