21/05/60
ایران كشتی دانماركی حامل دینامیت برای عراق را توقیف كرد.

سقوط یك فروند هلیكوپتر عراق با آتش پدافند هوایی ایران در منطقه جنوب. در گلولهباران آبادان دو تن شهید و 15 تن مجروح شدند. یك سخنگوی نظامی عراق تهدید كرد كه كشورش به كشتیهایی كه به سواحل ایران نزدیك شوند، حمله خواهدكرد. با انفجار یك مین كه عناصر مسلح غیرقانونی در اطراف ارومیه كار گذاشته بودند، دو تن شهید و دو تن نیز مجروح شدند. گزارش پزشكی قانونی از جسد كشف شده "خسرو ریاحی نظری": خراشیدگیها و بریدگیها در بدن و سه كانون خون مردگی در پشت سر. باجگیری پانزده تن نیروهای سازمان مجاهدین خلق در اطراف نوشهر. كمكهای نظامی اردن و كویت به وسیله 75 خودرو روانه عراق شد. آمار تجهیزات روسی كه هفته گذشته در بندرهای كویت تخلیه شد تا به عراق حمل شود. سازمان "عمل اسلامی عراق" مسئولیت انفجار سفارت عراق در پاریس را به عهده گرفت. انفجار بمب هشداری است به دولت بعثی عراق به خاطر كشتار در زندانهای عراق و به دولت فرانسه به خاطر كمكهای نظامی به عراق. گزارش خبرگزاری فرانسه درباره سازمان عمل اسلامی عراق. اعتصاب اسیران عراقی در اردوگاه حشمتیه تهران به منظور برآورده شدن خواستههای سهگانه خود: اهدای خون به مجروحان ایرانی؛ شركت در جنگ علیه ارتش صدام؛ انجام دادن 10 ساعت كار در روز برای كمك به جبهههای جنگ جمهوری اسلامی ایران. یك صد و هشتاد تن از خانوادههای عراقی با عبور از مرزهای جنوبی كشور به جمهوری اسلامی ایران پناهنده شدند. تشریح وخامت اوضاع داخلی عراق از زبان یكی از این پناهندگان. رئیسجمهور: اگر صدام مجازات نشود، منطقه روی امنیت نخواهد دید. ما امروز صدام را مجازات میكنیم تا دیگر كسی احساس نكند با داشتن زور میتواند تجاوز كند. رئیس مجلس شورای اسلامی از دولت هند تشكر كرد كه درخواست دولت جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری كنفرانس سران جنبش عدمتعهد در دهلی نو را پذیرفته است. نخستوزیر هند در پیامی به صدامحسین، پیشنهاد كرد كه كنفرانس سران كشورهای غیرمتعهد در هند برگزار شود. صدامحسین نیز در پاسخ به پیام نخستوزیر هند، پیشنهاد كرد كه اجلاس وزیران خارجه كشورهای غیرمتعهد در بغداد برگزار شود. شیخالاسلام معاون سیاسی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با رئیسجمهور پاكستان، پیام رئیسجمهور ایران را به وی تسلیم كرد. شیخالاسلام در یك كنفرانس مطبوعاتی در پاكستان: رژیم عراق با تجاوز به جمهوری اسلامی و جنایات غیرانسانی خود، ثابت كرد كه صلاحیت عضویت در جنبش عدمتعهد را ندارد ... . روزنامه "نشنال هرالد" ارگان حزب كنگره خانم گاندی: هند به برگزاری هفتمین كنفرانس سران غیرمتعهدها در دهلی نو، تمایل دارد. روزنامه "تایمز آو ایندیا" : صدامحسین باید دچار مصیبتی شده باشد كه از برگزاری این كنفرانس خودداری كرده است. رادیو صدای امریكا: دولت هند میزبانی نشست سران عدمتعهد را پذیرفته است، اما به این شرط كه دیگر اعضای جنبش پیشنهاد عراق برای برگزاری جلسه وزیران خارجه كشورهای غیرمتعهد را بپذیرند ... سفر معاون وزیرخارجه كوبا در اوائل هفته جاری به دهلی نو برای رسیدن به این مقصود است كه نشست وزرای خارجه كشورهای عضو جنبش در هاوانا برگزار شود.

21/05/63
طارق عزیز: عراق برای برقراری روابط رسمی با آمریكا آماده است.
21/05/65
شلیك یك موشك زمین به زمین به سوی پالایشگاه الدوره بغداد در پاسخ حملات اخیر عراق به مناطق مسكونی و كارگری. در نخستین حمله هواپیمای عراقی(میراژ) به جزیره سیری، سه نفتكش اجارهای ایران آسیب دید. آسوشیتدپرس: به گفته منابع دیپلماتیك، عراق قادر است تمام سواحل ایران را در خلیج فارس در معرض تهدید قرار دهد. حمله هواپیماهای عراق به استانهای همدان و ایلام؛ خروج 150 تن از كارشناسان فنی ایتالیایی از اصفهان در پی حمله هواپیماهای دشمن به نیروگاه این شهر. گزارش قرارگاه كربلا از حضور چهار لشكر پیاده، یك لشكر مكانیزه و 20 گردان توپخانه دشمن در شرق بصره؛ موقعیت مناسب دشمن برای استفاده از گازهای شیمیایی؛ قابلیت اطلاعاتی گسترده دشمن؛ تشریح موانع اقدامات مهندسی مؤثر دشمن در منطقه شرق بصره. بررسی میزان آمادهسازی عملیات دربندیخان و آخرین وضعیت منطقه در جلسه مشترك مسئولان نیروی زمینی و قرارگاه نجف سپاه؛ بررسی طرحهای فریب در این عملیات. اعزام هفتمین كاروان "راهیان كربلا" به همراه 210 كامیون كمكهای مردمی استان گیلان به جبهههای جنگ و اعزام داوطلبان بسیجی شهرهای مختلف؛ كمبود بودجه و امكانات برای جذب نیرو و رفع مشكلات بسیجیان. دبیركل اتحادیه عرب اظهار امیدواری كرد كه طرح صلح صدام مورد قبول ایران واقع شود. دولت كویت با تأیید طرح صلح صدام، از ایران خواست كه به آن پاسخ مثبت دهد. گزارش سازمان عفو بینالملل درباره نقض حقوق بشر و اعمال شكنجههای فجیع علیه كودكان، زنان و مردان و اعدام گسترده مخالفان در عراق. روزنامه كیزائی(ژاپنی): عراق قادر به تأمین مخارج جنگ نیست. بدهیهای خارجی عراق بهعنوان یك اصل اساسی نقش مهمی در ادامه جنگ خواهد داشت. عراق احتمالاً حدود 50 میلیارد دلار به عربستان بدهكار است. در بیانیه مشترك ایران و سیرالئون در دیدار وزیرخارجه ایران از آن كشور، حمله به مناطق مسكونی، تهدید خطوط كشتیرانی و هوایی و استفاده از تسلیحات شیمیایی محكوم گردید. وزیر خارجه بوركینافاسو به هیئت ایرانی: تجاوز عراق به كشور شما امری روشن است. نظران: بیشاز 50هزار اسیرعراقی از امكانات رفاهی، بهداشتی و ورزشی برخوردارند. یك خلبان ایرانی با هواپیمای آموزشی از طریق فضای تركیه به عراق پناهنده شد. رویارویی حریفان ایرانی و عراقی در المپیك سئول مورد بحث برخی محافل قرارگرفته است. نهضت آزادی با انتشار بیانیهای درباره وضعیت جنگ و ترسیم آیندهای تاریك از آن اعلام كرد: پیروزی بر صدام موفقیتی قابل توجه نیست، زیرا ما تنها یك فرد فاسد را نابود كردهایم و در عوض صدها هزار نفر از مردم خود را به كشتن دادهایم.

وزیر خارجه امریكا (شولتز) ابتكار تازه دو ابرقدرت برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق در جریان است.

21/05/66
پاتك چهار گردان از نیروهای عراقی به ارتفاعات بلفت و دوپازا و تصرف نوك قلعه بلفت در ساعات اولیه روز . اقدام متقابل نیروهای خودی و آزادسازی این قله در ساعت 11 صبح . بمباران روستاهای “ قلعه “ ، “ بیوران پایین “ و “ تاوق “ از توابع سردشت به وسیله هواپیماهای عراقی . شهادت چند تن از مسئولان قرارگاه حمزه در درگیری با عناصر حزب دمكرات در پایگاه میرآباد سردشت . حمله عناصر مجاهدین به پایگاه ارتش در مرز مریوان . تصرف “ قلعه كانیكار “ و پایگاههای اطراف در استان اربیل به دست نیروهای اتحادیه میهنی و حزب دمكرات كردستان عراق . اعزام “ كاروان غدیر “ به استعداد سه گردان از استان یزد به جبهههای جنگ . اظهارات “ میرحسین موسوی “ نخستوزیر در مورد تصمیم انگلستان و فرانسه برای اعزام مینروب به خلیج فارس : هر نوع حضور قدرتهای خارجی در خلیج فارس ، به افزایش تشنج كمك میكند . جمهوری اسلامی ایران برای انجام دادن عملیات مینروبی در خلیج فارس و دریای عمان اعلام آمادگی كرد . شركت بیمه لویدز برای نخستین بار بیمه ویژه خطرهای جنگی را در دریای عمان اجرا میكند . آمار كشتیهای یونانی كه در خلیج فارس مورد حمله قرار گرفتهاند . پاسخ مارگارت تاچر به وزیر دفاع پیشین انگلستان كه هدف از اعزام مینروب از این كشور را صرفاً به قصد راضی كردن ریگان ، داشته بود . مواضع ایتالیا : “ احتمال اعزام نیروی مینروب به خلیج فارس ، پیشنهاد تشكیل یك نیروی بینالمللی ، پیشنهاد تشكیل كمیسیون تعیین مسئولیت آغازگر جنگ . “ آلمان غربی و هلند حضور نظامی در خلیج فارس را رد كردند . “ الكساندر هیگ “ وزیر خارجه سابق امریكا اعلام كرد كه هدف این كشور در خلیج فارس ، نه تضمین آزادی جریان نفت بلكه حفظ برتری نسبت به شوروی است . دیدار “ نزار حمدون “ با “ جورج شولتز “ وزیر خارجه امریكا . ابراز نگرانی سفیر امریكا در كویت از صدور انقلاب اسلامی ایران . تعویق اجلاس فوقالعاده وزیران خارجه عضو اتحادیه عرب به درخواست سوریه . نامه شواردنادزه به وزیر خارجه آلمان غربی در مورد جنگ ایران و عراق و حمایت از تلاشهای دبیركل سازمان ملل . گزارش رویتر و نیویورك تایمز درباره روابط مسكو با كشورهای حاشیه خلیج فارس و استفاده ایران از اختلافات دو ابرقدرت . میزگرد رادیو بی . بی . سی . در مورد تأثیر و پیآمدهای اوضاع خلیج فارس بر جریان نفت و مشكلات غرب در كاستن از میزان وابستگی خود به نفت این منطقه .

پاتك چهار گردان از نیروهای عراقی به ارتفاعات بلفت و دوپازا و تصرف نوك قلعه بلفت در ساعات اولیه روز . اقدام متقابل نیروهای خودی و آزادسازی این قله در ساعت 11 صبح .

بمباران روستاهای “ قلعه “ ، “ بیوران پایین “ و “ تاوق “ از توابع سردشت به وسیله هواپیماهای عراقی .

شهادت چند تن از مسئولان قرارگاه حمزه در درگیری با عناصر حزب دمكرات در پایگاه میرآباد سردشت . حمله عناصر مجاهدین به پایگاه ارتش در مرز مریوان .

تصرف “ قلعه كانیكار “ و پایگاه‌های اطراف در استان اربیل به دست نیروهای اتحادیه میهنی و حزب دمكرات كردستان عراق .

اعزام “ كاروان غدیر “ به استعداد سه گردان از استان یزد به جبهه‌های جنگ .

اعلام آمادگی ایران برای مین‌روبی دریای عمان

پاسخ رسمی ایران به قطعنامه 598 (ایران از رد كامل قطعنامه خودداری كرد)

اظهارات “ میرحسین موسوی “ نخست‌وزیر در مورد تصمیم انگلستان و فرانسه برای اعزام مین‌روب به خلیج‌فارس : هر نوع حضور قدرت‌های خارجی در خلیج‌فارس ، به افزایش تشنج كمك می‌كند .

جمهوری اسلامی ایران برای انجام دادن عملیات مین‌روبی در خلیج‌فارس و دریای عمان اعلام آمادگی كرد . شركت بیمه لویدز برای نخستین بار بیمه ویژه خطرهای جنگی را در دریای عمان اجرا می‌كند .

آمار كشتی‌های یونانی كه در خلیج‌فارس مورد حمله قرار گرفته‌اند .

پاسخ مارگارت تاچر به وزیر دفاع پیشین انگلستان كه هدف از اعزام مین‌روب از این كشور را صرفاً به قصد راضی كردن ریگان ، داشته بود .

مواضع ایتالیا : “ احتمال اعزام نیروی مین‌روب به خلیج‌فارس ، پیشنهاد تشكیل یك نیروی بین‌المللی ، پیشنهاد تشكیل كمیسیون تعیین مسئولیت آغازگر جنگ . “ آلمان‌ غربی و هلند حضور نظامی در خلیج‌فارس را رد كردند .

“ الكساندر هیگ “ وزیر خارجه سابق امریكا اعلام كرد كه هدف این كشور در خلیج‌فارس ، نه تضمین آزادی جریان نفت بلكه حفظ برتری نسبت به شوروی است .

دیدار “ نزار حمدون “ با “ جورج شولتز “ وزیر خارجه امریكا . ابراز نگرانی سفیر امریكا در كویت از صدور انقلاب اسلامی ایران .

تعویق اجلاس فوق‌العاده وزیران خارجه عضو اتحادیه عرب به درخواست سوریه .

نامه شواردنادزه به وزیر خارجه آلمان‌ غربی در مورد جنگ ایران و عراق و حمایت از تلاش‌های دبیركل سازمان ملل . گزارش رویتر و نیویورك تایمز درباره روابط مسكو با كشورهای حاشیه خلیج‌فارس و استفاده ایران از اختلافات دو ابرقدرت .

میزگرد رادیو بی . بی . سی . در مورد تأثیر و پی‌آمدهای اوضاع خلیج‌فارس بر جریان نفت و مشكلات غرب در كاستن از میزان وابستگی خود به نفت این منطقه .

21/05/67
ورود یك دیپلمات انگلیسی به ایران برای ارزیابی امكان بهبود مناسبات با ایران

 

 
 
https://old.aviny.com/archive/war/05/21.aspx?&mode=print
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved