آیتالله سید
هاشم بطحایی گلپایگانی، عضو مجلس خبرگان رهبری و مرجع تقلید با اشاره به
سجده شیعیان به مُهر در نماز گفت: از جمله اشكالاتي كه به شيعيان گرفته شده
و وهابيون آن را دستآویزی برای توهمات خود قرار دادهاند، استفاده از مُهر
برای اقامه نماز است در حالی که این امر سنت پیامبراکرم(ص) بوده است.
وی افزود: پیامبراکرم(ص) میفرماید «و جعلت لي الارض مسجداً و طهوراً» یعنی
خداوند زمین را برای من وسیله سجده و طهارت قرار داد، بنابراین در احکام
نیز ابتدا سجده بر زمین تاکید شده و پس از آن بر هرچه که قابل خوردن و
پوشیدن نباشد.
بطحائی گلپایگانی اظهار داشت: در روایات و جلد دوم کتاب سنن بیهقی آمده است
که«جابر بن عبدالله انصاری میگويد با پيامبر ـ صلی الله عليه و آله ـ نماز
ظهر میخوانديم، مشتی سنگريزه برگرفتم و در دست نگه داشتم تا خنك شود و به
هنگام سجده بر آنها پيشانی گذاردم و اين به خاطر شدت گرما بود. بعد راوی میافزايد
اگر سجده بر لباسي كه بر تن داشت جايز بود از برداشتن سنگريزه ها و نگهداری
آن آسانتر بود.»
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بنابراین خود صحابه هم اين موضوع را مي
دانستند و درموقع سجده بر زمين يا اجزاء و مصاديق آن كه از خوراكی و پوشاك
نبود، سجده میکردند.
بطحایی گلپایگانی تصریح کرد: دلیل سجده شیعیان بر مهر به جای زمین این است
که در منازل و مساجد جمع آوری فرشها به هنگام نماز دشوار بوده و بخشی از
خاک را که تکهای از زمین محسوب میشود تمیز کرده و به شکل مهر در میآوریم
و برروی آن سجده میکنیم.
وی افزود: لازم به ذکر است که این سجده به مهر نیست بلکه نشانه تواضع و
فروتنی در مقابل خداوند بلند مرتبه بوده و سنت نبوی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اشیاء مجاز برای سجده خاطر افزود: سجده
بر مهر، سنگ، زمین و هرچیز که خوردنی و پوشیدنی نباشد جایز است، اما سجده
بر فرش، پارچه و اعضای بدن مانند دست و انگشت جایز نیست.
وی در خصوص سجده بر تربت امام حسین(ع) گفت: سجده بر خاک تربت امام حسین(ع)
مورد تایید اهل سنت نیز بوده و از آن به عنوان خاک شفاعت و تربت با برکت
یاد میکنند.
بطحایی گلپایگانی خاطرنشان کرد: سجده بر تربت امام حسین(ع) با سجده بر قبور
اموات متفاوت است، سجده بر قبر مکروه بوده و جایز نیست. |