شهید آوینی

 

 افزایش سن ازدواج دختران ایرانی؛
بالا رفتن سن ازدواج و فراموشی ازدواج آسان/فرار دختران از ازدواج 

این روز ها کمتر جوانی تمایل به ازدواج دارد حال این در صورتی است که دختران به دلیل مسکن نداشتن پسران و موقعیت اشتغال و ادامه تحصیلی که دارند دیگر از ازدواج دوری می کنند.
 

چند وقت پیش بود که اعلام شد سن ازدواج دختران به 28 سال و پسران به 29 سال رسیده است اما چگونه شد که ازدواج هایی که در سن 18 تا 20 سالگی برای دختران انجام می‌شد این سال‌ها به مرز 30 سالگی رسیده است؟
این روزها دختران جوان و خانواده‌هایشان اولویت نخستشان ادامه تحصیل و پس از آن یافتن کار است بدیهی است که طی کردن این مراحل یعنی دست یافتن به تحصیلات عالیه و از سوی دیگر یافتن شغل مناسب و پس از آن تازه به فکر ازدواج افتادن سن ازدواج را به آستانه 30 سالگی می‌رساند.
در این میان نیز نبود ازدواج آسان توجه همه را به خود جلب کرده و باید گفت که شرایط مناسب در جامعه کنونی برای ازدواج و تمایل افراد به ازدواج از بین رفته است. حال در این میان گفت و گو‌هایی را با مردم و کارشناسان می خوانید.

نبود ازدواج آسان و نگرانی والدین
 در حال حاضر دختران تمایل کمی به ازدواج دارند و به دلیل نبود شرایط برای ازدواج به این امر روی نیاورده و از ازدواج دوری کرده و ترجیح می دهند که مجرد و در خانه پدر و مادر خود بمانند حال در این راستا والدین ناراضی بوده و نگران آینده فرزندان خود بوده و والدین مسن انتظار دارند که قبل از اینکه از این دنیا بروند در مراسم ازدواج فرزندان خود بوده و در انتخاب همسر آنها را راهنمایی کنند ولی شرایط موجود دختران را از این امر فراری داده است...

*دولت جوانان را حمایت کرده و شرایط ازدواج آسان را فراهم کند
زهرا رسولی اظهار می دارد: با وجود اینکه بیشتر پسران در حال حاضر مسکن نداشته و دختران برایشان سخت است که در خانه اجاره ای زندگی کنند بنابراین تمایل کمتری به ازدواج داشته و سن ازدواج در میان دختران افزایش یافته است.
 در واقع تمایل دختران به دلیل توقعات زیاد دیگر به ازدواج کمتر شده و تصمیم می‌گیرند تا سن 30 سالگی مجرد مانده و بعد در شرایطی کاملاً مناسب ازدواج کنند چرا که باید دولت جوانان را حمایت کرده و شرایط ازدواج آسان را فراهم کند.

 

*فرزندان من دیگر تمایلی به ازدواج ندارند
نرگس ذبیحی مادر 4 فرزند اظهار می دارد: فرزندان من دیگر تمایلی به ازدواج ندارند چون تحصیلاتشان بالا رفته احساس می‌کنند که باید با فردی که تحصیلاتشان در حد آنها یا بالاتر است، ازدواج کنند.
من نگران فرزندانم هستم چرا که دوست ندارم بعد از مرگ من آنها ازدواج کنند و کسی نباشد که در راستای انتخاب همسر و زندگی آنها را راهنمایی کند در واقع باید راهی برای ازدواج آسان شکل گرفته و  جوانان و به خصوص دختران به این امر روی آورند.

* دیدگاه دختران به پسران بد است
لیلا حسینی دختر 25 ساله و دانشجواظهار می‌دارد: جوانان تمایلی به ازدواج ندارند چون احساس می کنند پسران و تأهل برای آنها و آینده و پیشرفتشان سد است.
دیدگاه دختران به پسران خوب نیست و دختران به دنبال آرامش هستند ولی گاهی اوقات وقتی دعوا زن و شوهری را در خانواده‌ای و رفتار نامناسب و خشن مردی را در اطراف خود می بینند از این امر( ازدواج) به طور کلی پشیمان می شوند.
باید فکری برای به وجود آوردن شرایط مناسب برای ازدواج کنند و اینکه آموزش قبل و بعد از ازدواج و مشاوره حتما وجود داشته باشد تا دختران تمایل به ازدواج پیدا کنند.

*کاهش کیفیت زندگی خانوادگی در افزایش سن ازدوج موثر است
محمد مهدی لبیبی، جامعه‌شناس و مدیرکل پژوهش‌های رادیو اظهار می‌دارد: در سال‌های اخیر در دو دهه گذشته شاهد تحولات در نهادهای اجتماعی بودیم که یکی از نهادهایی که بسیار تإثیرپذفته، خانواده است در واقع اگر شرایط فعلی و گذشته خانواده را مقایسه کنیم متوجه تغییرات آن خواهیم شد.
کاهش روابط خویشاوندی، ارتباط خانوادگی، کیفیت زندگی خانوادگی، و افزایش تعداد فرزندان در افزایش سن ازدوج موثر است، ادامه می‌دهد: متوسط سن ازدواج از 18 سال به 21 سال و از 21 به 23 سال و از 25 به 27 سال رسیده است در واقع شاهد افزایش دو ساله و رشد سریع و افزایش غیرطبیعی سن ازدواج در بین دختران و پسران هستیم.
با گذشت زمان، افزایش تسهیلات و اشتغال در میان زنان باعث شده که سن ازدواج در میان آنها بالا برود. در حقیقت در حال حاضر نسل ما نسل انفجار جمعیتی است که متولد دهه 60 در اوج آن هستند.
*فضای اشتغال باز و افزایش سن ازدواج در میان دختران
وی ادامه می دهد: فضای اشتغال باز است و این خود نیز باعث افزایش سن ازدواج در میان دختران شده است و دهه 60 که تعداد بالای جامعه هستند در حال حاضر در زمان ازدواج قرار گرفته ولی با وجود فضای باز ازدواج و تمایل نداشتن به ازدواج، سن ازدواج در میان آنها افزایش یافته است.
 ارزش‌ها در جامعه ما تغییر کرده و دیگر جوانان برای ازدواج تمایل و اشتیاقی ندارند و  از امکانات لازم نیز برخوردار نیستند. همچنین در میان زنان شغل مناسب وجود ندارد که این موضوع در افزایش سن ازواج نیز تاثیرگذار است، معضل تمایل نداشتن به ازدواج جدید نیست و در گذشته نیز این موضوع را داشتیم بلکه نگرش و توقع افراد تغییر کرده است و عاملی برای افزایش سن ازدواج شده است.

 

*کسی نقطه اتهام را به سوی جوانان نگیرد
این جامعه‌شناس و مدیرکل پژوهش‌های رادیو می‌گوید: با وجود توقعاتی که افراد در زندگی دارند دیگر کمتر پیش می‌آید که بخواهند با فرد دیگر زیر یک سقف زندگی کنند که این خود منشاء فساد می‌شود و کل جامعه را نیز دربرمی‌گیرد.
گاهی نیز در ازدواج‌ها ما شاهد طلاق هستیم که خود این موضوع به دلیل بالا رفتن توقعات افراد است، عنوان می کند: راه حل ا ین است که مسئولان و کسانی که با جوانان سروکار دارند به فکر این موضوع بوده و شرایط را برای ازدواج فراهم کنند و کسی نقطه اتهام را به سوی جوانان نگیرد.
در گذشته پدر و مادر احساس مسئولیت بیشتری می‌کردند ولی در حال حاضر این احساس مسئولیت کاهش یافته و فضای سنتی از بین رفته است و مسئولیت پدر و مادر کم نیز شده است. اگر پدر و مادر احساس  مسئولیت بیشتری کنند به طور یقین ما با کاهش مشکلات روبرو خواهیم شد.
* مشکل مسکن و افزایش سن ازدواج
لبیبی ادامه می دهد: اگر فردی در ذهن خود اراده به ازدواج داشته باشد به طور یقین در مقابل تمام مشکلات ایستاده و این کار را انجام می‌دهد ولی در حال حاضر تمایل جوانان به ازدواج کم شده است و مشکلاتی مانند مسکن نیز در این راستا وجود دارد که سن ازدواج را بالا برده است.
تحولات در دنیا و به خصوص در زندگی‌ها باعث شده که ما با افزایش سن ازدواج روبرو شویم همچین افراد به دلیل اینکه می‌ترسند در آینده فرزندی ناسالم داشته باشند تن به ازدواج نداده و شوقی برای این کار ندارند.

*گسترش تحصیلات دانشگاهی برای دختران سن ازدواج را در بین آنها افزایش داده است
در این راستا نیز مجید ابهری، آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری اظهار می‌دارد: ازدواج یکی از مراحل حساس تصمیم‌گیری در زندگی هر مرد و زن است، در این مرحله دختر یا پسر با رسیدن به سن بلوغ جسمی، روانی، اجتماعی، اقتصادی قدم به عرصه زندگی می‌گذارد و با انتخاب نیمه دیگر خود زندگی را کامل کرده و ادامه می‌دهد.
به هم ریختگی اجتماعی در جامعه باعث شده بسیاری از فرآیند‌های عاطفی و زندگی تحت تاثیر قرار گیرد.انتخاب همسر از طریق اینترنت یا ملاقات در چت‌روم همین‌طور تعیین غیرمتعارف مهریه و بعضا تعجب‌برانگیز ازدواج با دختر یا پسر بزرگتر یا کوچکتر از خود با اختلاف سنی 5 تا 10 سال و در نهایت بالا رفتن سن ازدواج با توجه به گسترش تحصیلات دانشگاهی برای دختران و ورود آنها به دانشگاه‌ها حتی در کیس وسیع‌تر از پسران باعث شده که بسیاری از آنها ادامه تحصیل تا بالاترین مرتبه و ماندن در خانه ترجیح دهند.

 

* هر چقدر سن بالا رود انتخاب همسر دشوارتر می‌شود
این آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری می‌افزاید: از طرفی دیگر مشکل ازدواج برای پسران و تورم و گرانی مشکل مسکن باعث شده پسران دیرتر از موعد مقرر به فکر ازدواج بیافتند از طرفی دیگر افزایش روابط خیابانی و بدون ازدواج باعث شده که پسران دیرتر روی به ازدواج بیاورند.از اینجاست که سن ازدواج برای دختران بالا رفته و بالا رفتن سن ازدواج اولین عارضه‌اش مشکلات انتخاب است. یعنی هر چقدر سن بالا رود انتخاب دشوارتر شده تا جایی که دختر دیگر خواستگار نداشته و آن وقت برای رها شدن از تنهایی ممکن است هر پیشنهادی را بپذیرد.
 اشغال دختران نیز یکی از دلایل بالا رفتن سن ازدواج است. افزایش اشتغال و مسکن ارزان و آموزش مهارت زندگی به دختر و پسر در دوره دبیرستان و دانشگاه می‌تواند از این آسیب جلوگیری کند.

* تمایل نداشتن دختران به ازدواج
این روز ها دیگر کسی به ازدواج روی خوش نشان نداده و در این راستا سن اردواج بالا رفته و روز به روز با مشکلات فراوانی مواجه هستیم در واقع این افزایش مشکلات عدیده‌ای را به همراه خود دارد.
اشتغال دختران، روی آوردن به تحصیلات بالاتر و بد بین بودن نسبت به پسران باعث شده که دختران روی خوش به ازدواج نشان نداده و سن ازدواج بالا برود. حال امید است که شرایط برای آموزش دختران و پسران برای زندگی مشترک و ترغیب آنها به سوی ازدواج فراهم شده و ما شاهد کاهش سن ازدواج و تمایل آنها به ازدواج باشیم...
انسیه ابشاری خبرنگار بخش اجتماعی

 

منبع : خبرگزاری تسنیم

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo