شهید آوینی

 

‌‌ ‌ راهگشایان نور


‌‌دی ماه ١٣٦٥، روز دوم عملیات كربلای پنج، ضلع شمالی پنج ضلعي‌
‌‌روزهای اول عملیات كربلای پنج همه‌ی حجم وسیع تداركات در این محور از راه آب و با مشكلات بسیار انجام مي‌شد. این وضعیت هرگز نمي‌توانست پایدار بماند. عمق كمِ آب‌گرفتگی، امكان استفاده از قایق‌های بزرگ‌تر را محدود مي‌كرد و اگر كار به همین صورت باقی مي‌ماند، در حقیقت قصد دشمن نیز از ایجاد این آب‌گرفتگی به انجام مي‌رسید. جاده‌ای كه از آن سخن رفت در اینچنین موقعیتی احداث شد، و اگرنه، چه بسا كه ما ناچار مي‌شدیم این محور عملیاتی را رها كنیم.

مثل همیشه چهره‌ی خستگي‌ناپذیر شهید «ذوالنور» نیز در میان جمع بود. بعضی از اسم‌ها با مسمای خویش تناسبی تام دارند و این از آن موارد است. حجت‌الاسلام ذوالنور به‌راستی ذوالنور بود و هیچ از این اسم كم نداشت.

جهان در آستانه‌ی تحولی عظیم است و این تحول به دست كسانی ایجاد مي‌شود كه در هیچ یك از محاسبات و موازنه‌های سیاسی دنیا قدری و قدرتی نداشته‌اند. اما عزت و قدرت از آن خداست و به هر كه شایستگی دارد عطا مي‌كند، و بالعكس، این تنها عاملی است كه در محاسبه‌های رایج سیاست دخالت داده نمي‌شود.

‌‌روز سوم عملیات‌
‌‌امروز، روز سوم عملیات است و در محلی كه دیروز خاكریز قرار داشت هم‌اكنون جاده‌ی پرفراز و نشیبی دیده مي‌شود كه كامیون‌های تداركاتی بر روی آن در حال حركتند. اسكله خالی از قایق‌هاست، اما بچه‌های جهاد دست از كار نمي‌كشند و در صدد زدن جاده‌ای كوتاه‌تر میان خط مقدم و عقبه هستند.

روز سوم عملیات، دیگر اسكله‌ها خالی است و همه‌ی تداركات از طریق جاده‌ها انجام مي‌گیرد، اما باز هم كار به اتمام نمي‌رسد. با توجه به وسعت منطقه‌ی عملیاتی، كوتاه‌تر شدن مسیرها از ضروریاتی است كه نباید مورد غفلت واقع شود. جهاد نجف‌آباد دست‌اندركار احداث جاده‌ای دیگر است تا بتواند فاصله‌ی بین خط مقدم و عقبه را تا آنجا كه ممكن است كوتاه‌تر كند. كار جاده از دیروز در زیر آتشی نسبتاً شدید آغاز شده و قرار است كه جهاد فارس نیز نیمی از كار را بر عهده بگیرد.

اساس كار جنگ بر اراده و اختیار و انگیزه‌های باطنی مردم بنا شده است و این نیز یكی دیگر از عوامل بي‌سابقه‌ای است كه معادله‌های سیاسی رایج را درهم مي‌ریزد. اولیای شیطان این بار با پدیده‌ی ناشناخته‌ای روبه‌رو شده‌اند كه دیگر با منطق حس قابل ادراك نیست. وقتی مردم، خود با اراده و اختیار خویش بر محور حق اجتماع كنند، قدرتی مي‌یابند كه از آن بالاتر وجود ندارد. دست خدا با جماعتی است كه بر محور حق اجتماع كرده‌اند.

شب هنگام، ساعت ده و نیم، كار جاده نه تنها تعطیل نشده، بلكه وسعت بیش‌تری گرفته است. قسمت اعظم كارهای پشتیبانی شب‌ها انجام مي‌گیرد كه دشمن از دید كم‌تری برخوردار است.

آنچه كه شب‌ها بر آن باید غلبه كرد تنها خواب نیست، اگرچه جذابیت و كشش خواب هم قدرتی نیست كه بتوان جز با اشتیاق مفرط و عشق بر آن غلبه كرد. شب‌ها قوای وهمیه‌ی وجود بشر فعال‌تر است و اینچنین، هر چه انسان از نیروی عقل و اشتیاق عشق كم‌تر بهره‌مند باشد، بیش‌تر و بیش‌تر خود را به دست ترس مي‌سپارد و ترس برادر مرگ است. شب‌ها غلبه كردن بر ترس از غلبه بر خواب دشوارتر است.

آنها كه در این عرصه‌ی جهاد فی سبیل الله توفیق حضور یافته‌اند مي‌دانند كه شب‌ های جبهه چه صفایی دارد. روح مؤ‌من ستاره‌ای است كه تاریكی شب نور آن را جلوه‌ی دیگری مي‌بخشد و اینچنین، هر چند شب‌ها آتش دشمن بسا شدیدتر مي‌گردد، اما هرگز نمي‌تواند بر جلوه‌ی نور ایمان غلبه كند.

آتش بسیار شدید دشمن هرگز نتوانست وقفه‌ای در كار ایجاد كند. این جاده دو روز بعد از عملیات كربلای پنج آغاز شد و سی و پنج روز بعد به اتمام رسید. آنچه ما را از ترس دور مي‌كند سخن قرآن است، همان سخنی كه سربازان صدر اسلام در ركاب پیامبر اكرم (ص) بر زبان داشتند: «هل تربصون بنا ا‌لا احد‌ی الحسنیین؟» چه فتح و چه شهادت، هر دو برای ما پیروزی است.

O
اكنون بار دیگر بانگ الرحیل برخاسته است و همان فریاد در آسمان بلند تاریخ طنین‌انداز گشته است. و این بار راهیان كربلا، این راحلان قافله‌ی عشق، بدان لبیك گفته‌اند.
راه كاروان عشق از میان تاریخ مي‌گذرد و هر كس در هر زمان بدین صلا لبیك گوید، از ملازمان كاروان كربلاست.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo