شهید آوینی


 

فرهنگ واژگان قرآنی منتشر می‌شود
به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی مشهد؛فرهنگ واژگان قرآنی منتشر می‌شود

بنیاد پژوهش‌های اسلامی استان خراسان در یك طرح گسترده و بلند مدت درصدد است تا معجم‌كاملی از الفاظ قرآن را با استفاده از منابع لغوی و تفسیری شیعه و اهل سنت منتشر كند.
جلد هشتم این كتاب لغت كه « المعجم‌فی فقه اللغة القرآن و سر البلاغته» نام دارد در حال ارزیابی نهایی است و به زودی به دست چاپ سپرده می‌شود. علیرضا غفرانی یكی از محققین و پژوهشگران كه در نگارش این معجم همكاری می‌كند گفت : تاكنون هفت جلد از این معجم به چاپ رسیده كه هر جلد آن بیش از 900 صفحه دارد . غفرانی افزود: مراحل نگارش این معجم به این شكل است كه ابتدا تحقیق بر روی هر لغت به یك محقق سپرده می‌شود و سپس محقق ، آن واژه را ریشه‌یابی كرده و در كتب لغوی و تفسیری هر آنچه درباره این واژه آمده باشد را فیش‌برداری می‌كند و سپس این فیش‌ها به آیاتی كه لغت در آن ذكر شده ضمیمه می‌شود.
وی استفاده از تفاسیر قرآنی شیعه و اهل سنت را از خصایص منحصر به فرد این معجم ذكر كرد و افزود: بیش از 90 درصد از كار این معجم با استفاده از كتب تفسیری مختلف تهیه شده كه هم تفاسیر گذشتگان و هم تفاسیر معاصران را شامل می‌شود. غفرانی همچنین گفت : از 15 سال پیش تاكنون كه كار نگارش این معجم را آغاز كرده‌ایم تا اكنون به حرف «ح» رسیده‌ایم و امیدواریم كارنهایی در 25 جلد آماده شود.
گفتنی است این معجم از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی استان خراسان و زیر نظر حجت‌الاسلام محمد واعظ‌زاده خراسانی در حال نگارش است و توسط سازمان چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی منتشر می‌شود.

 

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo