شهید آوینی

با اوج گیری انقلاب در لبنان؛
همه بودند الا سید حسن نصرالله +تصاویر

در حالی تمامی رهبران طوائف، فرق و مذاهب لبنان به واسطه ناکارآمدی دولت بدون استثنا مورد هجمه عمومی قرار گرفته اند، سید حسن نصرالله از هرگونه اتهام و حمله ای مصون مانده است.

94/06/04

همه بودند الا سید حسن نصرالله +تصاویر

بن بست سیاسی حاکم در لبنان به دلیل عدم انتخاب رئیس جمهور و فقدان پارلمان زمینه ی بحران فراگیری را در روزهای اخیر در شهرهای مختلف این کشوربه ویژه بیروت در پی داشته است. بحرانی که به دلیل موقعیت ویژه این کشور در سطح منطقه و همسایگی همزمان با رژیم اشغالگر قدس و تکفیری های مستقر در سوریه می تواند موجب تشدید اوضاع شده و زمینه ی تنش های فزاینده را در پی داشته باشد.

شدت بحران در لبنان و گرایش آن به ایجاد اعتراضاتی ضد دولتی به حدی است که تمام سلام، نخست وزیر این کشور در سخنانی روز گذشته اش تهدید کرده که از مقامش کناره‌گیری می‌کند.

بحرانی که از زباله ها آغاز شده و تا آستانه فروپاشی سیاسی لبنان پیش رفته است.


حوادث روز گذشته لبنان را شاید بتوان شدیدترین رویارویی ها در طول سال های اخیر دانست. رخدادی که در اعتراض به انباشت زباله ها در سطح بیروت آغاز شده و می توان ریشه های بنیادین آن را در جای دیگری جستجو نمود.

شدت ضد و خوردها در لبنان در طول روزهای اخیر به حدی بوده که منجر به جراحت صدها عضو پلیس و نیروهای معترض شده است. بنابر آن چه رسانه های لبنانی و منطقه گزارش داده اند اعتراض ها دیگر محدود به عدم جمع آوری زباله نمانده و رنگ و بوی سیاسی یافته است، تا آن جا که معترضین در پی تصرف پارلمان برآمده اند. نیروهای امنیتی به منظور جلوگیری از نزدیک شدن تظاهرکنندگان به پارلمان، موانع فلزی و سیم خاردار اطراف پارلمان قرار داده اند، در این حال تظاهرکنندگان تلاش نمودند که موانع را کنار بزنند اما پلیس از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب پاش برای پراکنده کردن آن ها استفاده کرد. مأموران پلیس هم چنین تظاهرکنندگان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و سپس صدای تیراندازی شنیده شده است.

هشدار و نابسامانی به حدی در لبنان سرایت نموده که تمام سلام نخست وزیر لبنان در نطقی تلویزیونی گفت: «هشدار می دهم اگر این جریانات ادامه یابد، به سوی فروپاشی خواهیم رفت. استعفای تمام سلام می تواند باعث بروز بحران در کشور شود به این دلیل که براساس قانون اساسی لبنان، نخست وزیر از سوی رئیس جمهور انتخاب می شود و این کشور در بیش از یک سال گذشته فاقد رئیس جمهور است. سلام هشدار داده است که اگر در نشست کابینه در هفته جاری مشکل پیش آمده در کشور حل نشود، دولت لبنان که با بدهی های کلانی روبروست احتمالا سقوط خواهد کرد. وی پیشتر هشدار داده بود که دولت به دلیل داشتن بدهی های سنگین، ماه آینده قادر به پرداخت حقوق کارکنانش نخواهد بود.

گفتنی است که در پی بسته شدن محل اصلی دفن زباله بیروت در حدود یک ماه پیش، اعتراض‌ها به تلنبار شدن آشغال در خیابان‌های این شهر بالا گرفت. دولت لبنان که درگیر بحران سیاسی است، تا کنون نتوانسته جایگزینی برای سیستم مدیریت جمع‌آوری و دفن زباله‌ها در پایتخت پیدا کند. بعضی ساکنان بیروت خود زباله‌هایشان را در خیابان آتش می‌زنند که دود حاصل از آن باعث آلودگی فضای شهر شده است. عدم جمع اوری زباله های گسترده در سطوح شهر که بوی آن تا فرودگاه بیروت نیز می رسد اکنون خود به کمپینی ضد دولتی تبدیل شده است.

همه بودند الا سید حسن نصرالله

تجمع معترضین در بیروت را ده ها هزار تن برآورد نموده اند، تظاهراتی که گفته می شود همه ی اقشار، گروه ها و جریان های سیاسی و غیر سیاسی حاضر در این کشور هزار فرقه در آن مشارکت کرده و در واقع بیان نارضایتی و مخالفت با سیاست های تمامی دست اندرکاران امر می باشد.

تمام سلام از فروپاشی احتمالی دولت در لبنان سخن رانده است.


نکته حائز اهمیت در این اعتراضات ورای روحیه ی قوم گرایانه بالای اکثریت لبنانی ها، هجوم و تاخت و تاز آن به تمامی رهبران سیاسی این کشور الا سید حسن نصرالله می باشد.

تصاویری که خبرگزاری های بین المللی در طول اعتراضات اخیر لبنان منتشر نموده اند به وضوح گواه آن است که معترضین با در دست داشتن پلاکاردهایی به تمامی رهبران مارونی، کاتولیک، درزو، سنی، علوی، شیعه، اسماعیلی, ارتدوکس، ارمنی، کرد و.... حمله نموده اند به جز سید حسن نصرالله، امری که گواه هوشیاری ملت لبنان نسبت به عدم مداخله و نقش ایشان در نابسامانی موجود و محبوبیت بی نظیرشان می باشد. در خلال تجمعات فوق ده ها عکس هم پیمانان حزب الله در لبنان در کنار مخالفین حزب الله همگی در کنار یکدیگر از سوی معترضین مورد حمله قرار گرفته و این تنها سید حسن بود که مصونیت داشت، مصونیتی که بر گرفته از محبوبیت بی نظیر وی در سطح جامعه لبنان است، امری که بر خلاف خواست رژیم صهیونیستی و دشمنان مقاومت در منطقه می باشد.

همین چند روز پیش بود که اشرف ریفی وزیر دادگستری لبنان که عضو 14 مارس بوده و به دوستی با رژیم سعودی شهره است اتهاماتی را بر علیه سید مقاومت مطرح نمود، اتهاماتی که نه اولین مرتبه بوده و نه آخرین آن. الریفی با اظهاراتی توهین آمیز صراحتا خطاب به سید حسن نصرالله گفت « تو رهبر لبنان نخواهی شد و امروز در حالی که غرق در شن های سوریه هستی، قادر به تحقق آن نیستی» این در حالی است که عموم جامعه چندپاره لبنان فارغ از نژاد و گروه و حتی مخالفین حزب الله از عدم دخالت سید حسن نصرالله در بحران های کنونی و پیشین این کشور آگاه بوده و هیچ گاه او را مورد هجمه قرار نداده اند.

در ادامه تصاویری نشان داده می شود که در آن تمامی رهبران مذهبی، قومی، سیاسی، نژادی و... لبنان از دو جناح عمده 14 مارس (مخالفین حزب الله) و 8 مارس ( متحدین حزب الله) نظیر میشل عون رهبر مارونی های لبنان، سمیر جعجع رهبر فالانژهای مسیحی، سعد حریری رهبر جریان المستقبل، نبیه بری رهبر جنبش شیعه امل و رئیس پارلمان، تمام سلام سنی و نخست وزیر وقت و... نشان داده می شود که مورد نقد و تاخت و تاز لبنانی ها قرار گرفته اند، معترضینی که فرقه گرایی موجود خسته شده و خواستار تحقق منافع ملی اند.

منبع:فرهنگ نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo