شهید آوینی

 

‌‌ ‌ سپاه ، مردم ، کربلا


‌این بیعت كه بسته‌ایم، بیعت با موعود غایب توست و این لبیك كه به روح‌الله گفته‌ایم، تجدید پیمانی است با تو از ازل تا آدم، از آدم تا ابراهیم، از ابراهیم تا خاتم و از غدیر خم تا هل من ناصر عاشورا و از عاشورا تا به امروز.

لبیك ای روح خدا، لبیك. لبیك ای قامت بلندِ عصر غیبت كبری، لبیك. لبیك یا خمینی.

نسیمی حیات‌بخش وزیدن گرفته است كه بشارت باران با خود دارد. باد، قطرات آب را از دورترین نقاطِ دریاهای دور گرد می‌آورد و موج بر می‌انگیزاند. تلاطم دریا خبر از طوفانی نزدیك دارد.

نسیم عشق دل دریایی ما را نیز به تلاطم كشانده است و امواج اشتیاق ما نشان از حیات دارد. سكون صفت مرداب است و حركت، نشانه‌ی حیات. این كدام نسیم است و از كدام جنت قدس وزیدن گرفته؟ هر چه هست، طوفان نزدیك است. «ان مع العسر یسرا.»(١)

دنیا وارونه است، و این طوفان انقلاب است كه باید جهان را بالا و پایین و زیر و رو كند و آن‌گاه دولت پایدار عدالت برقرار شود. دنیا وارونه است و دیوانه‌ها و قداره‌بندها بر آن حاكمیت دارند. اما چه غم، كه صالحین و مستضعفین وارث زمین خواهند بود و طلیعه‌ی آن از هم‌اكنون در انقلاب اسلامی ایران ظهور یافته است.

انقلاب اسلامی ایران جنت قدسی است كه از آن، این نسیم حیات‌بخش وزیدن گرفته است. شیطان از دریا و آسمان و زمین بر ما تاخته و آنان كه انقلاب كردند خود حراست و پاسداری از آن را بر عهده گرفته‌اند.

سپاه پاسداران از مردم تشكیل شده است و آنچه در دل دریایی مردم امواج اشتیاق و انقلاب بر می‌انگیزاند، یاد حسین است. ای كاش من هم یك پاسدار بودم و سیدالشهدا(ع) مرا نیز در خیل پاسداران حریم عشق می‌پذیرفت.

پاسدار شهید «امیراسكندر یكه‌تاز» كه این فیلم‌ها را گرفته است، خود فرزند یك راننده‌ی تاكسی است. خداوند از میان مردم، از میان كشاورزها و كارگرها، بناها و آهنگرها، راننده‌ها و كاسب‌ها، جوانانی را كه نام‌هایشان محمد و علی و امیر، حسن و حسین و قاسم، اكبر و رضا و مهدی است، برگزیده و آنان را در یك ارتش بزرگ گرد آورده است تا بنیان جهل و ظلم و استكبار را از كره‌ی زمین بر چینند. آنها اكنون به مقتضای انتظار موعود عمل كرده‌اند و در اردوگاه‌های آموزشی شیوه‌های نوین نبرد را می‌آموزند.

این مرحله‌ی دوم عملیات آموزش غواصی است كه «اسكوا» نام دارد. برادر شهیدمان امیر از آنها می‌پرسید اگر آمریكا تهدید خود را عملی كند و از راه خلیج با ما رو در رو شود، شما چه خواهید كرد؟ جواب آنها بسیار روشن بود و از دلی كه به یاد خدا اطمینان یافته بود بر می‌آمد: خلیج گورستان آنها خواهد شد. و ما می‌دانستیم كه آمریكا هرگز اینچنین جرأتی به خود نخواهد داد. شیطان فقط تهدید می‌كند و تنها هنگامی جرأت می‌گیرد كه از او بترسند.

دنیا وارونه است و دیوانه‌ها و قداره‌بندها بر آن حاكمیت دارند، اما چه غم، كه صالحین و مستضعفین وارث زمین خواهند بود و طلیعه‌ی آن از هم‌اكنون در انقلاب اسلامی ایران ظهور یافته است.

ارتش مستضعفین اكنون در سراسر عالم تشكل می‌یابد و شیطان غافل است. او هنوز هم می‌پندارد كه می‌تواند با ایجاد ر‌عب و وحشت و سایه‌ی مترسك‌های پوشالی بر جهان حكومت كند. اما شیطان از شجاعان سخت در وحشت است، از آنها كه از او ترسی در دل ندارند. مقصودم آن شجاعتی كه در نیروهای واكنش سریع و یا در مانورهایی چون «ستاره‌ی درخشان» می‌بینیم نیست. آنها بادكنك‌هایی میان‌تهی، اما پرزرق و برق هستند كه خود را با باد نخوت و ریا باد كرده‌اند و آن بسیجی مؤ‌من نیز همین حقیقت را بیان می‌كرد. نیروهای واكنش سریع بادكنك‌هایی میان‌تهی هستند كه خود را با باد نخوت و ریا باد كرده‌اند، اما شجاعت حقیقی در اینجاست. وقتی كسی از غیر خدا نترسد، شجاعت او الهی است و ریشه در یقین دارد. شیطان از انسانی اینچنین است كه وحشت دارد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مردم مؤ‌من بر آمده و بر آنهاست كه تكیه دارد و بسیج مستضعفین كه ماهیت شگفت‌آور آن را از نامش می‌توان دریافت، شیوه‌ای است كه خداوند پیش پای مستضعفین نهاده است تا قوای خود را از آن طریق متمركز كنند. این تركیب شگفت‌آور در كنار پیرِ میدان‌های نبرد كلاسیك، ارتش جمهوری اسلامی، و گردان‌های رزمی _ مهندسی جهاد سازندگی، مجموعه‌ای را ساخته كه اكنون بزرگ‌ترین قدرت نظامی جهان است.

‌‌‌رزمنده‌های غواص با هم سوره‌ی «عصر» را می‌خوانند.

‌‌آری، قسم به عصر، سوگند به زمان، كه انسان در خسران دائمی است، مگر آنان كه ایمان آورده‌اند و از صالحین هستند. تاریخ به آن عصر موعود نزدیك و نزدیك‌تر می‌شود و طلیعه‌ی آن اكنون از افق جبهه‌های كربلایی ما ظاهر است.

O
نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شمس امید دیگری است كه در آسمان مستضعفین و مظلومان عالم می‌درخشد. قرن پانزدهم هجری قمری آنچنان كه آن پیر مكتب قرآن فرمود، قرن غلبه‌ی مستضعفین بر مستكبرین است و هنوز چیزی از آغاز قرن نگذشته، آن طوفان نزدیك، اقیانوس‌ها را به تلاطم كشانده است و سراسر كره‌ی زمین به آن انقلاب عظیم موعود نزدیك می‌شود.

شیطان از دریا و آسمان و زمین بر ما تاخته و آنان كه انقلاب كرده‌اند خود حراست و پاسداری از آن را بر عهده گرفته‌اند. ما متكی به ابزار نیستیم و این مدعایی است كه لحظه به لحظه‌ی نبرد كربلایی ما در جبهه‌های غرب و جنوب شاهد صادق آن است. اما دنیای امروز دنیای ابزار است و اگر ما بر ابزار تسلط نیابیم چه بسا كه وابسته‌ی آن شویم. ضعف، وابستگی است و ما با اتكال به خداوند بزرگ بر ابزار غلبه خواهیم یافت.

در آرم سپاه پاسداران همه‌ی ماهیت آن قابل جست و جوست: «لا» یعنی نه، «لا» یعنی نفی همه‌ی وابستگی‌ها و تعلقات، و این مفهوم حقیقی آزادی و استقلال است، آزادی از بندگی غیر؛ استقلال ما نیز در نفی همه‌ی وابستگی‌هاست.

‌‌شهید بوذری پیشاپیش گروه فیلمبرداری سوار هلی‌كوپتر می‌شود.

‌‌نزدیكان پاسدار شهید ابوالقاسم بوذری حتماً او را در این تصویر شناخته‌اند. این یك پرواز آموزشی است. استاد از دلاوران هوانیروز است و شاگرد از سپاه پاسداران.
ما روز به روز به آرمان‌های بلند اسلام نزدیك‌تر می‌شویم و اكنون آرمان فتح قدس شریف، افقی بسیار روشن یافته است. برادران بشتابید، قدس عزیز در انتظار است.

چند نفر دست و پای خلبانی را كه تازه فرود آمده می‌گیرند و او را در حوض آب‌ ‌‌ ‌‌مي‌اندازند.

‌این بنده‌ی خدا، خلبان هلی‌كوپتر، در پایان این مرحله از آموزش خلبانی، از نخستین پروازی كه به‌تنهایی انجام داده موفق بیرون آمده است. حالا بچه‌ها می‌روند تا جایزه‌اش را تقدیم كنند. راستی تصور می‌كنید كه جایزه‌اش چیست؟ آب خنك! اگر خدای ناكرده كله‌ی كسی از مستی غرور گرم شده باشد، این آب‌تنی حالش را سر جا می‌آورد.

چیزی نگذشته كه یك بنده‌ی دیگر خدا از پرواز «سولو» باز می‌گردد و دوستان به سراغش می‌روند تا او را به آب‌تنی ببرند!

O
نسیمی حیات‌بخش وزیدن گرفته است كه بشارت باران با خود دارد. باد قطرات آب را از دورترین نقاط دریاهای دور گرد مي‌آورد و موج بر مي‌انگیزاند. تلاطم دریا اكنون خبر از طوفانی نزدیك دارد، طوفانی كه در جهان وارونه‌ی جهل و ظلم و استكبار انقلاب خواهد كرد و كفار و مستكبرین را كه به‌ناحق حاكمیت یافته‌اند به زیر خواهد كشید و صالحین و مستضعفین را وارث زمین خواهد ساخت.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مردم مؤ‌من بر آمده و بر آنهاست كه تكیه دارد، و بسیج مستضعفین كه ماهیت شگفت‌آور آن را از نام زیبایش مي‌توان دریافت، شیوه‌ای است كه خداوند پیشِ روی مستضعفین و مظلومان عالم نهاده است تا قوای خود را از طریق آن متمركز كنند و بر محور حق متحد شوند.

آن روز در آن كانال‌های مالامال از رزمندگان، آنجا كه آن برادران اردبیلی و خلخالی برای عملیات شبانه آماده مي‌شدند، جلوه‌ی مردمی بسیج به رأی العین ظاهر بود. از آن سه نفر كه با آنها مصاحبه كردیم، اولی خدمتگزار آموزش و پرورش، دومی كارمند و سومی آهنگری روستایی از روستای «نیارك» اردبیل بود...

یادتان هست كه سومی چه‌كاره بود و از كجا آمده بود؟ آهنگری از روستای نیارك اردبیل.

‌‌زمستان ١٣٦٥، نیاركِ اردبیل‌
‌‌اردبیل در منطقه‌ای بسیار سرد و پربرف واقع شده است. آن روز سرد از زمستان همین امسال، در فضای مه‌گرفته‌ی روستای نیارك اردبیل، خیلی زود توانستیم كارگاه آهنگری آن رزمنده‌ی عزیز را پیدا كنیم. در آن سكوت زمستانی روستا، صدای پتك كه بر سندان مي‌نشست، از فاصله‌ای بسیار دور شنیده مي‌شد. آن عزیز مشغول ساختن یك بیلچه بود. وقتی از او درباره‌ی روستای نیارك سؤ‌ال كردیم گفت: «روستای نیارك از همان آغاز انقلاب تاكنون در همه‌ی صحنه‌ها حضوری مؤ‌ثر داشته است. در هجدهم دي‌ماه سال ٥٧، وقتی كه امام هنوز در پاریس تشریف داشتند، مردم نیارك علیه شاه قیام كردند و هشت شهید و نوزده مجروح دادند.»

سپاه پاسداران بر مردم متكی است و سرمنشأ حیات ایمانی و انقلابی مردم نیز در خاک كربلاست. و یاد حسین (ع)، آن نسیم بشارت‌بخشی است كه امواج اشتیاق و انقلاب بر مي‌انگیزاند. ای كاش من هم یك پاسدار بودم و سیدالشهدا (ع) مرا نیز در خیل پاسداران حریم عشق مي‌پذیرفت.

كربلا قلب زنده‌ای است كه حیات تكاملی انسان در همه‌ی تاریخ مدیون اوست. یكی از مردم مي‌گفت: «اگر صد پسر داشته باشم همه‌ی آنها را قربانی اسلام مي‌كنم.» و دیگری كه فرزندش را بدرقه مي‌كرد مي‌گفت: «افتخار مي‌كنم كه لقمه‌ی حرام برایش نبرده‌ام و نتیجه‌اش را این‌گونه گرفته‌ام.» اینها برای تحقق اهداف آل پیامبر به جبهه مي‌روند، و این‌گونه است كه كربلای ما با كربلای سال ٦١ هجری قمری پیوند مي‌خورد. السلام علیك یا ابا عبدالله


پی نوشت ها:

١. انشراح / ٦

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo