شهید آوینی

مشروح/ آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:
طبق اصل ۷۷ قانون اساسی برجام باید به تصویب مجلس برسد

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه طبق اصل ۷۷ قانون اساسی برجام باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، گفت: به حساب آوردن مجلس در بررسی برجام به حساب آوردن مردمی است که آنها را انتخاب کرده‌اند.

94/06/14

طبق اصل ۷۷ قانون اساسی برجام باید به تصویب مجلس برسد

آیت‌الله خاتمی خطیب موقت نماز جمعه امروز تهران ضمن گرامیداشت هفته دولت و نیز روز پدافند هوایی، در سخنانی گفت: خودم و شما نمازگزاران را به تقوای الهی دعوت می‌کنم.
وی افزود: حضرت امیر(ع) فرمود: قبل از آنکه شما را بسنجند، خودتان خود را بسنجید و پیش از آنکه به حساب‌تان برسد خودتان به حساب‌تان رسیدگی کنید.
آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش به سالروز 17 شهریور اشاره کرد وگفت: شهیدان 17 شهریور، شهدای پیشگام بودند که شهادت‌شان روند پیروزی انقلاب را تصریح کرد. شهید آیت‌الله قدوسی و شهید سرتیپ وحید دستجردی توسط منافقان به شهادت رسیدند که این منافقان الآن در کشورهایی زندگی می‌کنند که صدای مبارزه با تروریسم‌شان گوش فلک را کر کرده است.
خطیب موقت نماز جمعه اضافه کرد: جنایتکارانی که انفجار حزب جمهوری اسلامی را داشتند و 72 تن از عزیزانمان، شهید رجایی و باهنر را به شهادت رساندند، این منافقین در کشورهای غربی و اروپایی به زندگی حیوانی‌شان ادامه می‌دهند، منافقینی که 12هزار تن از مردم این کشور را از اقشار مختلف، روحانی، معلم، کارمند و کشاورز و همه اقشار را که توانستند ترور کردند. البته 4هزار تن دیگر از شهدای ترور هم توسط گروهک‌های دیگری که نوکر آمریکا بودند صورت گرفته است. یاد و خاطره همه این شهیدان را گرامی داشته و از خداوند می‌خواهیم که با اولیای الهی محشور شود.
وی تصریح کرد: در هفته آینده 19 شهریور رحلت مجاهد نستوه مرحوم آیت‌الله طالقانی را داریم. وی اولین امام جمعه تهران بود و 11 سال از عمرش را در زندان‌های طاغوت گذراند و تا آخر عمرش در مسیر جهاد فی‌سبیل‌الله بود.
خاتمی ادامه داد: امروز هم نمازجمعه ما به وجود عزیزان پدافند هوایی مزین است که رصدگر توطئه‌های هوایی هستند؛ اینها 24ساعته و شبانه‌روز دشمن را در آسمان رصد و با آنها مقابله می‌کنند تا شهروندان عزیز ما با آرامش استراحت داشته باشند و به وظایفشان عمل کنند. مقدم این عزیزان را در نماز جمعه گرامی می‌داریم.
خطیب موقت نماز جمعه در بخش دیگری از سخنانش بر برگزاری هجدهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری در روزهای دهم و یازدهم شهریور برگزار شد اشاره کرد و گفت: این اجلاس با زیارت مرقد امام خمینی و نیز دیدار با مقام معظم رهبری به پایان رسید.
وی در همین زمینه تصریح کرد: در این اجلاس نطق‌ها و تذکرهای خوب و سازنده‌ای داشتیم. یک ابتکاری که می‌تواند الگو باشد در این اجلاس صورت گرفت و این بود که در رابطه با برجام دو شخصیت دعوت شدند، یکی شخصیتی که مخالف با برجام بود و دیگری نیز شخصیتی بود که با برجام موافق بود. با فرصت خوبی که مجلس خبرگان در اختیارشان قرار داد، تمام حرف‌هایشان را در عرصه برجام مطرح کردند.
خاتمی اضافه کرد: بنده کاری به محتوا ندارم و قضاوتی در این عرصه نیز نمی‌کنم اما این منطق قرآن است که اگر می‌خواهید قضاوت واقع‌بینانه‌ای داشته باشید همه حرف‌ها را باید بشنویم، این تنها در عرصه برجام نیست بلکه در عرصه مسائل سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی نیز باید آن را مد نظر قرار دهیم. زیرا یک اصل است و انسان باید حرف دو طرف را بشنود و بعد قضاوت کند.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه پایان‌بخش اجلاس خبرگان رهنمودهای بسیار مهم مقام معظم رهبری بود، گفت: این رهنمودها را از رسانه‌ها شنیدید و دیدید که به نظر من شنیدن این رهنمودها یک بار کفایت نمی‌کند که برخی از رهنمودهای معظم‌له را چند بار باید گوش کرد تا به عمق فرمایشات ایشان رسید و اشاره‌های ایشان را فهمید.
وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: اصل برجام یک مسئله است و مسائل بعد از برجام نیز مسئله دوم است که اگر نگوییم مهمتر، کمتر از اصل برجام نیست.
خاتمی با تاکید بر اینکه اصل برجام دارد مراحل قانونی خودش را طی می‌کند، اظهار داشت: بایستی مراحل قانونی آن، در شورای عالی امنیت ملی و یا مجلس برجام به تصویب برسد. مقام معظم رهبری تعبیرشان این بود که مصلحت نیست مجلس شورای اسلامی را در موضوع برجام کنار بگذاریم که این فرمایش ایشان است.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: بنده هم می‌گویم که در اصل 77 قانون اساسی آمده است که قطعنامه‌ها، مقاوله‌نامه‌ها، قراردادها، موافقتنامه‌های بین‌المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد؛ این تصریح قانون است. اگر واقعاً توافقی، تعهدی به این اهمیت مصداق این قانون نباشد، چه‌چیزی مصداق این قانون است؟!
وی ادامه داد: اینکه این توافق امضا شده باشد یا نشده باشد، مهم نیست، آنچه مهم است این است که یک تعهدی برای ملت درست کرده است، این تعهد می‌تواند 10، 15 و یا 20ساله باشد که برای مردم درست کرده است، سؤال این است: آیا نباید مجلس را در این عرصه به حساب بیاوریم؟ به حساب آوردن مجلس در حقیقت به حساب آوردن مردمی است که آنها را انتخاب کرده‌اند.
خاتمی با تأکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب به‌صراحت در رابطه با تصویب برجام فرموده‌اند: "در خصوص تصویب یا رد برجام نظری ندارم" افزود: اما اینکه آقایان ورود کنند به نظر می‌رسد که طبق قانون است و البته این به‌معنای انحصار نیست که فقط مجلس برجام را بررسی کند، خیر؛ نهادهای دیگری مثل شورای عالی امنیت ملی هم در این عرصه نقش‌آفرین است.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران در ادامه سخنانش به مسائل بعد از برجام اشاره کرد و اجرای آن را مهم دانست و گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند: خیلی مراقب باشید که بعد از اینکه با دشمن صلح کردید سرتان کلاه نرود، چه‌بسا دشمن با شما صلح می‌کند تا شما را غافل کند. با احتیاط و دقت وارد شوید، خوشبینی نسبت به دشمن را محکوم کنید، حتی نسبت به لبخند دشمن هم بدبین باشید که در پی آن اهداف شیطانی است.
وی در همین زمینه تأکید کرد: بعد از مسئله برجام حداقل 6 مطلب از سوی آمریکایی‌ها شنیده شده است که اینها نادرست است و باید از سوی مسئولان ما پاسخ داده شود. آمریکایی‌ها گفته‌اند که چارچوب تحریم‌ها حفظ می‌شود، از نظر ما این نقض عهد است، ما وارد میدان مذاکره شدیم تا تحریم‌ها شکسته شود، اگر قرار است تحریم‌ها شکسته نشود ما به چه‌دلیل تعداد سانتریفیوژ‌های خود را محدود کنیم؟ می‌توانستیم این تعداد را از 19هزار به 40 و یا 50هزار برسانیم. سؤال این است: ما به چه‌دلیل نباید غنی‌سازی 20درصدی را ادامه دهیم؟ ما تنازل کردیم تا تحریم برداشته شود. این حرف بسیار نامربوط است و باید مسئولان محترم ما در مقابل این حرف موضع صریح بگیرند.
خاتمی با بیان اینکه قرار بود بر اساس توافق تحریم‌ها لغو شود نه تعلیق، گفت: تعلیق تحریم‌ها نقض عهد دوم آمریکایی‌هاست. اگر قرار باشد که آنها فقط تعلیق کنند و هر موقعی که خواستند دوباره تحریم‌ها را برقرار کنند، ما هم در تعهدمان فقط توقف و نه تعطیل را می‌پذیریم، این مسئله قرارداد دوطرفه است، ما تعهد یک‌طرفه نداریم اینکه ما تعهد کنیم که اینجا و اینجا تعطیل شود اما آنها فقط بگویند که ما تعلیق می‌کنیم که هر موقع خواستند بازی در بیاورند درست نیست.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران به نکته سوم نقض عهد آمریکایی‌ها به توافق هسته‌ای اشاره کرد و افزود: آمریکایی‌ها گفته‌اند که ایرانی‌ها باید کاری متفاوت انجام دهند، سؤال این است: این متفاوت یعنی چه؟ یعنی اینکه ما دست از ارزش‌های انقلابی و اسلامی‌مان برداریم، یعنی اینکه در نظام سلطه هضم شویم، یعنی اینکه ما از نیروهای مقاومت در دنیا دست برداریم و مظلومین عراق، بحرین و حزب‌الله را رها کنیم، آمریکایی‌ها مطمئن باشند که این حادثه اتفاق نخواهد افتاد.
وی اضافه کرد: اوباما گفته است که امید دارد هویت رژیم ایران تغییر کند. چیزی که اوباما می‌گوید این است که امید دارد یک حکومت نوکری مثل رژیم پهلوی در ایران سر کار بیاید که مانند گذشته این کشور را به غارت ببرند. آمریکا و اوباما بداند که این رؤیایی است که هیچ وقت تعبیر نخواهد شد. به‌لطف خدا پیام نماز جمعه تهران به‌سرعت مخابره می‌شود که بنده از زبان نمازگزارانی که می‌دانم قاطبه‌شان مؤمنانی هستند که در نمازجمعه تهران نیستند، می‌گویم که این مردم عزیز تا آخرین نفس و تا آخرین قطره خون از استقلال، آزادی و نظام مقدس جمهوری اسلامی حمایت خواهند کرد.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران در همین زمینه گفت: آمریکایی‌ها گفته‌اند که برجام فرصتی در داخل و خارج در اختیارشان قرار داده است. این همان نفوذی است که مقام معظم رهبری در چند سخنرانی قبل‌شان به آن اشاره کردند. این هشدار به همه صاحبان رسانه و به همه مسئولان و کسانی که سایت دارند و در عرصه روزنامه‌نگاری هستند، زمینه‌ساز نفوذ آمریکا نشوند. امروز هر قلم و هر قدمی که برای بزک کردن چهره آمریکا و زدودن نفرت از استکبار برداشته شود، بی‌تردید قدم و قلم آمریکایی است.
وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها و قهراً کسانی که متمایل و همفکرشان هستند، می‌خواهند چنین القا کنند که شعار مرگ بر آمریکا تندروی است، افزود: جان‌کری گفته است: "ایران حامی تروریست است و اگر توافق را در کنگره رد کنید، تندروهایی که در ایران مرگ بر آمریکا می‌گویند به موافقان مذاکرات می‌گویند که دیدید آمریکا به مذاکرات هم پایبند نیست". کری نمی‌تواند این مطلب را بفهمد که شعار مرگ بر آمریکا ریشه قرآنی دارد. شعار مرگ بر آمریکا ریشه در فرهنگ عاشورا دارد و ترجمان دوباره هیهات منّا الذله است. شعار مرگ بر آمریکای مردم ما عین اعتدال است و سازش،‌ رابطه با آمریکا در شرایط کنونی که آمریکا هنوز آدم نشده است بی‌تردید وادادگی و ذلت است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع نظارت استصوابی شورای نگهبان در انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: نظارت شورای نگهبان یک اصل کاملاً پذیرفته شده برای ملت، دولت و همه نهادهاست. هیچ کس در این کشور نیست که دلسوز انقلاب باشد اما در عین حال قانونمداری را نپذیرد.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران اضافه کرد: بر اساس اصل 99 قانون اساسی، شورای نگهبان نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و نیز مراجعه به آرای عمومی را به‌عهده دارد.
خاتمی با طرح این سؤال که آیا این نظارت استطلاعی و یا استصوابی است، گفت: نظارت استطلاعی مختص به شورای نگهبان نیست و قانون هم آن را نمی‌خواهد اما ممکن است این نظارت استصوابی باشد که در تمام مراحل شورای نگهبان هم می‌تواند و هم باید نظارت کرده و نیز در جای خودش دخالت کرده و صلاحیت را رد کند.
وی ادامه داد: بر اساس اصل 98 قانون اساسی تفسیر قانون اساسی به‌عهده شورای نگهبان است که با تصویب سه‌چهارم آنها انجام می‌شود. شورای نگهبان در تاریخ اول خرداد سال 70 و در نظریه تفسیری 1234 این نظارت را تفسیر کرده است و آن را نظارت استصوابی دانسته و شامل تمام مراحل اجرایی انتخابات، از جمله تأیید و یا رد صلاحیت کاندیداها دانسته است. بنابراین نظارت استصوابی یک قانون است و همه باید به قانون احترام بگزارند و ایستادن و مقابله با این اصل قانونی حاشیه‌سازی بی‌حاصل است.
به گزارش تسنیم، خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران به بیان خطبه‌ای از مولا علی(ع) اشاره کرد و گفت که ایشان می‌فرمایند: از زمان‌های زندگی به‌عنوان فرصتی برای تقوا بهره ببرید.
وی همچنین بر عمل به حق تأکید کرد و گفت: هر انسان مسلمانی می‌بایست به حق عمل کرده و در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی و فردی حق را بگوید و به آن عمل کند.
خاتمی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه کسی حق را بداند و تسلیم آن نباشد، یک رفتار ضدارزشی است که می‌تواند در عرصه‌های اعتقادی، خانوادگی و اجتماعی باشد، البته این یک رفتار رذیلانه نیز محسوب می‌شود.

منبع:تسنیم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo