شهید آوینی

آخرین اخبار از امنیت مسیر پیاده روی اربعین


یک مقام امنیتی عراق در گفتگوی خبری برقراری امنیت در شهر نجف اشرف و مسیرهای منتهی به کربلای معلی سخن گفت.

94/09/07

برخی گروه‌های اسلامی جای دوست و دشمن را اشتباه گرفتند و ضربه‌اش را خوردند

در حالی که با نزدیک شدن بیش از پیش به اربعین حسینی روزانه بر حضور زائرین کربلای حسینی از ایران و سایر کشورهای اسلامی افزوده می شود، به گفتگو با یکی از مقامات امنیتی شهر مقدس نجف اشرف پرداخته و از وی در رابطه با امنیت این شهر مقدس و مسیر منتهی از نجف به کربلا سوالاتی را جویا شده است. متن گفتگوی فوق در ادامه خواهد آمد، این مقام امنیتی پلیس نجف به شرط عدم افشای نامش به این گفتگو پرداخته است.

خبرنگار: از زمان استقرار در نجف اشرف شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی در نقاط مختلف شهر نجف هستیم، برای مقابله با هرگونه اقدام مخربی از سوی گروه های تروریستی پلیس و مقامات امنیتی چه تدابیری اندیشیده اند؟

مقامات ارشد پلیس عراق و استان نجف از ماه ها پیش تدابیری را برای حفاظت از این شهر و راه هایی منتهی به آن اتخاذ نموده اند، هم اکنون ده ها ایست و بازرسی در ورودی های نجف مستقر شده و با بازرسی های متعدد با هرگونه مورد مشکوکی مقابله خواهند نمود. در درون شهر نیز به ویژه در خیابان های اطراف حرم امیرالمومنین صدها نیروی مسلح با ماشین و تجهیزات نظامی مستقر شده اند، و خدا رو شکر تا کنون مانع از وقوع هرگونه رخداد ناگواری شده ایم.

خبرنگار: آیا تا کنون عناصر مخرب وابسته به تکفیری ها به ویژه در هفته های اخیر تلاش نموده اند به حواشی یا داخل شهر مقدس نجف نفوذ نمایند؟

اساسا نجف اشرف به دلیل فاصله نسبتا زیاد با محل حضور نیروهای تروریستی داعش به ندرت شاهد نفوذ و یا تلاش تروریست ها برای ورود به درون شهر بوده است، با این حال و با پیگیری ویژه مقامات امنیتی، تدابیر اتخاذ شده افزایش یافته است.

این مقام امنیتی از ذکر تعداد و یا حملات احتمالی خنثی شده در طول یک ماه اخیر از سوی نیروهای امنیتی عراق امتناع ورزیده و صرفا بیان داشت با مواضع محکم نیروهای امنیتی مواردی از سوقصد ها از سوی عناصر نزدیک به داعش در استان نجف خنثی شده است. به گفته ی وی پلیس عراق آگاه است که تکفیری ها در تلاش اند به ویژه در آستانه اربعین حسینی با ایجاد اقداماتی مخرب زمینه نابسامانی در عراق و به خصوص اماکن مقدسه را فراهم نموده تا مانع از برگزاری بزرگترین اجتماع مذهبی جهان گردد.

خبرنگار: برآورد مشاهدات ما در طول دو روز اخیر در نجف و راه های منتهی به آن حکایت از حضور عناصر مسلح غیر پلیس و نیروهای امنیتی دارد، آیا پلیس در جریان چرایی مسلح بودن شماری از گروه ها می باشد؟

بنابر تصمیم های راهبردی مقامات امنیتی عراق، بنا بر آن شده که از توان نیروهای مردمی، عشایر و قبائل عراقی در راستای ایجاد امنیت در شهرها استفاده شود. در نجف اشرف نیز به دلیل فضای عشیره ای حاکم بر استان بر آن شدیم به همکاری با برخی عشیره ها و گروه های مردمی پرداخته و با اعطای مجوز به آن ها زمینه برقراری امنیت در سطح استان را فراهم آوریم. حضور مستقیم این نیروها در درون مردم، دست پلیس و نیروهای امنیتی را در حراست از نجف اشرف بیش از پیش باز خواهد گذارد.

وی اظهار داشت که حضور نیروهای مردمی در طول دو سال اخیر چه در سطح شهرها و چه در سطح مناطق نظامی بسیار موثر بوده و زمینه ایجاد امنیت فزاینده در تمامی استان های عراق را فراهم آورده است.

خبرنگار: تا کنون عمده ماشین های نظامی موجود که از سوی ما مشاهده شده، پرچم های متبرک به نام های مقدسی هم چون یا حسین، یا ابوالفضل العباس و... را حمل نموده اند، گویا پلیس عراق نیز بر خلاف زمان صدام حسین و حتی بر خلاف شماری از ضوابط قانونی خود، هم چون مردم در برگزاری و مشارکت در این مراسم عظیم دخیل است، درست است؟

سقوط رژیم بعثی در عراق زمینه تسویه های گسترده ای را در مناصب امنیتی و انتظامی عراق فراهم آورد، پلیس عراق و پلیس نجف نیز از این امر مستثنی نبوده و با اخراج عناصر نزدیک به بعثی ها زمینه حضور نیروهای مردمی و مذهبی را در ایجاد انتظامات و نیروهای امنیتی فراهم آورد، لذا ما نیز هم چون عموم شیعیان مشتاقانه به برگزاری سالم و با امنیت مراسم اربعین می نگریم. ما نیز متمایل بودیم فارغ از قید و بندهای انتظامی هم چون سایر عراقی ها پیاده به سوی حرم مطهر اباعبدالله حرکت نماییم اما چه کنیم که متاسفانه شرایط موجود ما را در دستیابی به خواسته ی قلبی مان ناکام گذارده است.

خبرنگار: تصاویر منتسب به شهدای مردمی عراق در نبرد با داعش و نیروهای شبه نظامی مردمی سراسر نجف را فرا گرفته، شما نسبت به فعالیت نیروهای مردمی در جبهه های نبرد بر علیه داعش اطلاعی در دست دارید؟

فعالیت ما که محدود به نجف و حواشی آن می باشد، اما از زمان آغاز حضور تکفیری ها در عراق و فتاوی مراجع مبنی بر ضرورت مقابله با تروریست ها، هزاران تن از شهروندان نجف نیز دوشادوش سایر عراقی ها در لبیک با مرجعیت عراق عازم جبهه های نبرد شده اند. تصاویری نیز که شما مشاهده می نمایید با دقت بیشتر نشان می دهد که تاریخ شهادت رزمندگان مردمی به ماه های پس از ژوئن 2014 که زمان حمله داعش به عراق می باشد باز می گردد.

ملت عراق اعم از شیعه، سنی، کرد، ترکمن، مسیحی و ایزدی مصمم اند که به مقابله با داعش بپردازند، هم اکنون نیروهای وابسته به عشایر اهل سنت در استان الانبار همسو با ارتش و حشد الشعبی در آستانه آزاد سازی شهر فلوجه و رمادی قرار داشته و در سایر نقاط هم چون بیجی و شرق سامرا فعالیت دارند. به امید خدا در روزهای آینده آن چنان که من مطلع هستم شاهد اخبار امیدوار کننده ای خواهیم بود آن گونه که در هفته های اخیر دیدیم که چگونه شهر سنجار توسط نیروهای مردمی و کرد آزاد شد.

خبرنگار: در پایان می خواهیم نظر خود را نسبت به مردم ایران و حمایت های مالی و تسلیحاتی ایرانیان به ملت عراق در زمینه مقابله با تکفیری ها و در راستای حمایت و بازسازی اماکن مقدسه و هم چنین برقراری شرایط مساعد درباره برقراری امنیت در برگزاری مراسم اربعین بدانیم؟

ملت های ایران و عراق در طول بیش از سه دهه حکمرانی رژیم صدام هسین متاسفانه و به دلیل سیاست های دشمنانه او در مسیری همسو قرار نداشتند، با این حال شاهدیم که چگونه از زمان سقوط دیکتاتور عراق ملت های ایران و عراق به یک دیگر نزدیک شده ایم. ملت عراق هیچ گاه حمایت های ایران و زائرینش به عتبات عالیات را فراموش نخواهد کرد، ایرانیان بیشترین زمینه را در راستای توسعه اقتصادی و هم چنین حمایت های نظامی و امنیتی از عراق ایفا نموده اند.

ایران بر خلاف همسایگانی هم چون سعودی، همواره به امنیت مرزها و مقابله با تروریسم پایبند بوده و اولین دولتی بود که به حمایت از عراق در تقابل با داعش پرداخت. هم اکنون نیز سرداران ایرانی هم چون ژنرال سلیمانی در تمامی عراق شناخته شده و محبوب می باشند، ملت عراق همواره به حمایت های ایران دل گرم بوده است.

من شخصا تا کنون دو مرتبه تجربه زیارت از اماکن مقدس ایران در قم و مشهد مقدس را داشته ام و بر این باورم که با گذشت زمان به مرور بر نزدیکی دو ملت افزوده خواهد شد. تبعیت ملت های عراق از علما و مراجع مذهبی و نزدیکی ذاتی مراجع قم و نجف اشرف می تواند بر اخوت عراقی ها و ایرانیان بی افزاید ان شاالله.

منبع:فرهنگ نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo