شهید آوینی

روایت جمعی از شاهدان عینی از فاجعه منا
حجاج اهل سنت استان گلستان در فاجعه منا: عاملان این فاجعه باید معرفی و مجازات شوند + تصاویر

سومین کاروان حجاج گلستانی که کاروانی بودند که بیشترین کشته و مفقودی را از استان گلستان در حادثه منا داشت، ظهر امروز در میان تفقد مسئولان ارشد استان وارد فرودگاه گرگان شد.زد.

94/07/09

رواز کاروان زائران گلستانی به سرپرستی زاهد کلته که 15 فوتی یک نفر مجهول الهویه و 15 مفقودی داشته ظهر امروز با حدود 4 ساعت تاخیر در فرودگاه بین المللی گرگان به زمین نشست.
در مراسم استقبال از این حاجیان خانواده‌ها، جمعی از بستگان حجاج جان باخته و مفقود شده، نماینده ولی فقیه در گلستان، استاندار، معاون سیاسی امنیتی استاندار و جمعی از فرمانداران شهرستان‌های مختلف حضور داشتند.
این کارون متشکل از 287 زائر بود که 31 نفر از آن‌ها در این پرواز حضور نداشتند و در حادثه منا جان خود را از دست داده و یا مفقود هستند

حجاج با چشمانی اشک آلود و توشه‌ای از خاطرات تلخ فاجعه منا وارد زادگاهشان شدند و حضور خانواده‌های جان باختگان و مفقودان فضایی اندوهگین و تاسف‌آور را در فرودگاه گرگان ایجاد کرده بود.
ماموران سعودی هیچ کمکی برای نجات زخمی ها انجام ندادند
جانشین مدیر کاروان شماره 38017 اراز محمد زاهد کلته  اظهار داشت: تاکنون براساس اعلام حج و زیارت و اجسادی که خود ما رویت کرده‌ایم، 9 جسد را مشاهده کرده و 8 جسد نیز اعلام شده اما هنوز مشاهده نکرده‌ایم و 12 نفر هم از این کاروان مفقود هستند و هیچ خبری از آن ها نداریم.
محمود کلته افزود: روز حادثه خود را سریع به منطقه رساندیم و مشاهده کردم که شمار زیادی از مردم و بیش از 4 هزار حاجی جان خود را از دست داده‌اند.
وی گفت: قرار دادن مردم در مسیری کم عرض و مسدود شدن راه آن‌ها علت اصلی این حادثه بود و عدم رسیدگی و نبود امکانات از دیگر علت‌های افزایش تعداد کشته‌ها در این حادثه بود.
کلته افزود: متاسفانه دولت سعودی تاکنون هیچ کدام از اجساد را تحویل نداده اما پیگیری‌های شبانه‌روزی مسئولان برای یافتن بقیه مفقودان ادامه دار
د.

حجاج گلستانی: مسیر عبوری حجاج بسته شده بود
رجب تاتار، همسر خانم شهناز علاقی که همسر خود را در این حادثه از دست داده بود  گفت: دو توده از مردم را در مسیری در مقابل هم قرار دادند و مسیر بسته بود و همه در این حادثه خفه شدند.
وی افزود: همسرم را در این حادثه از دست دادم و زندگی من فلج شده است. در این حادثه ماموران عربستان هیچ کمکی به مردم نمی‌کردند و اجازه کمک به هیچ کسی هم نمی‌دادند.
تاتار گفت: من در صحنه حضور داشتم و اگر اجازه کمک می‌دانند مطمئن بودم که بیش از نیمی از این افراد کشته نمی‌شدند.
یکی دیگر از خانم‌های عضو کاروان شماره 38017 نیز گفت: خیابان عبوری بسیار کوچک بود و در مسیر هیچ گونه آبی وجود نداشت و همه این افراد بدون آب جانشان را از دست دادند.
عاملان این فاجعه باید معرفی و مجازات شوند
فرزند خانم اینچه برون که مادر خود را در حادثه منا از دست داده بود نیز در مراسم استقبال از کاروان حجاج و پدر خود  گفت: عدم کفایت آل سعود سبب بروز این فاجعه شده و باید مجامع بین المللی و کشورهای اسلامی این موضوع را پیگیری کنند و عاملان این فاجعه معرفی و مجازات شوند.
وی اظهار کرد: مدیریت حج باید به صورتی شود که امنیت حجاج برقرار باشد.
دیگر حجاج نیز در گفت‌وگو با تسنیم بسته بودن راه را علت اصلی وقوع این حادثه اعلام کردند و خواستار محاکمه عاملان این حادثه و تدبیری برای مدیریت حج شدند.

20 گلستانی کشته و 31 نفر مفقود هستند

جانشین سازمان حج و زیارت استان گلستان هم گفت: در حادثه منا تاکنون 20 نفر از حجاج گلستانی جان خود را از دست داده و 31 نفر مفقود هستند.
سید حسین میرآئیز افزود: یک نفراز اعضای کاروان‌های شیعه استان گلستان مفقود است و در دیگر کشته ها و زخمی های این حادثه در 3 کاروان مردم اهل سنت است.
جانشین سازمان حج و زیارت استان گلستان گفت: متاسفانه براساس اخبار واصله با وجود اینکه پروازهای مختلفی برای انتقال اجساد مهیا شده اما حاکمان آل سعود اجازه انتقال اجساد را نمی دهند.

دو کاروان اراز محمد زاهد کلته و عبدالرحیم تیم پرور از استان گلستان بیشترین حادثه دیدگان و جان باختگان را در خود جای دادند که بیشتر از اهل سنت استان گلستان هستند.

منبع:تسنیم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo